Nut & Noodzaak deel 2: de patchbay

Origineel geplaatst door Napole0n
Verder niets mis mee volgens mij, maar ik vroeg me af of er iemand nog een briljant idee heeft om mooie labels te maken om op de voorkant te plakken. Het liefst zodat ze ook makkelijk verwijderd/vervangen kunnen worden zonder al te veel ellende en lijmresten.

Heb zelf in word een opzetje gemaakt met 2 tabellen van elk 1 rij hoog. Deze heb ik ingevuld en met tape op de patchbay geplakt, 1 rij op links (ingang 1 t/m 12) en 1 op rechts (13 t/m 24).

Zo heb je t netjes geschreven (mijn handschrift is ook niet t mooiste) en kun je t simpel aanpassen indien je de patchbay anders indeelt of er een 2e bijkoopt.

Origineel geplaatst door FrankH
Veel gebruikt worden de planbord magneetstrips, 5 tot 10mm hoog en een paar honderd milimeter lang. Deze kun je met stift beschrijven en eventueel naar wens opdelen in korte stukjes. Ideaal spul.

Had er een paar van mijn werk 'geleend', maar die blijven dus mooi niet 'plakken' op die Behringer kast (alleen aan de pootjes en schroeven van mijn rack!)

Toch maar een labelwritertje dan.

Origineel geplaatst door Napole0n
Had er een paar van mijn werk 'geleend', maar die blijven dus mooi niet 'plakken' ....
Gerechtigheid ;)

Alleen ijzer is magnetisch, conclusie de voorkant van je patch geval is van een ander metaal gemaakt. :geslaagd:

En nikkel. D'r schijnt zelfs magnetisch plastic te zijn tegenwoordig.
Denk dat dit gewoon pisbakken aluminium of zo is. :D

Maar als je toch een visio tekening hebt kan je het daar ook op zetten.
Op een gegeven moment onthoud je het toch wel en kun je er lustig op los patchen.

Zelf heb ik alles gewoon standaard doorgepatched in NORMAL stand van het bovenste naar het onderste kanaal van achteren en ga pas aan de voorkant patchen als ik iets anders wil dan normaal.
Kost wel meer patchbay zeg maar maar minder kabels, en die zijn juist het duurste.

Ik maak altijd stroken van schilderstape waar ik op schrijf.
Is niet echt supermooi of makkelijk als je je patchbay configuraties veel veranderd.
Maar voor mij wrekt het in de praktijk.
Ik vervang af en toe eens een strook schilderstape als er ceel veranderd is.
Als er maar 1 dingetje verandert, dan plak ik een klein stukje tape over het oude stuk tekst en schrijf ik het nieuwe er overheen.

Ik heb zo'n Dymo labelwritertje gekocht als volstrekt zinloze aanschaf.

Die dingen vond ik namelijk altijd al leuk in de reclame, en nu had ik een excuus om er na al die jaren eindelijk eens een te kopen.

En het zit er nu op :okdan:

Jammer dat ik de kleuterschool nooit heb afgemaakt, anders had het vast NOG netter en strakker geweest.

Laatst gewijzigd:
Ter lering ende vermaeck nu nog eenmaal mijn 'plattegrond' zoals het nu uiteindelijk geworden is:

midisetup3.gif

NB. De enige reden dat de MIDI van de CS1x is doorgelust via de AN1x is vanwege gebrek aan MIDIkabels van de juiste lengte. Maar aangezien ik beide toch alleen in 'performance'-mode gebruik (niet multitimbraal) maakt dat verder niet zoveel uit.

Dat de inputs- en outputs vanaf ingang 12 uit de pas lopen heeft te maken met dat de eerste 12 kanalen op de mixer zitten.

Bij de rest is het een kwestie van in- en uit zo handig mogelijk plaatsen en het risico op feedback zo klein mogelijk maken. Uiteindelijk zul je die toch altijd in combinaties met een patchkabel moeten gebruiken. De PC is teruggelust in het systeem zodat het eventueel mogelijk is een extern opname-apparaat en/of effectsmodules los te laten op het originele signaal.

Tot slot nog een plaatje van de Dymo Labelwriter in actie op de Ultrapatch (opnieuw beletterd en geplakt door mijn vrouw zodat het toch een beetje netjes oogt (moest ik van haar zeggen (maar dat terzijde))):

patchbay.jpg

Al met al heeft de aanschaf van een goede uitgebreide MIDI interface, een patchbay en een Emu 1212m kaart ertoe geleid dat ik weer helemaal lekker bezig ben, de PC nu de spin in het web geworden is (sorry RM1x) en dat ik zo arm ben als een kerkrat.

Laatst gewijzigd:
Ziet er netjes uit, Napoleon!
Wat ik me afvraag, hoe heb je je patchbay geconfigureerd? Volledig 'open' (zo lijkt het in je schema) of heb je ook nog bepaalde paden 'normalled'.

Ik ben niet zo'n enorme patchbay-gebruiker, vandaar dat ik me wel eens afvraag: krijg je nou in de praktijk(met een wat goedkopere patchbay) niet een soort van crosstalk (storing / ruis) tussen de bovenliggende output-rij en de onderliggende input-rij? Of is dat misschien afhankelijk van je gekozen configuratie?

Alles staat ingesteld op 'normalised'. Alle audiokanalen komen aan de achterkant via 'A' binnen, terwijl aan de achterkant vanuit 'B' verbindingen worden gemaakt naar mixer, versterker of effect-inputs. Zo zitten de eerste 12 inputs direct verbonden met de 12 outputs naar de mixer toe bijvoorbeeld, zodat deze apparaten standaard in de mix opgenomen kunnen worden.

Zodra ik andere apparaten (13+) aan wil sluiten op de mixer, of iets via een ander effectenkanaal wil sturen oid, kan ik met behulp van een patchkabel aan de voorkant de juiste verbinding maken. Zo zal aan de voorkant een patchkabel van A13 naar B1 en een patchkabel van A14 naar B2 er voor zorgen dat de X5DR op mixerkanalen 1 en 2 te horen is.

Ik heb bij deze configuratie geen last van crosstalk of ruis ondervonden. Het zal hierbij helpen dat ik probeer om de input- en output in hetzelfde 'blok' te houden (A1 naar B1 etc.).

Origineel geplaatst door fuse
Zelf heb ik alles gewoon standaard doorgepatched in NORMAL stand van het bovenste naar het onderste kanaal van achteren en ga pas aan de voorkant patchen als ik iets anders wil dan normaal.
Kost wel meer patchbay zeg maar maar minder kabels, en die zijn juist het duurste. [/B]

Zo heb ik het dus ook gedaan.

Back