Yamaha 01X, kopen of inmiddels achterhaald?

154

Lid van de week
Zit te twijfelen over de aanschaf van een 01X, qua mogelijkheden spreekt het me zeer aan. Heb nu een M-audio 410 en een mackie 1604 pro, als controller daarnaast een BCF van Behringer. Is het verstandig nog over te stappen op de 01X(al weer wat jaartjes ouder) of zijn er alternatieven, eventueel in de nabije toekomst?

NVR van M-audio staat me tegen, driebands-eq en geen controller-surface, Onyx geen controller surface en effecten, en de combi Tascam FW of project-mix en bv de Liquid mix is wat prijzig en Alesis maakt me niet direct dolenthousiast...

oftewel, 01x kopen of is er een recenter alternatief, wellicht niet met mLan maar firewire
of even wachten op de??

Klopt, maar dan heb je volgens mij niet de functionaliteit van een 01X. Los van het ontbreken van verbs, delays etc heb ik een laptop met één firewirepoort, en is het delen van die poort met de liquidmix problematisch(begreep ik..)

het is wel een mooi ding die liquid mix...

overigens is de display van de 01X top, daar kunnen de tascam en de project-mix niet aan tippen vrees ik... VSTen VSTi integratie lijkt me ook erg fijn van de 01X, alleen ben ik huiverig voor mLan, het voelt als inkopen op een oud en achterhaald protocol...

Origineel geplaatst door 154
Klopt, maar dan heb je volgens mij niet de functionaliteit van een 01X. Los van het ontbreken van verbs, delays etc heb ik een laptop met één firewirepoort, en is het delen van die poort met de liquidmix problematisch(begreep ik..)

het is wel een mooi ding die liquid mix...

overigens is de display van de 01X top, daar kunnen de tascam en de project-mix niet aan tippen vrees ik... VSTen VSTi integratie lijkt me ook erg fijn van de 01X, alleen ben ik huiverig voor mLan, het voelt als inkopen op een oud en achterhaald protocol...

Oud en achterhaald ? Wie zegt dat en waardoor is het achterhaald dan ? :confused: Zelf ben ik iig zeer tevreden met de 01x, helaas alleen wel heel weinig tijd om uberhaupt wat met muziek te doen, hoop dat het weer snel vakantie is 8)

het is inderdaad beter te stellen dat mLan (nog) geen industry standard is, en vooral door Yamaha wordt gebruikt. als ze dat blijven doen is er niks aan de hand inderdaad.

wellicht dat mn grootste twijfel voortkomt uit het feit dat de 01x al wat jaartjes meegaat en er wellicht een goed alternatief is of aan de horizon gloort.

Het display van de project mix is helemaal niet beter/slechter dan die van 'n 01X. Zijn zeer aan elkaar gewaagd. Die van de Project mix, is zelfs nog duidelijker, in ieder geval groter. Betere vraag zou zijn, heb je het echt nodig? Want er is nu een soort nieuw segment op het gebied van controller aangebroken, die zekers niet oninteressant is. Ik zou wachten (als ik het nu overnieuw zou moeten doen, maar ik heb er al laaaaaaaaaang een) binnen nu en 4 jaar komen er heel interessante controllers in een heel mooi formule,jasje. En meer voor minder.

Origineel geplaatst door 154
het is inderdaad beter te stellen dat mLan (nog) geen industry standard is, en vooral door Yamaha wordt gebruikt. als ze dat blijven doen is er niks aan de hand inderdaad.

wellicht dat mn grootste twijfel voortkomt uit het feit dat de 01x al wat jaartjes meegaat en er wellicht een goed alternatief is of aan de horizon gloort.

Maakt op zich ook niet zoveel uit, want je gebruikt mlan voor 01x (van yamaha) naar je pc en de niet mlan apperatuur van andere merken gaan gewoon via de digitale audio i/o en de analoge i/o, dus boeit toch niet zoveel. Die mlan patch meuk e.d. vind ik zowieso niet iets waar ik dagelijks behoefte aan heb. Zie het gewoon als een mooie mixer en control surface in 1 die je onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken incl. goeie ad/da, automation, eq en fx. En dankzij mlan hoef je niet 101 kabels naar je pc te krijgen en heb je weinig kwaliteitsverlies doordat alles digitaal blijft van en naar je mixer met maar 1 kabeltje.

Er is ook een apart bedrijf dat ook firewire drivers voor de 01x maakt zodat je dat ipv mLan kan gebruiken. Kost wel extra trouwens (en ik weet ook niet of ze ook daadwerkelijk leverbaar zijn).

