3d audio

kefkekeyser

Ouwe rot
Wow, op het internet een kleine flash file gevonden die een soort van 3D audio ervaring geeft:
je hoort iemand met een lucifer doosje schudden: eerst voor je, dan naast je, maar dan ook achter je en onder en boven je hoofd, freaky. Het werkt het best met een goede koptelefoon en als je je ogen sluit.

Klik hier om het zelf te testen

(ik heb dit gisteren rond 23h getest in een compeel donkere, stille kamer en betrapte me erop dat ik toch een enkele keer keek of er niemand achter mij stond).

Hoe maak je zo iets? Ik kan me voorstellen dat je dit effect kan verkrijgen door het geluid ten opzichte van je linker en rechter oor een beetje delay te geven, zodat je hersens denken dat het geluid van achter je komt. Is er een plugin waarmee ik zelf eens kan experimenteren om zo freaky stuff te maken (en waarom wordt dit niet toegepast in bijvoorbeel games zoal doom).

Mijn indruk is dat dit specifieke fragment is gemaakt met een dummy head.

KU100_P.jpg

Het zou ook kunnen dat ze het digitaal hebben gedaan, maar die indruk heb ik in dit geval niet.

Surround technologie wordt al jaren toegepast in games en dergelijke maar is over het algemeen niet zo geavanceerd. Wanneer je het wel geavanceerder wilt doen dan zul je met een combinatie moeten werken van faseverschuiving, filtering en reflectie's van de wanden in de ruimte. In het fragment is duidelijk te horen wat er gebeurd.

Wanneer het geluid helemaal achter is dan staan is het level op links en rechts gelijk maar staan ze 180 graden uit fase en zijn de hoge frequentie's een beetje gefilterd. Wanneer het geluid naar links- of rechts achter verplaatst dan veranderen de levels van links en rechts en je merkt dat de hoge tonen meer doorkomen. Tevens hoor je de reflectie's van de ruimte veranderen. Dit is vooral duidelijk wanneer het geluid van boven komt, op dat moment is de pre-delay van de early reflections anders, daardoor horen op welke afstand het geluid zich bevind ten opzichte van de vloer en het plafond.

Al met al vrij eenvoudig te verklaren maar erg ingewikkeld om kunstmatig te reproduceren.

Jaaa geweldig man, werkt echt goed dit.
Ik heb op school al wel eens meer van deze opnames gehoord, ook die op speakers heel mooi werken.

Iets van 3 jaar geleden heb ik ooit samen met een maat (Meizo) ook zo'n experiment gedaan.
Mijn zus heeft een speciaal microfoontje voor op je minidisc, deze bestaat uit 2 hele kleine condensator rondom gevoelige "dopjes", ziet eruit als een kleine oordopjes-koptelefoon.
Is absoluut geen prul spul, was ook best duur toen der tijd.

Maargoed... ik dacht: "deze passen precies in mijn oren!"
Daar stond ik dan en Meizo stond om mij heen met een schud-ei te schudden.

Luister hier het resultaat (bijlage)!

Conclusie: Ik vind dat het niet supergoed is gelukt en dat ligt aan de volgende feiten:
- De ruimte waarin ik stond was echt superdroog, je kunt beter wat akoestiek hebben, dan krijg je meer reflecties en is het brongeluid dus beter te plaatsen.
- Meizo schudde van veel te dicht bij... Het was iets van 40 cm van mijn hoofd vandaan. Teveel direct geluid dus en geen reflecties te horen, welke toch bij dit soort experimenten het belangrijkst zijn!

Attachments

• schud_ei.mp3
    453,7 KB · Bekeken: 93
heb ook ooit zoiets met de modular gedaan. met een of ander vaag algorythme die alles door de kamer liet zweven.

http://en.wikipedia.org/wiki/3D_audio_effect

Roland heeft in 1995 de RSS (roland sound space) uitgebracht. een ongelooflijk duur apparaat die dit kan. kan er nergens op internet iets over vinden. Is weer een van die vage roland bakken. De technologie echter komt in verschillende producten terug zoals een digitale piano en computer hardware van hun.

de rss-303

http://www.roland.co.jp/products/jp/RSS-303/index.html

wel leuk, in oktober schreef ik:

wel leuk, in oktober schreef ik:

