huis- tuin- & keuken- filosofie

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

dark_lopez

vers lid
Waar kunnen we de algemene hedendaagse essentie van synths onder klasseren ?

Een synth is:

- een instrument ?
- een statussymbool (zoals de auto) ?
- duur speelgoed voor volwassenen ?
- iets voor verzamelaars ?
- een doos waar je snel geld mee kan verdienen als je de juiste knoppen indrukt ?
- .....

...of stel ik mij de verkeerde vragen en zit ik mij gewoon wat aan te stellen ?

dokter... Help mij !!!
:stupid

een piano-vleugel is:

- een instrument ?
- een statussymbool (zoals de auto) ?
- duur speelgoed voor volwassenen ?
- iets voor verzamelaars ?
- een doos waar je snel geld mee kan verdienen als je de juiste knoppen indrukt ?
- .....

een vleugel wordt meestal aangekocht als status of (vergeef mij voor de therm) "echte" muziekanten..

...& ga me nu niet vertellen dat als een vleugel- of bufet piano even veel zou kosten als een synth...
wij allen zo'n ding in onze studio hadden staan

maar hoeveel onder ons zouden er nog met geluid / muziek bezig zijn als er geen synths waren... terwijl er nog 1001 andere geluidsbronnen zijn

begrijp me niet verkeerd.. ik ben zeker niet anti-synth ..integendeel (behalve op 6 december)

maar waarom maakt bijna iedereen hier zijn trax alleen maar met synths ? Waar is de essentie van muziek SPELEN naar toe ?

Sorry hoor, je zit hier op een synth forum. Gaat er nog een belletje rinkelen dan...

En ik zou idd nogsteeds muziekmaken dan. Rammelen op m'n Dean ;)

ja natuurlijk...
dit is toch de plaats bij uitstek om eens een "debat" te houden over:

* is muziek de essentie van een synth of...
* is de synth de essentie van de muziek

De vraag waarom ik muziek maken mét synths wél leuk vind, en het bespelen van conventionele instrumenten niet is toch best intressant?
Tja waarom eigelijk? Zelf kan ik geen noot spelen, maar kan ik uren achter mijn modular zitten.... ik voel me dan ook meer operator van mijn apparaten...

Dark_Lopez. Op beide vragen is het antwoord van mijn kant nee.
Ik kan een motorbootje namaken inclusief golven op m'n Nord en dat is alles behalve muziek.
Ik maak ook muziek op een e-gitaar, monharmonica en piano. Deze instrumenten zijn alles behalve een synthesizer.

wel mr muffin dat aprecieer ik te zeerste...
waarschijnlijk weet jij dan ook waar je mee bezig bent
en als jij een idee in je hoofd hebt zal je dat ook kunnen weerleggen & uitwerken

mijn eigenlijke frustratie van héél deze reutemeteut is dat je dit van die andere 50% (muziekbouwers) niet kan zeggen.
Het wil niet zeggen dat als men hetzelfde setje synths als die van je buurman hebt staan & daar wat hopeloos gedreun mee maakt... dat je jezelf als muziekant of producer kan gaan profileren

dit wil ook niet zeggen dat ik mensen die experimenteren & bv. soundscapes maken mee in datzelfde hokje duw.

synths kunnen een grooote extra waarde aan je muziek leveren zoals religie dit voor sommige mensen ook kan...

maar dit wil toch niet zeggen dat je synth fundamentalist moet zijn & 2 vliegtuigen in mijn huiskamer moet laten crashen

... misschien had ik maar theologie in plaats van jazz-conservatoruim moeten gaan studeren

tja een vleugel en een synth zijn niet echt te vergelijken. ik zelf zou het lieft een vette bosendorfer op mijn kamer hebben. niet vanwege de status maar toch echt vanwege de klank.

maar ja hij past niet in mijn kamer. (of was het omdat ik het geld niet heb:) )

"´syn·the·si·zer (de ~ (m.))

elektronisch muziekinstrument met een toetsenbord waarmee uiteenlopende klanken voortgebracht kunnen worden"

hallo dark_lopez.

ik ben nu aan het posten, maar eigenlijk heb ik niks te zeggen.
had ik beter niks kunnen posten.
hier zit een les in.

of verwacht je dat mensen na het lezen van jouw statements opeens bij zichzelf de ogen geopend hebben en zachtjes prevelen: "o mijn god, ik heb wel een synth, maar ik kan eigenlijk helemaal geen muziek maken!! weet je wat? ik hou er gewoon mee op!"
waarop alles vervolgens goed komt, en de wereld leeft in vrede...
[trouwens, terloops vermelden dat je jazz-conservatorium studeert maakt je in mijn optiek niet geloofwaardiger]

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back