audio mixdown

Eevar

Stamgast
beste forumers.

ik vraag me af hoe jullie een audio mixdown maken als je hardware gebruikt. ik neem altijd elke miditrack die aan hardware gekoppeld zit een audiotrack op en dan maak ik uiteindelijk een wav audio mixdown. volgens mij moet het veel beter en makkelijker kunnen dus ben benieuwd hoe jullie het doen...

Kun je wat duidelijker zijn. Je vraag vind ik niet echt duidelijk.
Wat is je setup dan?

kijk als ik in cubase een track heb gemaakt d.m.v. hardware synthesizers dan wil ik hem als ie af is als wav bestand opslaan. dat doe je dus door een audio mixdown te maken. maar, als je een audio mixdown maakt terwijl je hardware gebruikt, dan word dat niet opgenomen en hoor je niks. ik doe daarom dus het volgende: ik neem elke miditrack op als een audiotrack. als dat klaar is dan kan ik wel een audio mixdown maken. het is alleen vervelend om altijd alle midi om te moeten zetten naar audio en de kwaliteit zal er denk ik ook door verslechteren. ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Ik neem wel altijd al m'n hardware synths als audiosporen op.
Heb je daarna veel meer vrijheid met mixen met fx plugins etc.
En volgens mij maakt het niet uit of je een (realtime) audio mixdown in Cubase maakt of dat je met Wavelab oid de boel opneemt.

Origineel geplaatst door DJ Bies
En volgens mij maakt het niet uit of je een (realtime) audio mixdown in Cubase maakt of dat je met Wavelab oid de boel opneemt.

Ok, dat kan, zelf regel ik de mix in Sonar incl. de eventuele effecten.
Pas als dat goed is maak ik er een stereo opname van.
Die is dan meteen klaar.

Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier.

ik ben dus niet de enige die alles eerst als audio opneemt zie ik. nog mensen die het anders doen??

Als je een geluidskaart hebt met meerdere inputs en je hebt een krachtige computer, kun je alle sporen tegelijk opnemen. Of je kunt op een externe meersporen recorder opnemen en deze opnamen digitaliseren. Om maar wat andere manieren te noemen.
:)

ik neem bewust alles appart op omdat ik het daarna pas afmix en stero maak.

zo doe ik het ook , maarrrrr dat is meer door gebrek aan goede hardware , grote mengpanelen en de zin in het buitenboordmixen zonder midi .
er zit nogal een verschil in geluid, wat gemengd wordt door een mengpaneel of door cubase.

toch
:)

ja maar je zal toch altijd de cubase mixer blijven gebruiken ook ook werk je met een andere mixer.

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van het apart opnemen van elke miditrack van je hardware synths!
Als je namelijk een track aan het opbouwen ben, mix je tegelijkertijd ook vaak. Hierop pas je vaak je mix, maar ook zelfs je gekozen sounds en sound op aan. Nu ga je elke track weer opnemen en opnieuw mixen, waardoor je insteek van je song vaak verloren kan gaan. Voor sommige mensen werkt dit juist wel... voor mij juist niet!

Ik creeër tijdens het maken van een track al vaak de mix. Meestal is de mix halverwege de opbouw van mijn track al helemaal okee. Dan maak ik de track verder af en draai ik nog een paar kleine dingetjes bij of weg in de mix.
Mijn synths, samples en audio komen allemaal op mijn tafel (d8b) binnen en hierop ontstaat de mix zoals ik die wil hebben.
Vanuit de d8b digital out (spdif) loopt er een lijntje terug mijn Motu interface binnen. Deze komt in Logic binnen in een input-track en deze stuur ik naar de spdif uitgang, die weer mijn tafel binnenkomt als 2-track. Over deze input channel gooi ik vaak nog een beetje limitting / compressie / eq, als het nodig is. Als alles goed klinkt, druk ik op het knopje "bounce" en nu hoor ik letterlijk via de tafel hoe de mix op mijn hardeschijf terecht komt. Eenmaal klaar met bouncen, draai ik de mix altijd nog even af op een andere pc die weer digitaal rechtstreeks op m'n versterker is aangesloten, om daar de mix nog eens even op te checken. Op deze manier heb ik tot nu toe altijd een optimale mix naar mijn wens verkregen, die opgenomen precies zo goed klinkt als tijdens het afspelen van de logic-sessie.

Deze werkwijze is in Cubase ook goed mogelijk, alleen zul je dan niet realtime kunnen bouncen, maar neem je gewoon de mix op, op een nieuw audio-spoortje in Cubase!

Origineel geplaatst door Eevar
ja maar je zal toch altijd de cubase mixer blijven gebruiken ook ook werk je met een andere mixer.

