midi "tone"-toewijzing in cubase

delarge

Nieuwkomer
heb een RD-300sx en ik wil verschillende midi-tracks kunnen opnemen in cubase, elke track met een andere instrument (tone). dus elke track zet ik in een ander midi-kanaal. na opname van een van de tracks zou ik graag hebben dat de tone die ik gebruikt heb bij het opnemen automatisch onthouden wordt in cubase. BV.: dat ik in track 1 een bas opneem in midi op kanaal 1 en dat de sequencer er ineens bij onthoudt met welke tone (dus het desbetreffende basgeluidje) de midi-lijn is ingespeeld; in track 2 dan hetzelfde maar dan met een pianogeluid enz. Het is namelijk vaak zo dat als ik dan track 2 aan het opnemen ben (dus met de piano geselecteerd op mijn RD), dat track 1 dan ook afspeelt met het pianogeluid ipv de bas. nu is het al gebeurd dat het toevallig wel lukt, maar waarom weet ik niet.

Ik wil het ook wel manueel proberen in te voeren maar dat lukt me ook niet. ik veronderstel dat er ergens een code kan ingevuld worden in cubase opdat deze de instrumenten van de RD kan controlren. in mijn RD zijn de geluiden gedefinieerd met de MSB, LSB en PC code. ik ga ervan uit dat als cubase een bepaalde combinatie van deze 3 parameters doorgeeft aan de RD, dat de RD de overeenkomstige tone zal afspelen. spijtig genoeg weet ik niet waar ik deze gegevens in cubase kan invoeren. bij elk kanaal staat wel bnk en prg: bnk doet niet veel, maar als ik prg verander dan kan ik kiezen tussen enkele van mijn GM2tones. of moet ik misschien eerst nog iets intellen bij "midi device manager"?

in het kort: ik zoek een overzicht in cubase waarbij ik voor elk midi-kanaal een bepaald instrument van mijn RD kan aanwijzen. dus dat ik een aantal tracks kan maken met elk een verschillend midi kanaal en dat ik voor elk van die kanalen kan beslissen welke "tone" de midigegevens moet afspelen.

er was nog een andere thread waarin iemand hetzelfde probleem had, met hetzelfde keyboard. spijtig genoeg werd hierop niet fel ingegaan. ik heb al vanaf het begin last hiermee en waardeer daarom ook iedere moeite om mij met dit beginnelingprobleem te helpen.

Zoek eens in je Cubase handleiding op naar het gedeelte 'Defining Device', daar staat in hoe je een Device Map kan maken. Met de handleiding van de RD in de aanslag kan je dan de juiste cc's instellen daarin en de bijhorende patches. Met een beetje geluk is er in je cubase al een Device Map voor de RD300 aanwezig.

bedankt, ik dacht al hier iets te moeten doen, maar het aantal gegevens dat moest worden ingevuld was nogal afschrikwekkend. die pagina die je opgaf in de manual is een ideaal startpunt. dit is wat ik heb gedaan:

dus ik kies in midi manager: install device > define new > geef een naam in en duid aan wat van toepassing is.
dan kies ik bovenaan in het kadertje voor "patch banks" zodat ik een scherm te zien krijg met: empty bank.
hierin maak ik een folder voor mijn pianoklanken en daarin maak ik dan verschillende presets (voor elke pianoklank 1 preset). elke preset krijgt zen eigen MSB, LSB en PC waarde (of is de combinatie van alle 3 de parameters zelfs niet nodig, ik zal het later zelf wel eens proberen) zoals beschreven in de manual . ik maak op dezelfde manier een folder aan voor E.Piano, organ, strings enz.

nu een midikanaal openen en bij outputs het nieuwe device selecteren en het werkt prima. nog eens merci voor de hulp.

Laatst gewijzigd:
Back