oordoppen tijdens stappen?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dat oren slopen gebeurt niet alleen met stappen trouwens; hoeveel zijn er niet die hun mp3-speler veel te hard hebben staan? En dat gaat snel hoor! Zet 'm maar 's thuis in de stilte op een acceptabel niveau, en dan naar buiten. Zodra er een fietser langskomt hoor je al minder, laat staan in de stad, met auto's, bussen, enz, of in de trein of metro (daar nog het ergst!). En dus gaat-ie harder, om nog wél wat te horen - en dus boven het maximum dat je thuis had vastgesteld als 'nog net gezond'. Vervolgens hangen die oordoppen een paar uur in je oren te blèren (wie draait het volume omlaag zodra het stiller wordt om je heen?). Geen ruis, maar wel érg slecht voor je oren omdat het er direct ingepompt wordt (koptelefoon is dan nog beter). Ik luister dus zelden nog muziek als ik buiten loop; ik vind er geen klap aan als ik alleen maar aan de hand van een beetje bas kan raden welk nummer misschien speelt, en harder zetten wil ik niet. Maar als ik weer 's in de metro (nou ja, niet waar ik nu woon natuurlijk :D ) naast iemand zit waarvan ik precies kan horen wat-ie aan heeft staan, dan vraag ik me weer af hoe dat over een jaar of twintig zal zijn, als de huidige jongeren middelbaar zijn. Die combinatie van mp3-spelers en stappen-zonder-oordoppen: moeten we dan tegen de helft gaan schreeuwen om nog gehoord te kunnen worden?

Misschien vlug maar 's met gebarentaal beginnen - geeft me een voorsprong voor tegen die tijd. :duivels:

Overigens heb ik zelf Exinor oordoppen, dus met nette lineaire demping langs alle frequenties. Inderdaad best duur, maar gaan lang mee, dus per jaar valt het hartstikke mee, en wel superfijn om een gedempt maar nog wel kloppend geluid te hebben. :) (wat volumes betreft: in het oefenhok van een band heb je weinig keus; als je het niet heel hard zet overstemt de drummer per definitie alles...)

Hoe oud ben jij nu dan als ik vragen mag? Het klinkt alsof je zelf vroeger nooit een walkman hebt gehad!
Ik ben nu ook een "middelbare jongere'' en heb vroeger ook lekker veel met mijn walkman op m'n fietsje gezeten, maar hoor nu nog steeds prima. Lijkt me een beetje overdreven dat je gehoor zo snel achteruit gaat. Als je jaar in jaar uit met je kop vlak voor een speaker staat ok, dan lijkt me dat er een beschadiging optreed, maar een ipodje, daar groei je wel weer overheen...

Dan niet. Maar ik heb wel de indruk dat er nu veel meer mp3-speler e.d. geluisterd wordt (veel langere batterijduur, lichter, kleiner, en met veel meer content; oordoppen <=> koptelefoon maakt best een hoop uit trouwens). Als je dat maar vaak genoeg lang genoeg doet, dan lijkt mij dat slecht. Bijvoorbeeld: als ik mijn oordoppen uit mijn oren haal dan hoor ik er op een paar centimeter al niks meer van - en dan is het volume echt wel okee als ze in mijn oren zitten. Maar bij de meesten kan ik bijna meezingen als ze tegenover me zitten in de trein. Lijkt mij niet goed voor hun oren (je hoeft niet per se een zoem te hebben om wat haartjes geknakt te laten hebben).

Maar goed, misschien valt het mee dan - zoveel te beter!

('jongeren', 'middelbaar', 'over twintig jaar': da's allemaal algemeen gesproken natuurlijk; ik denk dat ik zoiets bedoel als, 'de huidige tieners wanneer ze in hun 40s zijn' - wat natuurlijk pas over dertig jaar zo is :D )

Origineel geplaatst door d-frax
Als je jaar in jaar uit met je kop vlak voor een speaker staat ok, dan lijkt me dat er een beschadiging optreed, maar een ipodje, daar groei je wel weer overheen...

Overheen groeien???? beschadiging is onherstelbaar!!!!!
Het is toch gewoon logisch dat als je dagelijks met je IPOD of wat dan ook in de trein zit of op de fiets en 'm extra hard zet zodat iedereen zich lekker kan ergeren je last krijgt van je oren.
Die volumes zijn vaak echt niet gezond! En wat net ook al gezegd werd, van die dopjes rechtstreeks in je oor is nog slechter dan een koptelefoon.

Check dit:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4162028.stm

Hoe oud ben jij nu dan als ik vragen mag? Het klinkt alsof je zelf vroeger nooit een walkman hebt gehad!
Ik ben nu ook een "middelbare jongere'' en heb vroeger ook lekker veel met mijn walkman op m'n fietsje gezeten, maar hoor nu nog steeds prima. Lijkt me een beetje overdreven dat je gehoor zo snel achteruit gaat. Als je jaar in jaar uit met je kop vlak voor een speaker staat ok, dan lijkt me dat er een beschadiging optreed, maar een ipodje, daar groei je wel weer overheen...

jaja, roken is ook niet slecht voor je gezondheid, want ik heb een kennis van 85 etc etc.....
blijft dweilen met de kraan open, vechten tegen de bierkaai, wijsheid komt duidelijk niet vanzelf met de jaren

(ps overheengroeien geldt bij gehoorsbeschadiging niet, kaduuk is kaduuk, voor altijd. je went natuurlijk wel een beetje aan doofheid, blindheid, pijn, etc.als je er maar lang genoeg last van hebt)

Origineel geplaatst door sander
Overheen groeien???? beschadiging is onherstelbaar!!!!!
Het is toch gewoon logisch dat als je dagelijks met je IPOD of wat dan ook in de trein zit of op de fiets en 'm extra hard zet zodat iedereen zich lekker kan ergeren je last krijgt van je oren.
Die volumes zijn vaak echt niet gezond! En wat net ook al gezegd werd, van die dopjes rechtstreeks in je oor is nog slechter dan een koptelefoon.

