[moederbord] welke ????

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

da goose

DaGooseMusic.nl
ok.. ik ben van plan om volgende week een nieuw moederbord, processor en geheugen te halen voor mijn systeem.
Het word iets van een P4 2,8 GHZ met 1 gieg intern en een Intell chipset... nu is alleen mijn vraag... wat is een goed moederbord met intell chipset??
Ik zie zoveel soorten tegenwoordig maar weet inmiddels niet meer wat ik moet kiezen.. :confused:
Wat voor geheugen moet ik hebben??? dat is tegenwoordig ook niet meer zo van "doe mij ff een simmetje van 512 MB, o .. doe er maar 2.." maar ook een verhaal apart geloof ik...

hellup...

IK doe geen games, internet wel op dat systeem in een apart OS en draai tegenwoordig veel softsynths onder logic5 en heb 2 audiowerk8 kaarten, matroxg450 dualhead en een netwerkkaart voor mijn internet... verder kaal..

1:
Volgens Intel komt 14 november de 3Ghz processor op de markt. Dit gaat in combinatie met de kerstdagen een enorme prijsdrop betekenen voor de 2.* Ghz serie. Dus heel misschien eventjes wachten.

2:
Tegenwoordig zit er in bijna elk moederbord LAN on board. Dus netwerkkaartjes heb je eigenlijk niet meer nodig.

3:
Het is kiezen tussen RIMM of DDR geheugen. Dat zijn de grootste verschillen tussen de moederborden. En sommige moederborden draaien op 533Mhz en andere op 400Mhz.

Wat vind de rest?
(jee 500)

Ikzelf heb sinds kort een onderzoek afgerond en een nieuw systeem gekocht... Ik heb op snelheid en betrouwbaarheid gelet en daarin het beste qua prijs zeg maar...

Ik kwam uit op de Asus - P4B533-V (i845G) icm PIV 2,4 en 512 DDR333 (CL2) geheugen van Corsair... Officieel ondersteund de intel chipset geen DDR333 maar veel testen wijzen uit dat het wel kan en werkt als een tiet, zodoende ook bij mij. Het gerucht ging dat het wel ervoor gemaakt was maar ze het nog niet wilden ondersteunen... toen het zeker werkte was het niet meer interessant om het officieel te ondersteunen want dan verlies je misschien marketing voor nieuwere modellen...;) en op asus moederboard is het makkelijk in te stellen zonder jumpers om te zetten ofzo... gewoon in Bios... maar dit stukje geschiedenis geheel ter zijde...;)

Ik weet eigenlijk niet of er al veel nieuwere chipsets erbij zijn gekomen en/of moederboarden... maar kijk anders even op www.tomshardware.com staan goede tests altijd op...

Vragen? feel free

Kiezen voor 2,8 of 3,0 GHz is in dit geval een kwestie van budget, aangezien de prestaties toch al ongelofelijk hoog liggen, en ik neem aan dat de meeste softsynths die daGoose gebruikt VST zijn, dus dan is je processor niet superbelangrijk meer (en windows start ook met een 2,8 nog retesnel op...). Je kunt in dat geval beter gewoon een P4-2,8 kopen en wat meer uitgeven aan een goed moederbord.
Aanrader: Asus P4T533(-C), i850 chipset. Moederbord kan op een FSB van 533 en ondersteund ook RIMM op 533. Dat geheugen is wel duurder dan DDR, maar haalt een hogere bandbreedte.
2e aanrader: Asus P4B533, i845e chipset, met DDR.

Asus is in ieder geval aan te raden, zeer betrouwbare en stabiele mobo's

Asus heeft ook nieuwe mobo's met nog meer sappig extra's. Maar als je 200 ballen uit wilt geven daarvoor denk ik dat je met eentje van 120 ook fijn uit de voeten kunt.

ASUS P4B533-V zou ik ook kiezen.

