Geluiden en kleuren

Emile Ratelband aka de Mixgoeroe:

"En als je het een kleur zou moeten geven, wat voor kleur geef je dat Trancegeluid dan?"
"Groen? Okee. En als we het dan paars maken, gaat het dan al weg?"
"Oh, dan wordt het erger, eh, en als ik het nou dan geel maak?"
"OK, dan is het weg, zie je dat het helpt!"

Origineel geplaatst door bikkel
Emile Ratelband aka de Mixgoeroe:

"En als je het een kleur zou moeten geven, wat voor kleur geef je dat Trancegeluid dan?"
"Groen? Okee. En als we het dan paars maken, gaat het dan al weg?"
"Oh, dan wordt het erger, eh, en als ik het nou dan geel maak?"
"OK, dan is het weg, zie je dat het helpt!"
Kopspijkers gezien zeker? :Z ;)

Hihat? een beetje koper/messing kleurig en zo......
ci_sabian_pro_sonix.jpg

grappig dit..hier is veel onderzoek naar gedaan...is een bekend verschijnsel...veel goede muzikanten/componisten maken deze geluid/kleur associatie...ik ga me bijna minderwaardig voelen omdat ik dat niet heb ;) zal eens kijken of ik de naam ervoor kan achterhalen.....is wel veel over geschreven.....

nog een leuk weetje: op de grafische opleidingen is 80% van de studenten dyslectisch......is ook een veel voorkomende combi dus: visuele aanleg met een taal-probleem

Olaf

pfoe!

pfoe!

Ik ben dus niet de enige die geluid associert met kleur. Komt ie

Strings zijn volgens mij geel
Hihats - wit
Bassdrum - zwart
bassline - bruin
lead-geluiden vind ik grijs...

Voor mij speelt kleur een belangrijke rol bij geluid....... als je een bepaalde plaat hoort die 'duister' klinkt....en je speelt hem af in een lichte ruimte,komt de plaat ook anders op mij over.

Alleen als ik héééééél stoned ben en naar muziek luister zie ik kleurtjes....

-> Tactic: Volgens mij zie jij altijd rood als je muziek maakt.

Ben ik dus geen goeie muzikant?, want ik zie geen kleuren.
Komt toch wel hard aan om de waarheid eens onder ogen te zien.

Als je een bepaalde kleur ziet bij een bepaald geluid dan heb je een synesthesische ervaring.

Synesthesie is wanneer een zintuig geprikkeld wordt er bij een ander zintuig ook gewaarwordingen ervaren worden.
Zo zijn er mensen die klanken gaan horen als ze een bepaalde geur ruiken...dat lijkt mij pas een vreemde ervaring :)

Ikzelf heb deze ervaringen nog nooit gehad.

Origineel geplaatst door da goose
hmmm... ik zie helemaal geen kleuren in geluiden ... is dat erg ???
Ik hoor hier wel meer mensen over.. maar kleuren zie ik niet, alleen in logic dan... maar da's zomaar een kleurtje..
Ik zie wel een beetje de opbouw van een track grafisch vooor me, maar dan niet op zijn sequencers maar meer in hmmm... lama... moeilijk uit te leggen... maar kleuren?? neen,...

Ik weet pcies wat je bedoelt...

dit soort dingen merk je vooral in een break down... dan wordt het voor mij erg "visueel".

Soms merk ik ook wel kleuren in muziek... strings vind ik de meest kleurrijke geluiden.
Meer blauw met delen groen en soms ook rood... verschilt dus heel erg. 909 hats zijn
iig wit voor mij idd. Bassdrums bijna altijd zwart.

interessant onderwerp trouwens :D

zwart zou je volgens mij helemaal niet kunnen toekennen aan een geluid, denk aan absolute duisternis,
daar is geen kleur aanwezig en ook zijn kleuren dan niet meer waarneembaar. dus zwart is totale stilte.
een geluid met veel ruis en disto zie ik als zeer fel.. wit dat zeer aan je ogen doet.
gefilterde geluiden worden meer en meer donker qua kleur, het ligt er wel aan welk geluid.
een zaagtand zou ik zien als rood, vergelijkbaar met het kleuren spectrum...
alle denkbare blauwe kleuren vor metallische/koude/cleane geluiden...
en bijv. piano en alle andere natuurgetrouwe geluiden groen...

zoiets? :D

Overstuurde (Rectifier) gitaren in extreem links en rechts gepand met delay associeer ik met
pindakaas (de gladde, niet die met die halfverteerde brokjes) vandaar de uitdrukking: "de mix
dichtplamuren met pindakaas" d.w.z. een diarhee-achtig soort lichtbruin.

