EMS Synthi A

Ja pinnetjes kun je hier kopen maar erg duur 8 euro per stuk:
http://www.emsrehberg.de/
Overigens in Engeland zijn ze 3 of 4 pond geloof ik.

Hoe kom je aan die bak? Nieuw of tweedehandsje? Te gek man.
Ziet er nieuw uit. Wat maak je voor muziek trouwens?

Ja ik denk dat ik Ludweg Rehberg is email want ik moet ook inlays voor knoppen hebben.
De staat van de VCS3 is erg ok er zit ook een modificatie voor de gate polariteit op volgens mij.
Heb hem zelf van een kennis uit New York gekocht die een paar jaar terug deze met een andere van een universiteit uit Canada gekocht heeft.
Muziekaal klooi ik een beetje aan :)

Vergat ik nog: die Duitse pinnetjes zijn origineel uit de jaren 70 en die Engelse zijn gewoon nieuw.
In de jaren 80 heeft Rehberg de hele voorraad EMS-onderdelen, inclusief merknaam, opgekocht en nieuwe Duitse EMS-sen bestaan volledig uit originele jaren 70 onderdelen.
Het oorspronkelijke EMS in Londen bestaat nog steeds maar die gebruiken alleen nieuwe onderdelen. EMS-Rehberg is dus een stuk duurder maar of het ook beter is weet ik eigenlijk niet en ik wacht graag het antwoord af........

Origineel geplaatst door Rianne_SynthiA
Vergat ik nog: die Duitse pinnetjes zijn origineel uit de jaren 70 en die Engelse zijn gewoon nieuw.
In de jaren 80 heeft Rehberg de hele voorraad EMS-onderdelen, inclusief merknaam, opgekocht en nieuwe Duitse EMS-sen bestaan volledig uit originele jaren 70 onderdelen.
Het oorspronkelijke EMS in Londen bestaat nog steeds maar die gebruiken alleen nieuwe onderdelen. EMS-Rehberg is dus een stuk duurder maar of het ook beter is weet ik eigenlijk niet en ik wacht graag het antwoord af........

Naar wat ik gehoord heb schijnen de duitse synthi's beter te zijn qua onderdelen maar ook in het bouwen zelf.
Zeg maar Duitse degelijkheid.
Ik krijg volgende week een nieuwe Synthi-E van Ludwig en zal me bevindingen posten.
Dan zal ik hem tevens om wat patchpins en inlays voor me knoppen vragen.
Achterop mijn VCS3 zit een printerstekker die aangesloten op de patch matrix zit.
Nu wil ik hier een rack unit op aansluiten om naar mijn andere modulars/sequencers te kunnen patchen.

Het viel mij al op dat op een nieuwe AKS en op die VCS3 van jou geen prestopatch-connector zit. Een prestopatch (zie foto) kon je in de jaren 70 bij EMS op bestelling laten maken en bestond dus uit presets van de pinnetjes. De waarde van de knoppen moest je met de hand instellen.
Onlangs heb ik de originele gebruiksaanwijzing nog eens gelezen en je kunt die blauwe connectorpoort ook gebruiken voor andere doeleinden als ik het goed begrepen heb. Ik zag een foto van een sequencer die via die connectors aangesloten zat op twee Synthi's.

Attachments

• prestopatch.jpg
    prestopatch.jpg
    82,8 KB · Bekeken: 127
Over pinnetjes gesproken... ik zie dat sommige gele hebben :confused: Ik heb alleen de witte, rode en groene.... De waardes zou ik zo 1 2 3 niet even weten. Ik zal ze es meten.

Wit: 2.7k 5%
Rood: 2.7k 5%
Groen: 2.7k 5%

:confused:

Ik dacht altijd dat de witte een lagere tolerantie hadden... ik schroef ze nu allemaal ff open...

LOL! het maakt dus kein flaus aus... allemaal 2.7k 5% die bij mijn synthi zitten.

Ow en 0.33V/oct is goed!

Greetz,

J.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door LeoDaV
Over pinnetjes gesproken... ik zie dat sommige gele hebben :confused: Ik heb alleen de witte, rode en groene...

geen gele pinnetjes erbij? dan is dat hele ding geen fluit waard, zet hem maar bij de vuilnisbak. (vanavond rond een uur of half acht, kan dat?)

Zitten er bij sommige diodes in?

Volgens mij hebben de groene of de rode een lagere waarde. Deze zijn geschikt voor minimale modulatie zoals vibrato op een vco..

Origineel geplaatst door Leo
geen gele pinnetjes erbij? dan is dat hele ding geen fluit waard, zet hem maar bij de vuilnisbak. (vanavond rond een uur of half acht, kan dat?)

Nou... daar ben ik dan ook mooi klaar mee =( ...

Ik heb haar maar bij het vuil gezet. 't Is wel wat later als half acht geworden.
Is dat erg?

Attachments

• synthi_clico.jpg
    synthi_clico.jpg
    16,9 KB · Bekeken: 132

Ik heb haar maar bij het vuil gezet. 't Is wel wat later als half acht geworden.
Is dat erg?

als de millieupolitie je betrapt krijg je ik weet niet wat voor boete als je dit aanbied bij het gewone vuilnis.
ik kom wel even langs dan breng ik hem wel naar de gemeente werf voor je morgen!
dan krijg je van mij de vst versie wel! veel handiger

Origineel geplaatst door bliepertronic
als de millieupolitie je betrapt krijg je ik weet niet wat voor boete als je dit aanbied bij het gewone vuilnis.
ik kom wel even langs dan breng ik hem wel naar de gemeente werf voor je morgen!
dan krijg je van mij de vst versie wel! veel handiger

Ik heb ook nog zo'n blauw/zwart ding met nep toetsen en het deksel... helaas geen originele stroomstekker die hadden ze er denk ik op jouw aanraden destijds eraf geknipt... die zet ik er zo ook nog wel even bij.

Zitten er dan wel gele pinnetjes op die vst versie ?? anders hoef ik die ook niet...

Is dat erg?

haha wat een pix,...ondert mom ,..kbent zat krijgter geen fatsoenlijke noot uit
en waaris de midi in ...??
:D

Is dat erg?

:D :D :dubbel: :okdan: :walker:

Hier is mijn exemplaar van de Synthi AKS :
http://www.xs4all.nl/~samzen/synth/synth.html
Nog steeds een actief onderdeel in de studio.

Aan de mod-haters : Niets is veranderd van de synth zelf, er zijn alleen opties aan toegevoegd, zoals de oscillator sync, of een schakelaar met twee verschillende condensatoren.

Het ding klinkt voor geen meter, daarom heb ik er in de eerste plaats een pulse-synth van gemaakt.
Wat wil je ook met 1 sinus voor de basdrum, en 1 ruis-generator voor zowel de snare als de hihat ?
Op dit moment geeft de oude voeding ervan wat problemen, maar de Randrum was aangesloten op de EMS, om bv. synchroon mee te lopen met de AKS. Door de sequencer-clock of andere trigger-signalen. Die invloed was vice versa, dus de AKS kon weer getriggerd worden door de Randrum. Waarbij intussen er de mogelijkheid was, om bv het aantal pulsen door 2 te delen, of pulsen te mixen.

ziet er wel te space uit..
Ik vind dat het uitgegroeid is tot een groteske doos met bijna 100 knoppen en schakelaars.
Dan heb je de binnenkant nog niet gezien.. Dat is een bos spaghetti van verschillend gekleurde slierten.
Een to-do is nog, om van dit instument ook details in close-up te plaatsen, net als van de andere items op de synth-pagina

Back