Microfoon splitter

JohnDoe27

Gedeactiveerd account
Hallo,

ik ben opzoek naar een schema van een microfoon splitter ZONDER transformator.

Ik omdat we met 2 mixers gaan werken (PA), eentje voor de monitor mix en eentje voor de front of House mix, heb ik een reeks van splitters nodig zodat we alle signalen naar beide mixers kunnen sturen, zonder dat er aardlussen ontstaan.

De enige schema's die ik heb kunnen vinden zijn passieve of actieve splitters MET transformator.
Aangezien deze audio tansfo's pokke duur zijn ben ik dus opzoek naar een ontwerp van een splitter zonder transfo. Deze bestaan, maar vooraf gemaakt zijn deze zaken altijd verschrikkelijk duur (vb ARX MSX 32 ).

Aangezien we er minimaal 24 nodig hebben kan het interressant worden om aan zelfbouw te gaan denken en alles in een rack te steken.

Alvast bedankt.

da's toch gewoon een doos pakken en er 24 XLRconnectors en een 2 multiconnectors in schroeven en die aan elkaar solderen? niet moeilijk alleen een hoop werk. Heb je volgens mij echt verder geen elekrtonika bij nodig hoor...

O ja natuurlijk ook nog die 48 connectors aan die 2 multikabels solderen, en misschien daarvoor nog een slof hoppa weer 4 multiconnectors hehehe... WOEI klusje! Kost ook best veel hoor, maar ja om met 72 XLR kabels rond te slepen is ook geen doen he.

succes man!

Hier heb je weldegelijk elektonica bij nodig ;

Omdat je anders ten eerste niks meer van het signaal hoort door de brom en 2 de transfo's of actieve electronica zijn noodzakelijk om een volledige scheiding te krijgen tussen de 2 mixers omdat je anders er eentje kan op blazen wanneer je de phantom op de ander aanzet.

zie de bijlage voor een standaard schema MET transfo's .

splitter.jpg

Attachments

• splitter.jpg
    splitter.jpg
    27,4 KB · Bekeken: 211
Laatst gewijzigd:
ok, misschien moet je afspreken dat er alleen op de FOH mixer phantom power wordt aangezet? is goedkoper en makkelijker...

Koop een patch bay!
Door deze juist te configureren (effe Googlen) kan je een patchbay instellen zodat het inkomende signaal gesplitst wordt naar twee signalen. Patchbays hebben over het algemeen alleen maar jack aansluitingen, maar misschien zijn er ook XLR patchbays? Of anders DI boxes gebruiken.

Origineel geplaatst door dweezil
Hier heb je weldegelijk elektonica bij nodig ;

Omdat je anders ten eerste niks meer van het signaal hoort door de brom en 2 de transfo's of actieve electronica zijn noodzakelijk om een volledige scheiding te krijgen tussen de 2 mixers omdat je anders er eentje kan op blazen wanneer je de phantom op de ander aanzet.

zie de bijlage voor een standaard schema MET transfo's.
Je afbeelding is stuk...

Mengpanelen opblazen met phantoomvoeding? Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd maar als ik de schema's goed bestudeer dan zie ik geen problemen ontstaan. De elco's en de zener diodes zorgen er voor dat er geen rare dingen kunnen gebeuren.

schema_phantompower.jpg

In de meeste gevallen zal je geen last hebben van storing wanneer je het signaal on stage split naar monitortafel en FOH. Wanneer je echt galvanische scheiding moet hebben omdat je tafels op hele grote afstand staan of omdat het moet van de verzekeraar van de uitzendwagen dan kom je niet om trafo's heen.

Ik zou zeggen probeer het eerst met een simpele split. Of is dat al slecht bevallen?

het probleem ontstaat meestal wanneer er een of andere kabel niet op de normale manier gemaakt is waar door de polariteit van de een mixer z'n phantom omgekkeerd op de ander zijn 48 terecht komt, gevolg kortsluiting en een heel wat kosten.

Als je alle bekabeling zelf maakt en kan checken dan is er geen probleem, maar in een live situatie met verschillende bands is dat niet altijd een optie.

En zelfs al heb ik de hele zaak in de hand dan nog wil ik dat risico niet lopen.

Met een gewone split ben je nog steeds niet van de aardlussen van af.

Groeten,

Dweezil

het probleem ontstaat meestal wanneer er een of andere kabel niet op de normale manier gemaakt is waar door de polariteit van de een mixer z'n phantom omgekkeerd op de ander zijn 48 terecht komt, gevolg kortsluiting en een heel wat kosten.
Hebben we het hier allebei over XLR verbindingen? Een kabel waarvan de polariteit is omgedraaid pen 2 en pen 3 omgewisseld is geen enkel probleem, daar zal geen kortsluiting ontstaan.

Als je alle bekabeling zelf maakt en kan checken dan is er geen probleem, maar in een live situatie met verschillende bands is dat niet altijd een optie.
Het moet niet uitmaken waar die bands mee komen aanzetten, ze prikken toch in op jou 'gesloten' systeem met splitter en multikabel.

En zelfs al heb ik de hele zaak in de hand dan nog wil ik dat risico niet lopen.

Met een gewone split ben je nog steeds niet van de aardlussen van af.

Heb je al met een splitter gewerkt en daar problemen meer ervaren? Ik zie niet waar die aardlussen vandaan moeten komen...

Origineel geplaatst door FrankH
Hebben we het hier allebei over XLR verbindingen? Een kabel waarvan de polariteit is omgedraaid pen 2 en pen 3 omgewisseld is geen enkel probleem, daar zal geen kortsluiting ontstaan.

Xlr met Phantom is dus weldegelijk een recept voor problemen.

Heb je al met een splitter gewerkt en daar problemen meer ervaren? Ik zie niet waar die aardlussen vandaan moeten komen...

splitters wel, daar heb ik geen last van aardlussen me gehad maar als he rechtstreeks door de kabels door te verbinden gaat werken dan kan je weldegelijk aardussen krijgen

In dat geval kun je een kant en klare splitter kopen met transformatoren, of er zelf één bouwen, zie de prijslijst van Neutrik audio transformers bij TM Audio.

neutrik_transformators.gif

NTE1 200/200 ohm, free wires
NTM1 200/200 ohm, Mu-metal shielded

Daarvan heb je er dan 24 of 48 nodig, afhankelijk of je de fantoomvoeding van je monitor tafel gebruikt of dat je de splitter uitrust met eigen fantoom voeding.

Back