Korg MS-10 with modded MG range

Ik vond hem ook erg vettig die mod...net een beetje als op de Ps3100..die kan ook zo snel moduleren

Kun je de keyboard ook naar de LFO speed routen?

Dan wordt het natuurlijk pas echt leuk.

op cs 30 kan dat wel ; env modulate de speed van de lfo ,..
wel ok asje maar een lfo hebt en 5 env

is weer geen ms
:stupid

Hoi,

Ik heb even in het schema gekeken dat hier staat:
http://oldschoolsound.free.fr/manuels/ms10.pdf. Je kunt de MG vinden op pagina 6.

De MG staat recht in het midden bij de tekst "TO VCF VCO" De tekst MG OUT zegt het eigenlijk al.
De oscillator werkt door de integrerende werking van C34 en de frequentie wordt bepaald door de
potmeter VR16 die bepaald met welke stroom C34 geladen wordt. Hoe kleiner de weerstand van
VR16, deste hoger de stroom waar C34 mee geladen wordt en deste hoger de MG frequentie.

Het uitbreiden van de MG wordt waarschijnlijk gedaan door de waarde van C34 te verkleinen en
de waarde van VR16 te vergroten. Dus bv voor C34 100 nanofarad en voor VR16 1 megaohm. Op
deze manier kun je van lage frequenties naar heel hoge frequenties met de MG... Lijkt me het handigst
om voor die nieuwe potmeter een logarithmische te nemen zodat je meer controle hebt over de
frequentie (lineair verloop).
Als je de potmeter niet kan of wilt vervangen zou ik voor C34 een kleinere condensator solderen. Dan
kun je in ieder geval de hoge frequenties halen ! Gebruik voor C34 wel een goede condensator van
(mylar of polypropyleen) een elektrolytische condensator zal hier niet goed genoeg voor zijn...

Verder zal verkleining van R116 en VR17 ook nog een effect hebben op de frequentie, maar dit
doet waarschijnlijk ook meteen wat met de golfvorm die uit de MG komt. Zou mogelijk de moeite
waard kunnen zijn om naar te kijken.

Jammer dat je helemaal in Zwolle zit, anders had ik er wel even naar willen kijken. Lijkt me wel lachen
om te zien of mijn suggesties kloppen ;-)

Succes,
Heiko

Origineel geplaatst door heiko
Hoi,

Ik heb even in het schema gekeken dat hier staat:
http://oldschoolsound.free.fr/manuels/ms10.pdf. Je kunt de MG vinden op pagina 6.

De MG staat recht in het midden bij de tekst "TO VCF VCO" De tekst MG OUT zegt het eigenlijk al.
De oscillator werkt door de integrerende werking van C34 en de frequentie wordt bepaald door de
potmeter VR16 die bepaald met welke stroom C34 geladen wordt. Hoe kleiner de weerstand van
VR16, deste hoger de stroom waar C34 mee geladen wordt en deste hoger de MG frequentie.

Het uitbreiden van de MG wordt waarschijnlijk gedaan door de waarde van C34 te verkleinen en
de waarde van VR16 te vergroten. Dus bv voor C34 100 nanofarad en voor VR16 1 megaohm. Op
deze manier kun je van lage frequenties naar heel hoge frequenties met de MG... Lijkt me het handigst
om voor die nieuwe potmeter een logarithmische te nemen zodat je meer controle hebt over de
frequentie (lineair verloop).
Als je de potmeter niet kan of wilt vervangen zou ik voor C34 een kleinere condensator solderen. Dan
kun je in ieder geval de hoge frequenties halen ! Gebruik voor C34 wel een goede condensator van
(mylar of polypropyleen) een elektrolytische condensator zal hier niet goed genoeg voor zijn...

Verder zal verkleining van R116 en VR17 ook nog een effect hebben op de frequentie, maar dit
doet waarschijnlijk ook meteen wat met de golfvorm die uit de MG komt. Zou mogelijk de moeite
waard kunnen zijn om naar te kijken.

Jammer dat je helemaal in Zwolle zit, anders had ik er wel even naar willen kijken. Lijkt me wel lachen
om te zien of mijn suggesties kloppen ;-)

Succes,
Heiko

zoo...bingo voor alle ms10 bezitters...mooie uitleg!!!!

Weet er iemand het schema voor een sync input voor de ms-10 ( of ms-20) ?

die link hierboven werkt bij mij niet, en mn frans is te slecht om op die site
zelf rond te neuzen helaas, dank ('*D')

link

link

De link werkt inderdaad niet. Komt omdat de punt aan het einde van de zin in de link terecht is gekomen.
Als je de punt weghaalt doet de link het wel...

Verder zat ik nog te denken dat het natuurlijk mogelijk is om het uitgangsignaal van een tweede
analoge synth of functiegenerator te pakken om op die manier het MG signaal te maken. Dat scheelt
solderen en dan kun je waarschijnlijk nog veel gekkere dingen doen qua geluid door de golfvorm van
de stuursynth met MIDI te sturen of met een envelope te beinvloeden...

Oscillator sync installeren kan volgens mij wel, maar vergt wel een nieuw soort aanpassing. Ik heb zelf
nooit gehoord van zo een mod. Je kunt zien hoe de sync wordt uitgevoerd in een Arp Odyssey via de
volgende link:
http://www.emusic-diy.org/ArpManuals/Odyssey?action=AttachFile&do=get&target=ody_30.gif

Een truuk voor een MS-10/20 zou kunnen zijn om een transistor over de integratiecondensator van
de slave oscillator te zetten en deze te triggeren bij nuldoorgang van de golfvorm van de master
oscillator. Hierdoor wordt de integratiecondensator heel snel ontladen als de golfvorm gesynced wordt.
De golfvorm van de slave oscillator zal dus op hetzelfde moment beginnen met stijgen als de master
golfvorm. Moet je alleen zelf even uitzoeken hoe je dat moet maken ;-)

Heiko

Is een makkelijk mod. Moet zo volgens mijn herinnering een 100k weerstand bij en een schakelaartje... Probleem is wel dat dat frontpaneel helemaal los moet... ;-)

Back