Ontbrekende adapters bij FX pedaaltjes

sms303

WHAT UR WATCHIN'?!?!
is er eigenlijk een standaard mbt stroom (voltage en mA) voor FX pedaaltjes?

heb ondertussen een paar pedaaltjes en wil t liefst in 1x een partij adapters kopen...

iemand een tip voor merk/type adapter en waar te koop?

moet je ff kijken wat het voltage is wat je pedaaltjes slikken en de hoeveelheid mA
en dan een adapter die dat voltage levert en minimaal het aantal mA's van al je pedaaltjes opgeteld

en ff opletten of ze plus en min hetzelfde hebben zitten enzo

en dan gewoon meer stekkertjes aan die kabel solderen (in serie of parallel weet ik ff niet)

standaard is doorgaans 9 volt , wel checken natuurlijk. en meestal zo'n 3 a 400 mA,
maar sommige , zoals delaypedaaltjes, trekken wat meer stroom. de polariteit is niet altijd hetzelfde.

neem het liefst een gestabiliseerde voeding, in ieder geval geen vage rommelmarkt adaptors.
vroeger had ik er maling aan, maar nadat ik m'n mooie ibanez ddl pedaal op die manier heb opgeblazen :( ,
kijk ik wel beter uit. vaak komt er niet uit wat er op staat, ik meet het zelf altijd na.
(onbelast geeft een "normale"adaptor wel wat meer spanning )
het mooiste zijn die moderne dingen, daar zit geen spoel meer in : geven altijd de juiste spanning,
brommen niet, en wegen ook haast niks. zijn wel prijzig, maar een mooi pedaaltje is het waard.

Die "moderne" geschakelde adaptors bevatten nogsteeds een spoel (of trafo hoe je het noemt...) maar deze zijn kleiner omdat de netspanning eerst wordt omgezet naar een hogere frequentie en je dus een trafo nodig hebt die eerder in verzadiging komt. De trafo kan dan qua afmetingen ook een stuk kleiner worden. Ook de afvlakelco's hoeven niet meer van die grote dingen te zijn.

Dat je minder brom hebt is een eigenschap van een geschakelde voeding, omdat je geen 50Hz rimpelspanning meer hebt op je uitgangssignaal.

Zowel een geschakelde als een een "normale" conventionele voeding kunnen een vaste juiste spanning afgeven.

Bij een muziekzaak kun je een goede transformator (conventioneel of geschakeld) krijgen en een verloopkabeltje waarmee je meerdere pedaaltjes aan kunt sluiten. Dit gebeurd parallel en dus niet serieel. Leer dit regeltje uit je hoofd: in een parallelschakeling is de spanning overal gelijk en in een serieschakeling is de stroom overal gelijk.

Wel letten op de polariteit inderdaad, pedaaltjes als Boss gebruiken de buitenkant als + ipv -.

Back