Geluiden en kleuren

Nightstorm

Ouwe rot
Het leek mij wel een leuk idee om 's te kijken met wat voor kleuren jullie bepaalde geluiden associeren. Zoals bijv. het bekende gabbergeluid uit de alpha juno (de dominator-haal) associeer ik altijd met geel/oranje...Van die bekende tranceriedeltjes ook richting geel alleen dan lichter geel en een flink overstuurde 909-bassdrum met zwart. Niet overstuurd dan weer donkergrijs en met een zootje galm erachter wordt 't grijzer. Een schreeuwende 303 weer paars/rood-achtig.

Misschien leuk om links naar geluidjs neer te zetten en erbij te zetten wat voor kleur jullie erbij zien, kijken of 't een beetje overeenkomt. Zal ik eerdaags ook ff doen.

overstuurde 909 kick zie ik donkergroen....hoovers idd rood/oranje. Verder uiteraard iele hoge (koude) tonen blauw ...en ehm.....

Origineel geplaatst door Pjotr G
overstuurde 909 kick zie ik donkergroen....hoovers idd rood/oranje. Verder uiteraard iele hoge (koude) tonen blauw ...en ehm.....
Grappig, ik hoor echt helemaal niks donkergroens in een overstuurde 909 kick...
Topic zal wel wat meer opschieten als er wat geluiden gepost worden, kan nu alleen ff niks opzoeken want er zitten hier mensen lingo te kijken :(

haha ik heb eens met een vriend van me ook zo;n discussie gehad. strings bijvoorbeels vond hij blauw ik neig daar toch meer een rode gloed in te herkennen. maar ja een 909 hihat vindt ik geel en hij vond het meer iets paars hebben. sindsdien hebben we ruzie :)

Origineel geplaatst door EDP
haha ik heb eens met een vriend van me ook zo;n discussie gehad. strings bijvoorbeels vond hij blauw ik neig daar toch meer een rode gloed in te herkennen. maar ja een 909 hihat vindt ik geel en hij vond het meer iets paars hebben. sindsdien hebben we ruzie :)
een rode gloed ben ik wel met je eens ja, vooral roze-achtig in trance enzo...maarja een 909 hihat vind ik meer wit :)

Origineel geplaatst door Nightstorm
een rode gloed ben ik wel met je eens ja, vooral roze-achtig in trance enzo...maarja een 909 hihat vind ik meer wit :)

ja wit kan ook wel ligt er aan een 909 closed is idd helemaal wit(misschien met een beetje grijs er in:) )

realistische strings vind ik juist geel...maar ja gechoruste perzische string tapijten verlopen dynamisch in kleur ;)

Ik zie sowieso alle drums eigenlijk in min of meerdere mate zwart-wit en zoals bij een snare een tikkeltje bruin

hmmm... ik zie helemaal geen kleuren in geluiden ... is dat erg ???
Ik hoor hier wel meer mensen over.. maar kleuren zie ik niet, alleen in logic dan... maar da's zomaar een kleurtje..
Ik zie wel een beetje de opbouw van een track grafisch vooor me, maar dan niet op zijn sequencers maar meer in hmmm... lama... moeilijk uit te leggen... maar kleuren?? neen,...

haha, ik associeer wel veel dingen met kleuren, alleen geluiden zie ik ook niet zo zitten. Een geluid is niet tastbaar, niet zichtbaar, dus lastig om daar een kleur aan te hangen. :)

heel erg digitale geluiden zie ik altijd als blauw en wit. Analoge geluiden als rood en geel. Misschien omdat analoog warm is en digitaal koud?:)

Origineel geplaatst door da goose
hmmm... ik zie helemaal geen kleuren in geluiden ... is dat erg ???
Ik hoor hier wel meer mensen over.. maar kleuren zie ik niet, alleen in logic dan... maar da's zomaar een kleurtje..
Ik zie wel een beetje de opbouw van een track grafisch vooor me, maar dan niet op zijn sequencers maar meer in hmmm... lama... moeilijk uit te leggen... maar kleuren?? neen,...
als van die stampende machines in van die oude houseclips? (felix enzo) :P

ik weet niet of 't erg is...ik weet ook niet of die kleuren wat betekenen, of dat 't gewoon bepaalde diepliggende associaties zijn ofzo (dat een geluid je onderbewust aan een voorwerp doet denken dat zo'n soort kleur heeft ofzo)

daarom lijkt 't mij ook wel interessant om te zien in welke mate de associaties overeenkomen (vooral dus bij mensen die veel met geluid bezig zijn)

Trance strings en de oude happy hardcore lead geluiden zijn beetje buin/rood
Piano geluiden wit.
303 geluiden zwart
Hoge saw geluiden geel

nee! een 303 overstuurd, die is toch echt rood. lekker agressief.

misschien is ie zelfs wel een beetje metallic rood :)

Origineel geplaatst door EDP
nee! een 303 overstuurd, die is toch echt rood. lekker agressief.

misschien is ie zelfs wel een beetje metallic rood :)
bloederig rood en blauwachtig erdoorheen

maar misschien interessant om 's na te denken waar die associaties vandaan komen?

bijv. drums als hihats enzo...ik weet 't niet precies maar als je met een synthesizer een hihat gaat maken dan gebruik je toch alleen noise als basis voor het geluid? (weet 't niet zeker, zelf nog nooit een hihat geprobeerd te maken)
noise zou je dan kunnen associeren met sneeuwend beeld op je tv (als de ontvangst niet goed is ofzo), dat ziet er wit uit en daar zou dan evt. die associatie vandaan kunnen komen
maar misschien zou die associatie er ook zijn als je niet het sneeuwende beeld van de tv kende

zou er niet 's onderzoek naar gedaan zijn? (er zijn tegenwoordig zoveel nutteloze onderzoeken, dus tja...:P)

Origineel geplaatst door bambamstudio
bij ruis: roze :)
en hoe zie jij hihats enzo dan? ook met een roze gloed of juist weer compleet anders?

Back