Ja, nou, het zit eigenlijk zo...
deze geluiden zijn met Q-sound gemaakt, inderdaad net als de cd van RW (Amused to death) en ook een cd van Madonna is er in afgemixed.
Punt is dat je een hele goede afluistering nodig hebt om het te horen.
Tijdens concerten van Roger Waters en Pink Floyd krijg je meestal quadro te horen (dark side of the moon en animals zijn ook al quadrafonisch!!!).
Grasmaaiers die om je heen draaien en reuzebijen in de Kuip, geweldig.
Anyway, toen ik nog met Windhoos werkte had ik een plugin die Q-sound maakte.
Later met de Mac heb ik deze niet meer gekocht.
Het is een beetje een gadget. Het werkt echt maar de gemiddelde nederlander hoort het niet.
Wel spooky trouwens want bij het intro van RW zit een geluid van een blaffende hond en die hoor je echt ACHTER je met een stereoset, dus niet met Dolby5,6,7.1.

Re: wel leuk, in oktober schreef ik:

Ik begrijp niet wat Q-sound en mobiele telefoons hiermee te maken heeft, of heb ik het verkeerd gezien?

nou

nou

dat weet ik ook niet maar Q-sound maakt in ieder geval software om deze effecten te maken.
Ik denk dat ze ook met mobieltjes iets doen, kijk anders zelf even?

Wel spooky trouwens want bij het intro van RW zit een geluid van een blaffende hond en die hoor je echt ACHTER je met een stereoset, dus niet met Dolby5,6,7.1.

Ik vond 'm altijd meer "bij de buren in de tuin". Maar ik snap wat je bedoelt. Q-sound heeft hem buiten het stereobeeld gekregen.

jep das duidelijk q-sound......maar check deze plugs eens voor 3dsound en dergelijke ze zijn gratiz en ze doen het goed

http://www.savioursofsoul.de/Christian/?page_id=8

check tina turner vst (de naam is het downloaden al waard)

en ook

Quadropolis
With this plugin you can simulate a quadrophonic environment using simple headphones.

Quadrophonics
Some Matrix En-/Decoders for the SQ and QS Quadrophonic Sourround Format.

Surround2Stereo-Plugin

5.1->Stereo using binaural HRTF convolution.

HRTF-VST Surround-Plugin

With this you can let the music fly around you…en das toch wat we willen!!!!

mooi dat je dat gevonden hebt

mooi dat je dat gevonden hebt

jammer dat het alleen windows is:stupid :stupid :stupid :stupid :stupid :stupid :stupid

Er schiet me even iets te binnen, de X-Fi, heeft die niet zo'n soort van 3D sound algoritme voor games? Ik weet dat dit een synthforum is en geen game forum, maar hier moet toch wel iemand zitten die zo'n X-Fi heeft en kan vertellen hoe goed/slecht dit werkt?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door FrankH
Wanneer het geluid helemaal achter is dan staan is het level op links en rechts gelijk maar staan ze 180 graden uit fase
[/B]

Twee identieke signalen 180° uit fase ?

Dan is het stil.

Origineel geplaatst door Franz.K.
Twee identieke signalen 180° uit fase ?

Dan is het stil.

Alleen maar als je dat uit dezelfde luidspreker laat komen. Twee kanalen/versterkers/luidsprekers in combinatie met de ruimte waar ze in staan zijn nooit symetrisch genoeg om dat stil te krijgen.

moet even denken aan poude marantz stereo stjes , die hebben echte quadrofonie gemaakt .
mischien leuk om zo een versterker te koppelen aan moderne suround technieken.

http://www.classic-audio.com/marantz/4230.html

oeh en de afstandbediening erbij , met een vectorknop:halleluja

Attachments

• rc4_jpg.jpg
    rc4_jpg.jpg
    7,8 KB · Bekeken: 85
Origineel geplaatst door etaoin
Alleen maar als je dat uit dezelfde luidspreker laat komen. Twee kanalen/versterkers/luidsprekers in combinatie met de ruimte waar ze in staan zijn nooit symetrisch genoeg om dat stil te krijgen.

Het verschil in afstand tussen je linker en je rechter oor is voldoende om een volledige uit fase tussen links en rechts op te merken als geluid dat van achteren komt. Het maakt in dat geval niet uit of je dit beluisterd met speakers of met een hoofdtelefoon.

Een plugin voor zowel Mac als Pc om 3D effecten te maken op een stereo systeem.
Kost echter wel $199, of niet natuurlijk.

Mac OS X - AU/VST/MAS/RTAS
Windows - DX/VST/RTAS

Wave Arts Panorama

Back