formant opkuis

2206

www.florisvanhoof.com
ik ben uiteindelijk mijn elektuur formant aan het opkuisen
het is er één die ik via het forum heb gekocht
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=71346&highlight=formant
en daarbij kom ik tegen::::

als ik het lfo paneel van achter bekijk zie ik bij de onderste lfo 2 draadjes (ipv normaal 1) naar de driehoekgolf en geen voor de kubusgolfvorm.
ik had al gemerkt dat die laatste kubus niet werkte, maar wat zou de functie kunnen zijn van 2 draadjes naar de driehoek?

+sommige potmeters (vooral vcf) kraken, moet ik dan contactspray op de buitenkant naast de knoppen spuiten of best aan de binnenkant waar de schuivertjes zitten?
veel van zo'n contactspray aanbrengen? laten opdragen of zelf proberen?

alvast bedankt voor de hulp!

Re: formant opkuis

+sommige potmeters (vooral vcf) kraken, moet ik dan contactspray op de buitenkant naast de knoppen spuiten of best aan de binnenkant waar de schuivertjes zitten?
veel van zo'n contactspray aanbrengen? laten opdragen of zelf proberen?

Niet volspluiten met contactspray! Dat helpt heel even, maar daarna gaat het alleen maar meer stof en vuil aantrekken. Contactspray is bedoelt voor metalen contacten, en zelfs dan moet je het na gebruik nabehandelen met wat anders. Het is niet echt geschikt voor potmeters.

Lees even de post van Mike Philco, onderaan in deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=77231

ai, ik ben al met "contact cleaner" bezig geweest, volgens de mensen vd elektronicazaak is het een soort tuner spray die geen kwaad kan, maar ik lees in ieder geval ook andere verhalen nu.

+de 2 vco's die er in zitten klinken bijna identiek, en toch verschilt hun bouw nogal als je de binnenkant bekijkt.

ook ontdekt dat de aardingsdraad van de steker gewoon nergens mee verbonden was. moet die per sé verbonden worden? en waaraan?

ook ontdekt dat de aardingsdraad van de steker gewoon nergens mee verbonden was. moet die per sé verbonden worden? en waaraan?

Aan het metaal van de kast, is het meest gebruikelijk. Dan vliegt de aardlek eruit als om wat voor reden dan ook er stroom op de kast komt te staan.

bedankt!

misschien zit er al spanning op sommige frontpanelen staat. sommigen geven nl een ander geluid als je er toevllig met een kabeltje tegenkomt tijdens het patchen.

ondertussen is ook een dood spinnennest verwijderd.

ook een nachtvlinder en pissebed verwijderd, en onder het stof stempels van iets met accijnzen gevonden.
wil dat zeggen dat ie langs de douane gepasseerd is?

nog een vraagje:
is het mogelijk om de snelheid van één vd lfo's op te drijven?
of er een extra schakelaar aan te maken zoals bvb die doepfer lfo's die laag/midden/hoog(audiorange) kunnen geschakeld worden?

klinkt nog altijd goed.

hoewel ik de hele formant binnenkort ga nakijken, afstellen ook.
ik bedoel, het is en blijft oude zelfbouw, heb het ook niet nagemeten ofzo.
we heel content mee!!!

Back