Roland JX8-P met kuren

CZ1

Nieuwkomer
Hallo daar,

ik heb kort geleden een Roland JX-8P gekocht. Hij is op zich in goede staat, maar heeft een rare afwijking:

Bij 2 van de 6 stemmen klinkt DCO 2 een stuk zachter dan bij de andere 4 stemmen, maar alleen als ik als waveform 'pulse' of 'sawtooth' selecteer. Bij 'square' of 'noise' is er geen verschil merkbaar, en DCO 1 klinkt wel bij alle waveforms op alle stemmen hetzelfde.

Als ik het ding aanzet en begin te spelen, zijn het de eerste en de vierde noot die zachter klinken. Ik heb het idee dat het niet zozeer een verschil in output level is, maar dat ze vooral veel dunner klinken dan de andere 4 stemmen. Ik heb al wel allerlei filter settings geprobeerd, als ik het high pass filter maximaal zet wordt het verschil iets kleiner, maar het blijft duidelijk aanwezig. Ik heb het ding even opengemaakt, per voice zit er een trimpot, maar die hebben hierop geen effect. Verder gaan mijn technische vaardigheden helaas niet...

Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen, en of/hoe dit te repareren zou kunnen zijn?

Laatst gewijzigd:
Het kan zijn dat de DCO2 integrators van voice 2 en 6 niet juist werken, dan krijg je een verkeerd zaagtand signaal, zachter en/of dunner. De pulse wordt gemaakt met behulp met van de zaagtand integrator dus die heeft dan hetzelfde probleem. De square komt direct van de DCO (timer) af en wordt verder niet met de integrator geshaped. De noise heeft een heel ander circuit en heeft niets met de DCO te maken. Daarom zal de square en de noise het goed blijven doen.

Omdat je zei dat het op 2 voices gebeurd, ligt het waarschijnlijk niet aan een enkele integrator maar mogelijk aan een fout in het S&H circuit die de CV levert aan beide integrators. Je zou even in de servicemanual moeten kijken welke opamps voor de S&H van de integrators in voice 2 en 6 verantwoordelijk zijn. Mogelijk ligt de oorzaak van het probleem in die buurt.

Bedankt organix,

dat klinkt aannemelijk... Maar het klinkt niet als iets dat ik zelf zou kunnen oplossen, eerlijk gezegd begrijp ik het maar half. Dit is m'n eerste analoge synth, ik had eigenlijk stiekum gehoopt dat 'ie het gewoon zou doen, maar dat was waarschijnlijk een beetje naief :stupid

Dat betekent dus dat ik weer met die zware bak zal moeten gaan slepen... Weet jij, of iemand anders, misschien een goede reparateur in Amsterdam? Ik heb trouwens geprobeerd online een service manual te vinden, maar dat is me niet gelukt. Weet iemand misschien of dat ergens als PDF ofzo te vinden is?

Alvast bedankt weer!

Je zou hem naar een goede muziekzaak kunnen brengen, maar dat zal niet goedkoop zijn denk ik. Ik woon zelf onder Rotterdam, dus langsbrengen is wel een hele reis, anders had ik er wel even een blik op willen werpen. Verder weet ik niemand in Amsterdam te wonen helaas :)

Een JX-8P servicemanual kon ik ook even niet zo snel vinden. Wel een MKS-70 service manual

Deze heeft ongeveer dezelfde structuur, maar misschien komen de componentnamen niet overeen.

Ik had/heb een identiek probleem met JX8P, ook dat met de zaagtand enzo. Als ik 'em in unison mode zet dan doet elke toets het naar behoren. De laatste tijd is het probleem in alle modes verdwenen. Bij mij verdween het ook als de synth een tijdje aanstond. Qua reparatie is het misschien verstandig om hier op het forum wat rond te vragen, er zitten hier namelijk meerdere bekwame reparateurs.

Bedankt voor de link organix, de MKS70 is toch een JX10 als module, dus eigenlijk 2 JX8P's ineen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Aerosolid, heb je enig idee waarom jouw synth het nu wel weer goed doet? Ik heb de mijne al wel een keer een halve dag aan laten staan om te kijken of dat verschil maakte, maar het maakte niets uit. Het zou wel kunnen dat 'ie voordat ik hem kocht lange tijd niet gebruikt is, dus misschien moet ik het eerst nog een tijdje aankijken? Ik vind het wel een beetje mysterieus...

Boemtsjak is een van de reparateurs op het forum. Zit niet in Amsterdam maar wel in de buurt :)

Als je hem een PB stuurt kan hij je vast wel verder helpen.

Ik heb geen idee. Wel deed 'ie het bij mij direct goed in unison mode

Uitleg over de toewijzing van stemmen per Key Mode:

In Unision klinken er 2 stemmen tegelijk en dan hoor je niet snel of er met 1 individuele stem iets mis is. In Solo wordt stem 1 alleen gebruikt tenzij die kapot is merk je dan dus ook niets. Maar in Poly mode worden stemmen resp. oplopend per toets toegewezen (ligt overigens niet vast). Als je dan achtereenvolgens een set 6 oplopende toetsen blijft spelen kun je dus horen hoe de 6 stemmen resp. functioneren. Volgens mij is dit dezelfde toewijzing techniek als bij de Juno 106 oa. Om goed te testen moet je dan overigens wel een tone selecteren waar alle DCO's in worden gebruikt.

