Sidechain ??????

Even voorstellen: je hebt een "pad"-geluid - langgerekt, langdurig, achtergrondding. Dit is het kanaal waar je sidechain compressie op toepast.

Je hebt een simpele basdrum die elke kwartnoot speelt. Dit is het kanaal wat je als ingangssignaal gebruikt voor de sidechain.

Elke keer als die basdrum speelt deelt 'ie een soort "tik" uit. Als die tik gegeven wordt duikt het volume van dat kanaal met de pad omlaag, alsof 'ie bang is.

Des te extremer de instelling, des te harder het volume omlaagduikt.

Kent iemand toevallig een "goeie" freeware softcompressor die sidechaining toepast.

De reden dat ik dit vraag is dat ik de techniek gewoon eens wil uitproberen.

Origineel geplaatst door olav
Kent iemand toevallig een "goeie" freeware softcompressor die sidechaining toepast.

Ik gebruik SideKick V3 na een tip van het forum, wel eerst even van bypass afzetten :D

http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=32

Sidekick is inderdaad erg lekker en hij is snel inzetbaar. Maar het is meer een sidechaining gate dan een sidechaining compressor, hij compressed het geluid niet maar gooit alleen de volume omlaag. Er is dus verschil tussen een gesidechainde gate en een gesidechainde compressor.

Wat ik ook veel gebruik is de Sonalksis SV-719 gate, helaas kan ik met mijn sequencer geen audio kanalen gebruiken als trigger, maar je kan deze ook via midi triggeren wat heel goed werkt.

Wellicht een beetje betweterig :D , maar sidechainen is enkel de vorm. Je kan elke toepassing van dynamische fx gebruiken. Niet alleen een compressor. Ook een gate, expander, de-esser, enz. Zelfde principe. Ik gebruik bijvoorbeeld geregeld een aan de vocal gesidechainde gate op een reverb en/of delay kanaal. Om te voorkomen dat van die lange galmstaarten de mix dicht smeren. Maar wel de vocal zelf lekker aandikken.

Toen ik nog met Cubase werkte gebruikte ik de TC Native compressor icm de TC "sidechainer" plug. Nu werk ik echter met Pro Tools en gelukkig ondersteunen RTAS plugs wel native sidechaining!
gr,
Marc

een compressor duwt het signaal in elkaar wanneer het boven een bepaalde volumewaarde uitkomt; stuur je harder in dan de toegestane treshold waarde dan gaat de compressor alles wat boven de treshold waarde komt in elkaar duwen met een bepaalde verhouding, dat is in te stellen met de ratio waarde.
kortom de compressor analyseert het signaal aan de ingang, en aan de hand daarvan gaat ie het signaal in elkaar drukken.

ff een voorbeeld : het signaal van een synthpad door de compressor zonder poespas: pad zonder poespas

voegen we daar een (expres wat hardere) kick bij, dan gaat de compressor reageren op het hoge volume van de kick, en gaat dus het totale inkomende signaal in elkaar drukken. in het voorbeeldje zijn dus zowel kick als pad in de ingang gestuurd.
krijg je dus pad met kick: pad met kick

hoe dan ook kun je je compressor wat voor de gek houden, en daarvoor zit op veel compressors een sidechain ingang.
ook in de sidechain ingang kun je geluid of een stuursignaal sturen. wat er in de sidechain ingang binnenkomt, hoor je niet uit de uitgang, maar de compressor reageert er wel op...
eigenlijk is het zo: is de sidechain ingang aangesloten, dan kijkt de compressor totaal niet meer naar het signaal in de ingang, maar in plaats daarvan analyseert ie het signaal in de sidechain.

zelfde verhaal verder, komt het signaal in de sidechain boven de ingestelde treshold waarde, gaat de compressor zijn werk doen, of er nu wel of geen signaal in de gewone ingang binnenkomt. kortom zo kun je dus de pad uit het eerdere voorbeeld comprimeren met het signaal van een kick, zonder dat je de kick hoort.
sidechaining is dus het aansturen van je compressor met een stuursignaal via de sidechain ingang.

gebruik je dat dus bij de eerdere voorbeelden, krijg je dus pad met kick waarvan pad > compressor in + kick > sidechain in. pad met sidechain

vergelijk maar!

:biertje: Roel, te gek!

Kijk, aan zo'n uitleg kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen!

Das inderdaad erg goed uitgelegd! Had er al wat over gelezen maar was nooit ECHT duidelijk!

thanx roel!

Side-chain is dan eigenlijk een 'envelope follower' die z'n control signaal doorstuurt naar een VCA :P toch? 't werkt ook prima in ieder geval

Als je een envelope follower en VCA hebt, software of hardware, heb je eigenlijk nog veel meer controle, en meer zicht over het volume van je te bewerken signaal.

Origineel geplaatst door Sander02
Side-chain is dan eigenlijk een 'envelope follower' die z'n control signaal doorstuurt naar een VCA :P toch?

Niet helemaal... Want bij Sidechain compressie is het mogelijk een bepaalde ratio in te stellen waarmee het originele signaal gecompressed wordt. Bij een envelope follower niet.

In mijn opinie zou je het zo kunnen stellen:
- Een compressor is een envelope follower (maar een geavanceerde soort)
- Een envelope follower is geen compressor

Back