Ik hoop werkelijk dat iemand hier iets aan heeft,

ISPdeRuiter

[FLOATING]
ik associeer niet zozeer bepaalde instrumenten met kleur...
maar wel met het gevoel van een nummer...
daar kan ik wel kleuren bij inbeelden...

en bij een goed stuk muziek (mix en/of nummer), kan ik visueel heel erg veel ontdekken...
;)
[/FLOATING]

Origineel geplaatst door olafmol
grappig dit..hier is veel onderzoek naar gedaan...is een bekend verschijnsel...veel goede muzikanten/componisten maken deze geluid/kleur associatie...ik ga me bijna minderwaardig voelen omdat ik dat niet heb ;) zal eens kijken of ik de naam ervoor kan achterhalen.....is wel veel over geschreven.....

nog een leuk weetje: op de grafische opleidingen is 80% van de studenten dyslectisch......is ook een veel voorkomende combi dus: visuele aanleg met een taal-probleem

Olaf
Nou wees gerust, zo'n briljante muzikant ben ik niet, da goose ziet 't ook niet en ik ken wat werk van 'm dat ik wel briljant vind, dus zoveel zal 't niet uitmaken...:)

had toen ik op de basisschool zat ook zoiets met de cijfers van 1 t/m 9, daar associeerde ik dan karakters bij...een 4 was dan bijv. een beetje een verwaand meisje ofzo....heel vaag (was erg fantasierijk :))....maar nu ben ik 't meeste ervan kwijt...gelukkig maar..."jezus, daar heb je die stomme trut van een 4 weer" staat zo stom :D

ennuh...ff relax doen mensen....geflame hebben we niks aan, doe dat maar via pb'tjes enzo

hmmm... bij mij loopt het zelfs verder uiteen... hihats en cymbals enzo zijn wit, soms grijzig... bassdrums bruin als ze zacht zijn (808) tot zwart (909) en door de overdrive komen er zeg maar grijze streepjes doorheen (of mag dat niet? ;) )
strings kunnen al heel veel kleuren zijn, afhankelijk van de klankkleur, van pastelkleuren voor hele dunne strings (en dan nog van lichtblauw tot roze)... wordt de klank vetter dan wordt de kleur dieper... dit vind ik ook van leads, maar daar wordt het wat extremer.
een "kale" 303 is (donker) oranje (aan de gele kant), maar met meer dist (overdrive) gaat dat naar rood, en gaat de distortion verder (neem de shape knop van rebirth :P ) dan wordt het zelfs paars...

kan het zo zijn dat lage frequenties donkere of diepe kleuren oproepen, en hoge frequenties lichtere? zijn er meer mensen hier die dat zo ervaren?

dit vink wel een leuke topic :)

Origineel geplaatst door mika
Als je een bepaalde kleur ziet bij een bepaald geluid dan heb je een synesthesische ervaring.

Synesthesie is wanneer een zintuig geprikkeld wordt er bij een ander zintuig ook gewaarwordingen ervaren worden.
Zo zijn er mensen die klanken gaan horen als ze een bepaalde geur ruiken...dat lijkt mij pas een vreemde ervaring :)

Ikzelf heb deze ervaringen nog nooit gehad.

He ja!

Schijnt dat als je heel jong bent, zeg maar gerust ongeboren, dat dan die zenuwbanen nog door elkaar heen lopen ofwel dat je brein nog niet 100% onder de knie heeft om die verschillende info te scheiden.
Hoe zat het nou ook weer.... of was het allebei het geval?
Bij heel sommige mensen volgroeit die scheiding niet / wordt die scheiding niet goed aangeleerd.

Toen ik nog psychologie deed en liever les nam in de vorm van video'tje kijken (wat was ik een luie student ja ik weet het) heb ik daar 's een hele interessante docu over zitten kijken op de universiteitsbieb. Volgens mij is het zelfs zo dat er ook mensen zijn die geluiden proeven en kleuren ruiken etc., wel zijn die nogal zeldzaam.

Ennuh synesthesie kun je natuurlijk ook enigszins stimuleren middels psycho-actieve stoffen en ik geloof ook wel dat als je elke keer als je een basdrum hoort een rooie kleur ziet voor 1 jaar lang door een speciale bril, je als je hem afzet en zo'n opgevoerde 4wieler komt langs met woofers en al dat het dan met regelmaat rood (of het tegestelde van rood) voor je ogen wordt. Iets in die geest. Je kunt je hersenen wel dat soort associaties leren denk ik, als je het zou willen. (mij lijkt het niet aan te raden trouwens)
Zo heb je ook geleerd dat horen niet zien is, alleen gaat dat redeljik snel vanzelf door de interactie met je fysieke buitenwereld.

nouja ik draaf teveel door voor op dit forum; moraal:
het is helemaal niet gek om enigszins kleuren te zien als je geluiden hoort.

Back