Verschil tussen i845e en i845g chipset is dat de G dus beter geheugen management heeft... en gewoon simpel DDR333 stiekem wel ondersteunt...
Bij de E moet je erg gaan tweaken, en daar moet je van houden...
(als je voor de asus MoBo's gaat icm deze chipsets)

En Corsair (CL2) geheugen is gewoon het snelst en het beste...

Dagoose, ik zou kijken naar een Mobo van Asus welke APIC ondersteund. Ik heb zelf een p4t-e maar er zijn nu al nieuwere. Het voordeel van deze mobo's is dat ze niet zo snel met irq's in de stress gaan. Zo kan ik er 256 toewijzen. Maw, je komt nooit irq's tekort.

Mijn voorkeur gaat ook nogsteeds uit naar een mobo met een 850 chipset dat rimms ondersteund. Imho nogsteeds de meest ideale keuze voor een P4. Zeker als je de pc zakelijk aanschaft maakt het prijsverschil niet zoveel uit. Weet niet hoe muzikanten er kwa belastingregelingen zitten, maar daar zal je je mannekes wel voor hebben ;)

----
edit: dat wat je noemde is idd het enige nadeel waar je op moet letten bij de aanschaf van een P4 mobo met rimms. Rimms gaan alleen in paren. Bijvoorbeeld 2x256 of 2x 512. Je kunt niet 1x512 en 1x256 doen.

tja p4b533-e

ik weet niet wat verschil is met de p4b533-v maar de E heeft een raid controller. bord is makelijk overteclocken.
ik zelf draai er een p4 1,6 ghz op maar die draaid op 2,6 ghz met een fsb van 640. ik heb ook corsair: 512ddr xms3000 op een cas latency van 2 2 2 5 (cas 2) draaid echt al een beest. en koste me nog geen 500 € (zonder twee hdd meegerekend)

Ik hoor hier veel over overclocken enzo. Tja, wil je dat..... heel snel gaat dit problemen geven met je PCI-kaarten. En waarom zou je het uberhaupt doen met een 2,8Ghz.

RIMM of DDR: Ik zou kiezen voor DDR en dan liever wat meer MBtjes dan het duurdere RIMM. Qua doorvoersnelheid zijn ze allebei voldoende. Zekers als je CAS2 neemt.

Ik heb Samsung geheugen. Hoor ik veel lovende verhalen over de laatste tijd. Ik d8 eerst ook van Corsair oid. Ik ben er heel tevreden over.

Ik heb een MSI-mobo gekocht. de 845E Max2 draait gewoon erg goed, geen problemen mee gehad tot nu toe.
Heeft ook APIC (zie hierboven),
LAN,
RAID (promise is beter dan dat andere prulmerk, ehm, high.... kan er niet opkomen, maar heb het gehad en was niets),
USB (1 en 2, max zes poorten, 3 controllers onafhankelijk aan en uit te zetten)
533Mhz Geheugen, wat gewoon betaalbaar is, dus waarom 333Mhz gaan overclocken.
oh ja, en Bluetooth en audio onBoard, maar die staat dus uit :).

Ik geloof dat ik voor het bordje 170 euro kwijt was en nog eens 150 voor het geheugen. Als je het echt wilt weten PB me dan ff.

Origineel geplaatst door draqoon
Ik hoor hier veel over overclocken enzo. Tja, wil je dat..... heel snel gaat dit problemen geven met je PCI-kaarten. En waarom zou je het uberhaupt doen met een 2,8Ghz.

RIMM of DDR: Ik zou kiezen voor DDR en dan liever wat meer MBtjes dan het duurdere RIMM. Qua doorvoersnelheid zijn ze allebei voldoende. Zekers als je CAS2 neemt.

Ik heb Samsung geheugen. Hoor ik veel lovende verhalen over de laatste tijd. Ik d8 eerst ook van Corsair oid. Ik ben er heel tevreden over.

