Origineel geplaatst door Subgroover
Ik ben zelf absoluut geen voorstander van het apart opnemen van elke miditrack van je hardware synths!
Als je namelijk een track aan het opbouwen ben, mix je tegelijkertijd ook vaak. Hierop pas je vaak je mix, maar ook zelfs je gekozen sounds en sound op aan. Nu ga je elke track weer opnemen en opnieuw mixen, waardoor je insteek van je song vaak verloren kan gaan. Voor sommige mensen werkt dit juist wel... voor mij juist niet!
Ik creeër tijdens het maken van een track al vaak de mix. Meestal is de mix halverwege de opbouw van mijn track al helemaal okee. Dan maak ik de track verder af en draai ik nog een paar kleine dingetjes bij of weg in de mix.
Mijn synths, samples en audio komen allemaal op mijn tafel (d8b) binnen en hierop ontstaat de mix zoals ik die wil hebben.
Vanuit de d8b digital out (spdif) loopt er een lijntje terug mijn Motu interface binnen. Deze komt in Logic binnen in een input-track en deze stuur ik naar de spdif uitgang, die weer mijn tafel binnenkomt als 2-track. Over deze input channel gooi ik vaak nog een beetje limitting / compressie / eq, als het nodig is. Als alles goed klinkt, druk ik op het knopje "bounce" en nu hoor ik letterlijk via de tafel hoe de mix op mijn hardeschijf terecht komt. Eenmaal klaar met bouncen, draai ik de mix altijd nog even af op een andere pc die weer digitaal rechtstreeks op m'n versterker is aangesloten, om daar de mix nog eens even op te checken. Op deze manier heb ik tot nu toe altijd een optimale mix naar mijn wens verkregen, die opgenomen precies zo goed klinkt als tijdens het afspelen van de logic-sessie.
Deze werkwijze is in Cubase ook goed mogelijk, alleen zul je dan niet realtime kunnen bouncen, maar neem je gewoon de mix op, op een nieuw audio-spoortje in Cubase!