midi kabels

Status
Please reply by conversation.
Origineel geplaatst door elektrovolt
een kabel is gewoon een kabel... hoezo heb je een speciale kabel nodig ?

omdat deze kanbel zonder vertraing dingen moetdoorvoeren, ik gebruk hem tussen sampler en padstation en omdat het een ruime afstand moet overbruggen.

Dan kun je beter een kortere kabel pakken. Maar om je even van de illusie af te helpen - MIDI-kabels zijn allemaal gelijk en de snelheid bij de ene is niet hoger als bij de andere.

elektriciteit gaat zo snel, je zal echt geen verschil merken tussen een korte of een lange kabel. wel is aan te raden om een goede kwaliteit kabel te gebruiken als je lang wilt.

tnxx.

hij moet wel min 3 meter zijn, anders red ik de afstand niet. maar goed 50 feet zit ie dus onder.

Als iemand 3 meter of langer heeft liggen, graag :D

tsja.. haal eingelijk alles 2e hands vandaar dat ik niet eens meer kijk naar nieuw. heb nog nooit iets slechts gekocht 2e hands ook vandaar uiteraard.

Ehm, voor ongeveer 5 euro heb je bij de meeste muziekzaken wel een fatsoenlijke midikabel van een meter of 3. Wil je echt top-kwaliteit zullen ze ietsje duurder zijn. Op een afstand van 3 meter ga je trouwens echt geen vertraging merken hoor ;)

Ik denk niet dat kosten van de postverzending, trein of brandstof om de kabel tweedehands te kopen opwegen tegen het geld dat je denkt te gaan besparen op de aanschafprijs.

Voor wat het waard is; ik heb hier daps van 5 meter en die doen het al jaren prima. Ik zou er niet mee het podium op gaan, maar verder...

De leukste anecdote blijft dat de enige kabel waar ik ooit een draadbreuk in de stekker had er eentje was met Tasker kabel en een Neutrik stekker. De materialen maken allemaal niet zoveel uit als ze vervolgens brak aan elkaar worden gezet, zo blijkt maar weer...

Ik heb in de praktijk nog nooit problemen gehad met MIDI.

De theorie is als volgt, wanneer een MIDI kabel meer dan 15 meter lang is dan ontstaat het risico dat de blokgolven (eenen en nullen) aan het eind van de kabel niet meer helemaal recht zijn. Wanneer de blokgolf te veel vervormd is dan zal het ontvangende apparaat niet meer in staat zijn om het verschil tussen 'nul' en 'een' te zien, op dat moment heb je een corrupt signaal.

Ik heb één keer last gehad van een corrupt signaal, dit kwam niet door een lang kabel maar door een te lage spanning bij het verzendende apparaat, wanneer het voltage ruim onder de 4 volt komt dan bestaat de kans dat de ontvanger onvoldoende signaal waarneemt.

In de praktijk heb ik eens getest met een UTP CAT 5 netwerkkabel waarbij een lengte van 50 meter geen enkel probleem vormde voor een MIDI signaal. Let wel op dat je over de resterende aderparen dan geen hoogfrequente signalen moet sturen, ik heb het niet uitgeprobeerd maar het is een gezond uitgangspunt om deze regel in acht te nemen.

Vertraging in MIDI treed alleen maar op als je te veel doorlussen via de thru poort hebt of wanneer je met een brakke PC in de weer bent.

Status
Please reply by conversation.
Back