Heb zelf een JX8p staan met een stem waarvan vermoedelijk DCO 2 niet goed werkt. Oplossing is met behulp van de servicemanual en meetgereedschap het foute component achterhalen en vervangen. Je moet wel weten wat je doet als je met de soldeerbout in de JX aan de slag gaat, voorbehouden aan de technici dus. :geslaagd:

Probleem met JX-8P

Probleem met JX-8P

Ik heb al langere tijd een JX-8P.
Was laatst erop aan het spelen, houdt hij ermee op en alle leds blijven aan. Ik heb hem toen maar uitgezet.
Kan iemand mij een indicatie geven of dit een batterij probleem is of een voedingsprobleem?
Ik heb de synth niet maar aan gehad en heb ook geen tijd ervoor genomen om hem open te maken. Als ik Nederland zat had ik hem naar een van de synth guru's op dit forum gebracht. Maar nu zal ik hem zelf moeten gaan opknappen. Iemand een idee. Morgen heb ik eindelijk tijd om er naar te gaan kijken.
Bvd,
Yoonchi

ik heb hier ook al jaeren een jx 8p staan waar overal op de boards spannings staat en midi doet t maar geen geluid ,...mmm wat kan dat nou zijn

dcos knipperen wel ....no sound heeft een jx8p 1vca
nee toch ?
volgens mij perstem
dus aster een uitvalt moeten de andere t nog doen

ik heb nu iig een abbo op deze draad
[ik ben alleen bang ask bv de jx8 p weg breneg t net zoveel kost ast een 2e 2nd hands synth jx:halleluja of niet

Check ff de interne bekabeling, aansluitingen en potmeters; het kan best zijn dat het bv. een uit de hand gelopen kraakje in de volume potmeter is of dat er een kabeltje gammel of los zit. Als de leds van de DCO's flikkeren en er is geen geluid uit de synth maar wel ruis op de uitgang dan ligt het waarschijnlijk aan een onderbreking in het audio-circuit van de synth naar de eindversterking. Het lijkt mij wel erg stug dat alle VCA's (12) in een keer stuk gaan. :D

@CZ1
Roland JX8-P met kuren
Hallo daar,

ik heb kort geleden een Roland JX-8P gekocht. Hij is op zich in goede staat, maar heeft een rare afwijking:

Bij 2 van de 6 stemmen klinkt DCO 2 een stuk zachter dan bij de andere 4 stemmen, maar alleen als ik als waveform 'pulse' of 'sawtooth' selecteer. Bij 'square' of 'noise' is er geen verschil merkbaar, en DCO 1 klinkt wel bij alle waveforms op alle stemmen hetzelfde.

CZ1, is het al gelukt de jx8p te (laten) repareren en zoja wat was het probleem ?

Wellicht handig om van dit draadje een how2 repair jx8p en allerlei voorkomende problemen te maken ?

CZ1, is het al gelukt de jx8p te (laten) repareren en zoja wat was het probleem ?

Wellicht handig om van dit draadje een how2 repair jx8p en allerlei voorkomende problemen te maken ?

Blijkt van alles te kunnen zijn maar met name opamps mux/demux chips opgelet dus bij aankoop/verkoop het is heel veel reparatiewerk als je pech hebt...

ai, echt. Zijn er nog updates mbt tot dit probleem? Dat sawtooth probleem is bij mij nog steeds aanwezig en wil d'r nu echt vanaf. Zit te twijfelen tussen naar laten kijken of nieuwe kopen. Ik hoop eigenlijk dat het een easy fix is (voor een JX8P tech)

Trouwens een obscuur probleem volgens mij dit. Buiten deze topic kan ik er niets over vinden op internet

Laatst gewijzigd:
gewoon wat opampjes vernieuwen, en eventueel ook de 4066 switsches.
dat doet ie het weer prima de luxe.
( de vraag was overigens uit 2011, nogal een tijdje terug dus)
:mega:

Ik heb er diverse JX8P's in het verleden weer aan de praat kunnen krijgen, een teken dat er wat mis zou kunnen zijn met je JX8P kan je al zien bij het opstarten, dan zie je de getallen van 10 naar 0 gaan en dat zou geleidelijk moeten gebeuren, als er dat niet zo is (hij blijft telkens bij 1 of 2 getallen even hangen) dan weet je ook dat er iets op springen staat. Ik heb veel problemen met de 4051 chips gehad die het "net" wel deden. na het vervangen en het opstarten van de JX8P zie je dat de getallen weer gelijdelijk naar beneden gaan.

Een opamp in het analoge gedeelte die stuk gaat heb ik ook eens meegemaakt even als een simpele transistor.

Als je handig bent bestudeer het schema eens voor je wat ga vervangen of breng hem naar een goede reperateur, zoals Marcmarc bv

Eerlijk gezegd begrijp ik het maar half. Dit is m'n eerste analoge synth, ik had eigenlijk stiekum gehoopt dat 'ie het gewoon zou doen, maar dat was waarschijnlijk een beetje naief :stupid

Je hoeft je niet te schamen, ik heb al tientallen synths gehad waaronder enkele zeldzame exoten en heb ook geen bal verstand van electronica maar ben niet zo naief om zonder een uitvoerige test een oud apparaat te kopen.
In dit geval had je voor de koop beter je oren de kost moeten geven dan had je een hoop moeite en extra kosten kunnen besparen.
Heb mijne niet meer maar wel een MKS 70 waar een jaar naar aankoop het backlight van het display het begaf, gelukkig heeft Marc Cox het weer kunnen fixen.
Een citaat van hem naar mij : wil je een betrouwbare hobby schaf dan vooral geen oude synths aan want daarmee kan altijd iets mis mee gaan.
Het is maar dat je het weet :eureka:

Back