Ik heb in de praktijk nog nooit problemen gehad met MIDI.
De theorie is als volgt, wanneer een MIDI kabel meer dan 15 meter lang is dan ontstaat het risico dat de blokgolven (eenen en nullen) aan het eind van de kabel niet meer helemaal recht zijn. Wanneer de blokgolf te veel vervormd is dan zal het ontvangende apparaat niet meer in staat zijn om het verschil tussen 'nul' en 'een' te zien, op dat moment heb je een corrupt signaal.
Ik heb één keer last gehad van een corrupt signaal, dit kwam niet door een lang kabel maar door een te lage spanning bij het verzendende apparaat, wanneer het voltage ruim onder de 4 volt komt dan bestaat de kans dat de ontvanger onvoldoende signaal waarneemt.
In de praktijk heb ik eens getest met een UTP CAT 5 netwerkkabel waarbij een lengte van 50 meter geen enkel probleem vormde voor een MIDI signaal. Let wel op dat je over de resterende aderparen dan geen hoogfrequente signalen moet sturen, ik heb het niet uitgeprobeerd maar het is een gezond uitgangspunt om deze regel in acht te nemen.
Vertraging in MIDI treed alleen maar op als je te veel doorlussen via de thru poort hebt of wanneer je met een brakke PC in de weer bent.