Maar op zich ook al moet je nog wachten op Vista drivers kan het toch nog de moeite waard zijn om voor een 01x te gaan als het je aanstaat wat je voor de centen krijgt. Maar ik zou zeker aanraden met je laptop langsgaan en ter plekke te checken of de boel te installeren/configureren is en het goed (genoeg) werkt.

om even een korte samenvatting te geven: er is nog steeds geen echte all-in-one concurrent voor de 01X, en deze zal er ook niet snel komen

of is dat te kort door de bocht?

Tjsa, stel je eens voor. Dat een fabrikant met een degelijk produkt op de markt komt waar meteen alles in een keer goed op zit voor een redelijke prijs en je niet een jaar moet wachten op degelijke drivers.

Er is idd markt voor een nieuwe generatie slimme controllers. Maar die R&D afdelingen lopen altijd een paar jaar achter de feite aan lijkt het wel.

mmmmmmmm

mLAN, short for music Local Area Network, is a FireWire-based protocol for high-speed transmission and control of multiple channels of audio and ports of MIDI over a network. It includes intelligent connection management that allows connection and control over the music network without ever having to plug or unplug cables.

To connect mLAN equipment to a computer, typically a DAW, all that is needed is an OHCI-compliant FireWire card.

The protocol was originally developed by Yamaha Corporation, and is now being offered as a royalty-free license to any companies that are interested in utilizing the technology. In 2004 over 140 companies are licensees.

[edit] Supporting products
Yamaha Motif, Yamaha Motif ES,Yamaha S90 ES, Yamaha Motif XS
Other important mLAN devices include Yamaha 01X digital mixing hub and Yamaha i88x audio/MIDI interface. Should note the inital development of Firewire by Apple Computer, Inc, upon which mLAN is based. Should also mention a distinction between mLAN version 1 and version 2, the latter operating on the s400 type connection and the former on the s200. Now offering isochronious connection of audio (24it/192khz), MIDI and wordclock connections at a bandwidth exceeding 400 Megabits per second.

Unfortunately Yamaha made many promises about this technology that remain unkept. There is a large number of users on its own forums that are quite unhappy with the situation. Software development has been slow to nonexistent after the initial product announcement and sales push. This is especially true with regard to the compatibility with the Mac OS. The 01X and I88X which were the flagship mlan pieces have been silently discontinued and the pioneers and early adopters of this technology have been left holding the bag.

Yamaha is a well established company with a proud tradition of musical excellence, but they have been shameful in their handling of this situation. It remains to be seen, but it appears that mlan will be road kill on the highway to technical excellence. It had great potential, but Yamaha has not followed through with software development and new products.

Ik heb nog een 03D staan met mLan kaart erin, opzich werkt het maar de driversupport is lang geleden gestopt zodat het niet meer toekomst vast is met nieuwe OS'sen Leopard en Vista in het vooruitzicht. Een ander nadeel van mLan vindt ik de soms vage herkomst van de wordclock master, dat wil nog wel eens rommelen is mijn ervaring.

Dan ben je niet de enige Frank want er is al een petitie aan de gang van applelaars die betere drivers willen van Yamaha/Apple want die lopen het op elkaar af te schuiven.

Klopt, dat was onder mac OS 9 een groot struikelblok en het zal in OSX niet veel anders zijn vrees ik. Onder Windows 2K en XP is het wel mogelijk om de hardware master te maken.

Ik weet nu niet meer of ik in der tijd tevreden ben geweest over de ASIO drivers, het is mogelijk dat de performance best goed is, alleen weet ik dit niet meer zeker, dat is alweer te lang geleden...

Een andere mogelijkheid is het gebruik van CobraNet, past niet op de 03D maar wel op de 01X, kost iets meer maar dan heb je wel wat. Leuk detail, de Belgische band Clouseau heeft enkele jaren geleden opgetreden met rijdende podia, het geluid werd daar geregeld via een stel 01X mengpanelen met CobraNet en WIFI antennes. Ik heb de DVD gezien, het werkte prima!

Voelt toch niet helemaal prettig, qua drivers, support ed zon 01x... maar het is me nu even een raadsel wat de beste optie is. Vooral het missen van eqs, is het bv realistisch om met een fireface de eq's uit SX te gebruiken op je analoge inputs(realtime)?? wordt zero latency monitoring dan net een beetje teveel latency monitoring? en kan het qua routering in totalmix? of bv met een motu 828 mkII en cuemix?

zon projectmix bv heeft ook geen eq voor de analoge kanalen, wil toch zeker niet gaan zitten jammen met allemaal droge kanalen...

Back