Hoi,
Ik heb even in het schema gekeken dat hier staat:
http://oldschoolsound.free.fr/manuels/ms10.pdf. Je kunt de MG vinden op pagina 6.
De MG staat recht in het midden bij de tekst "TO VCF VCO" De tekst MG OUT zegt het eigenlijk al.
De oscillator werkt door de integrerende werking van C34 en de frequentie wordt bepaald door de
potmeter VR16 die bepaald met welke stroom C34 geladen wordt. Hoe kleiner de weerstand van
VR16, deste hoger de stroom waar C34 mee geladen wordt en deste hoger de MG frequentie.
Het uitbreiden van de MG wordt waarschijnlijk gedaan door de waarde van C34 te verkleinen en
de waarde van VR16 te vergroten. Dus bv voor C34 100 nanofarad en voor VR16 1 megaohm. Op
deze manier kun je van lage frequenties naar heel hoge frequenties met de MG... Lijkt me het handigst
om voor die nieuwe potmeter een logarithmische te nemen zodat je meer controle hebt over de
frequentie (lineair verloop).
Als je de potmeter niet kan of wilt vervangen zou ik voor C34 een kleinere condensator solderen. Dan
kun je in ieder geval de hoge frequenties halen ! Gebruik voor C34 wel een goede condensator van
(mylar of polypropyleen) een elektrolytische condensator zal hier niet goed genoeg voor zijn...
Verder zal verkleining van R116 en VR17 ook nog een effect hebben op de frequentie, maar dit
doet waarschijnlijk ook meteen wat met de golfvorm die uit de MG komt. Zou mogelijk de moeite
waard kunnen zijn om naar te kijken.
Jammer dat je helemaal in Zwolle zit, anders had ik er wel even naar willen kijken. Lijkt me wel lachen
om te zien of mijn suggesties kloppen ;-)
Succes,
Heiko