Hoeft niet perse. Je kunt ook al je hardware via midi aansturen en dat afmixen op je mengpaneel en daar de mastermix van opnemen. En zelfs nog de 'submix' van cubase op je mengpaneel daarbij mixen en dus ook mee opnemen.
En als je stekkers ervoor moet omsteken is een patchbay wel erg fijn.

dat maakt dus wel fucking veel uit, je mist analog summing (je analoge mixert mixt anders dan digitaal)

Het telt anders op, dit probleem is zeer bekent er zijn zelfs (dure* bakkies die alleen maar analog summing doen....zodat je wel in protools, cubase apart sporen opneemt maar je sporen op het laatste stadium laat toevoegen door zo een analog summing bakkie......

*(welke weer goedkoper zijn dan zeer dure GOEDE mixerts)

Origineel geplaatst door Subgroover
Ik ben zelf absoluut geen voorstander van het apart opnemen van elke miditrack van je hardware synths!
Als je namelijk een track aan het opbouwen ben, mix je tegelijkertijd ook vaak. Hierop pas je vaak je mix, maar ook zelfs je gekozen sounds en sound op aan. Nu ga je elke track weer opnemen en opnieuw mixen, waardoor je insteek van je song vaak verloren kan gaan. Voor sommige mensen werkt dit juist wel... voor mij juist niet!

Ik creeër tijdens het maken van een track al vaak de mix. Meestal is de mix halverwege de opbouw van mijn track al helemaal okee. Dan maak ik de track verder af en draai ik nog een paar kleine dingetjes bij of weg in de mix.
Mijn synths, samples en audio komen allemaal op mijn tafel (d8b) binnen en hierop ontstaat de mix zoals ik die wil hebben.
Vanuit de d8b digital out (spdif) loopt er een lijntje terug mijn Motu interface binnen. Deze komt in Logic binnen in een input-track en deze stuur ik naar de spdif uitgang, die weer mijn tafel binnenkomt als 2-track. Over deze input channel gooi ik vaak nog een beetje limitting / compressie / eq, als het nodig is. Als alles goed klinkt, druk ik op het knopje "bounce" en nu hoor ik letterlijk via de tafel hoe de mix op mijn hardeschijf terecht komt. Eenmaal klaar met bouncen, draai ik de mix altijd nog even af op een andere pc die weer digitaal rechtstreeks op m'n versterker is aangesloten, om daar de mix nog eens even op te checken. Op deze manier heb ik tot nu toe altijd een optimale mix naar mijn wens verkregen, die opgenomen precies zo goed klinkt als tijdens het afspelen van de logic-sessie.

Deze werkwijze is in Cubase ook goed mogelijk, alleen zul je dan niet realtime kunnen bouncen, maar neem je gewoon de mix op, op een nieuw audio-spoortje in Cubase!

Dit kan ik natuurlijk doen maar het probleem is dat wanneer ik mijn mc-909 voor de drumsgebruik alle drumgeluiden zolas hihats, snares crash enz. op 1 kanaal zit. ik kan ze wel appart van elke op een midispoor opnemen maar als ik dan in de mixer bv. de hihat harder wil zetten, dan gaat de snare en de rest ook harder. daarom neem ik dus alles appart op een audiospoor op zodat ik daarna alles kan mixen en stereo maken.

Ik neem zelf het liefst in blokken van soortgelijke instrumenten op. Dus niet per se ieder instrument los (al wil ik de bassdrum nog weleens apart zetten), maar wel bijvoorbeeld alle percussie bij elkaar, baslijnen bij elkaar, synthleads en arps bij elkaar, vocals bij elkaar en pads bij elkaar.

Dit geeft meer mogelijkheden om per deel extra te EQ'en/compressie/limiting/FX toe te passen en, al dan niet dynamisch, stereobeeld en volume aan te passen.

Daar komt bij dat ik maar 2 analoge inputs heb in mijn geluidskaart en dat mijn mixer ook minder ingangen heeft dan ik het spul dat ik eraan heb hangen.

En mocht ik ooit eens wat uit willen/mogen brengen dan kan ik mijn tracks ook in losse blokken aanleveren bij de masteraar zodat die er ook nog iets moois van kan bouwen en het niet met mijn troebele geluidssoep hoeft te doen.

Origineel geplaatst door plieuw
dat maakt dus wel fucking veel uit, je mist analog summing (je analoge mixert mixt anders dan digitaal)

Het telt anders op, dit probleem is zeer bekent er zijn zelfs (dure* bakkies die alleen maar analog summing doen....zodat je wel in protools, cubase apart sporen opneemt maar je sporen op het laatste stadium laat toevoegen door zo een analog summing bakkie......

*(welke weer goedkoper zijn dan zeer dure GOEDE mixerts)

Daar heb je zeker een goed punt, had ik niet aan gedacht. Maar ik werk altijd met een combinate van hardware synths, vsti's en fx en hardware fx. Dan vind ik het handig om het uiteindelijk binnen de PC te houden. Maar ik zal eens proberen de eindmix te maken op m'n mixert. Tijdens jams doe ik dit ook wel en dat klinkt dan idd wel goed. Alleen ben ik dan meestal niet tevreden met het arrangement en dan belanden ze ergens op m'n harde schjf in de vergetelheid....:)

Back