Check dit:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4162028.stm
Ja, precies! En uit dat artikel:
MP3 users hearing damage warning
A spokesman said: "RNID has been concerned for some time that many people are turning up the volume on their personal stereos to levels that could create hearing loss in the long term. This is precisely the case when attempting to drown out unpleasant noise from traffic and on the Tube."
Dit is echt belachelijk ja. Als ik in de metro zit dan hoor ik gewoon helemaal niks van mijn mp3-speler op normale niveau's, behalve misschien in de verte wat bas; maar verder echt niks (die dingen maken zo ontzettend veel herrie). Maar ik heb vaak zat gehad dat ik naast iemand zat, of zelfs dat iemand verderop in de coupé zat, en dat ik precies kon horen wat die hadden aanstaan. Ik heb het weleens geprobeerd, maar volgens mij kan mijn mp3-spelertje (geen iPod of zoiets ingewikkelds) niet eens zo hard. Dan moet je toch gewoon een zoem in je oren hebben aan het einde van de dag? :confused:

Maar goed, als anderen het niet erg vinden of er geen last van hebben: ieder het zijne. Maar net als bij roken: daar hoeven ze mij dan verder niet mee lastig te vallen! (dus dat ze niet naast mij gaan zitten met hun takkeherrie!).

Misschien voortaan maar oordoppen in tijdens het mp3-speler luisteren dan? (want je moet die beats wel in je hersenen kunnen voelen! :dubbel: )

...

een mp3 speler gaat wel een stukie harder dan een walkman;)

Gisteren Typhoon en Sticks gehad in Doornroosje. De geluidsman van hun vond het wel leuk dat ie zo veel SUB onder z'n vinger had zitten... kon die lui ihaast niet meer horen hophippen. Wer bijna weg geblazen achter licht tafel. Dus wederom de gast mixert die er te veel schepjes bovenop doet.

Uiteindelijk 144,19 euro betaal voor Exinore flexcomfort ER-25 inclusief 2 jaar verzekering tegen verlies of defecten. Zonder verzekering kosten ze 124,20.

:okdan:

Ik vind dat helemaal niet zo duur trouwens. Best een investering in één keer voor twee lullige dopjes, terwijl je bouwvakkersdoppen voor een paar euro kunt krijgen, maar het verschil is enorm en die Exinores gaan hartstikke lang mee. Ik geloof dat je ze zelfs een beetje kunt laten 'bijslijpen', mochten ze binnen je verzekeringsperiode minder goed in je oren gaan passen (zodat er geluid lekt, bijvoorbeeld). Op de lange termijn is het dus een supergoede investering, zowel voor je oren als voor je sound (mooi recht gefilterd!), en zelfs voor qua kosten. :)

Hier een bericht van 3voor12, "Grondig onderzoek naar geluidsoverlast in podia". Citaat uit de tekst:

Westermann [van de Vereniging van Evenementenmakers] bevestigt dat het volume momenteel een heet onderwerp is: “Vanuit de overheid wordt er veel gedaan om gehoorschade terug te dringen. Wij willen een combinatie van dingen die strijdig lijken. We willen blijven werken met een stevig volume, want het publiek wil dat en dan komt ook de muziek het beste tot zijn recht. Maar jongeren moeten natuurlijk niet met tuitende oren thuiskomen en gehoorschade oplopen.” De Inspectie [=Arbeidsinspectie] zal zich uiteraard niet richten op het gehoor van de bezoekers, maar van de werknemers. “Werknemers moeten van ons oordoppen dragen, want die dempen het geluid voldoende om verantwoord te kunnen werken zonder er schade bij op te lopen. Het publiek is een ander ding. Wij moeten goed met de techniek omgaan: het geluid moet niet harder staan dan het publiek kan verwachten. En we moeten ook veel aan voorlichting doen.”

Dat zal Minoelec bevallen! Okee, dus niet echt op bezoekers gericht, maar het blijft in het nieuws in ieder geval. :okdan:

"[...] het geluid moet niet harder staan dan het publiek kan verwachten." vind ik een rare formulering. Als het publiek (gemiddeld gesproken) verwacht dat het geluid beschadigend hard staat, moet daar dan ook automatisch gehoor (haha) aan gegeven worden?

Per slot van rekening zullen de mensen wiens gehoor al helemaal naar de Filistijnen is, het hardst roepen dat het nog harder moet :(

Als je een zaal binnenloopt waar het geluid niet al te hard is dan wen je daar toch wel aan. Alleen van die oetlullen gaan dan zuren dat het harder moet.

oordoppen doe ik niet.

Wel heb ik een stuk in mijn kraag en een bord voor mijn kop zodat de moed me niet in de schoenen zakt als ik een leuke chick zie ;)

zou wel verstandiger zijn.

-C-

ik zag laatst alpine dingetjes bij een opticien in Almere voor 12 euro ofzo, voor muziek, werk ender toepassingen, mss is dat wel een leuk alternatief

Back