midi controller met een hardware synth

wijnant

Nieuwkomer
Ik ben bezig met vst synths en software enzo. daar gebruik ik een evolution mk-425c voor.
Maar ik zit er aan te denken om er een hardware synth bij te gaan gebruiken. maar ik weet daar nog niet zoveel vanaf. kan ik die harware synth ( Een module.) bespelen met mijn controller en moet ik daar dan nog een mixer tussen zetten? en wat zou een goeie module zijn?

B.V.D8)

Ja, je kunt ieder MIDI apparaat via een ander MIDI-apparaat aansturen dus dat zou moeten lukken. Moet je wel je module aansluiten met behulp van MIDI, maar de meeste geluidskaarten hebben wel MIDI-in en out (via de joystick port met een speciale kabel). Een mixer is handig, maar niet perse nodig, 1 apparaat kun je ook direct op je soundcard aansluiten met de juiste kabel.

Tja, en modules ... wat zoek je qua geluid en wat wil je besteden? Wil je een synth waar je snel mooie geluiden uit kan krijgen of een ding waar je uren in kunt duiken om te programmeren? Wil je analoog-stijl geluiden of wil je een orkest emuleren? Voor iedere wens en portemonnee zijn er wel keuzes.

Gezien je keyboard(je) zou je ook kunnen overwegen om voor een volledige synth met keys te gaan. Ik heb zelf ook zo'n klein keyboardje dat best handig is om externe apparatuur mee te bedienen en even snel iets in te spelen, maar als je een keer echt wilt spelen is het toch wel fijn om gewoon een volledig keyboard te hebben hoor. En zeker als je in je 'wittebroodsweken' zit met je eerste hardware synth lijkt me niets zo fijn als gewoon je PC uitlaten, en het apparaat met zijn (haar!) eigen knoppen en toetsen bedienen om hem (haar!) te leren kennen. Maar da's misschien mijn eigen romantische beeld :)

Overigens zou ik serieus de tweedehands markt bekijken als je aan de hardware wilt. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die van hardware naar softsynths gaan, dus er staat veel leuks te koop voor vriendelijke prijzen.

Hangt er vanaf wat je wilt. Ik ken deze synth niet, maar in principe heeft zo'n beetje iedere synth zijn sterke en zwakke punten. Hangt dus helemaal af van je wensen, smaak en budget.

Back