Ik heb een MSI-mobo gekocht. de 845E Max2 draait gewoon erg goed, geen problemen mee gehad tot nu toe.
Heeft ook APIC (zie hierboven),
LAN,
RAID (promise is beter dan dat andere prulmerk, ehm, high.... kan er niet opkomen, maar heb het gehad en was niets),
USB (1 en 2, max zes poorten, 3 controllers onafhankelijk aan en uit te zetten)
533Mhz Geheugen, wat gewoon betaalbaar is, dus waarom 333Mhz gaan overclocken.
oh ja, en Bluetooth en audio onBoard, maar die staat dus uit :).

Ik geloof dat ik voor het bordje 170 euro kwijt was en nog eens 150 voor het geheugen. Als je het echt wilt weten PB me dan ff.

high point bedoel je geloof ik, is idd niet altijd even goed

maar overclocken waarom niet: ik zelf heb een systeem dat nog steeds sneller is dan de meest snelle systemen die op dit moment wordt verkocht. voor een een klein bedrag. (het zit hem trouwens ook in het configureren).

tja je moet idd niet een moederbord nemen waarvan de pci bus mee gaat als je heb opfokt. de asus p4b533 serie blijft de pci bus netjes staan.

sorry hoor, maar verwijzen naar 'de concurrent' ........... ;)

Dat wist ik trouwens niet dat dan je PCI-tjes vast blijven staan. Ja, dan is het geen probleem.

Mee eens. Voor overclocken moet je naar GoT gaan.

Nog 1 opmerking/bedenking omtrent overclocken van je moederbord&proc: als je je Front Side Bus overclockt (wat de meest effectieve manier van oc'en is) dan gaat ook je PCI bus hoger draaien. Dat betekend dus dat al je PCI-kaarten een hogere bus-frequentie te verwerken krijgen dan normaal (33 MHz), en daar zijn ze normaal niet voor gemaakt. Veel kaarten kunnen wel wat hebben, maar het blijft een risico, je kaart kan na verloop van tijd kapot gaan (met kans op verlies van je garantie!).
En wil je dat risico lopen met je dure geluidskaart?

Tsja, GoT is meer voor die hard tweaking.
Maar een klein tipje van de sluier over mobo's lijkt me hier ook wel op z'n plaats. Als het maar niet te gek word.

Er zijn zat mensen die en tweaker zijn en muziek maken, denk dat die een mooie praktijk ervaring met DSF'ers kunnen delen. Dat vind ik wel OK. Je gaat niet voor je lol GoT zitten doorlezen.

Ik zal wel eens kijken of ik samen met nog wat computerfreaks hier een tips&tricks verhaaltje kan samenstellen.
We zouden daarbij ook een overzicht kunnen maken van de voor audio geschikte computerhardware met een 1- of 2-maandelijkse update.

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Mee eens. Voor overclocken moet je naar GoT gaan.

Nog 1 opmerking/bedenking omtrent overclocken van je moederbord&proc: als je je Front Side Bus overclockt (wat de meest effectieve manier van oc'en is) dan gaat ook je PCI bus hoger draaien. Dat betekend dus dat al je PCI-kaarten een hogere bus-frequentie te verwerken krijgen dan normaal (33 MHz), en daar zijn ze normaal niet voor gemaakt. Veel kaarten kunnen wel wat hebben, maar het blijft een risico, je kaart kan na verloop van tijd kapot gaan (met kans op verlies van je garantie!).
En wil je dat risico lopen met je dure geluidskaart?

tja ff lezen een p4b bord blijft lekker op 33 mhz(eigenlijk heb je de mogelijk heid om te kiezen op welke freq je hem wilt hebben

Ik zal wel eens kijken of ik samen met nog wat computerfreaks hier een tips&tricks verhaaltje kan samenstellen.
We zouden daarbij ook een overzicht kunnen maken van de voor audio geschikte computerhardware met een 1- of 2-maandelijkse update.

Beter!
:okdan:

geen slecht idee idd een soort van faq. maar moet je er ook bijzetten waarom een bepaald component beter is dan de ander.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back