VCS3-kloon Le Synthe V4 (nu ook voor Windows)

Hanz

Anonieme Analogist
... altijd al geinteresseerd geweest in een EMS VCS3 of AKS?
... nooit meer dan 3000 euro eraan uit kunnen / willen geven?
...je bent niet alleen! :D

globale.png

Natuurlijk komt er oooooit een echte, maar tot die tijd wilde ik het eens proberen met een softsynthje dat geluiden maakte die een beetje in de buurt kwamen.
Dan is er de (demo) versie van EMS zelf, de Synthi AVS: kost effe 350 euro om aan te schaffen, en dat gaat me wel wat ver voor een Synthedit creatie, om heel eerlijk te zijn.

Nou was er voor de Mac ooit het vrij populaire gratis softsynthje genaamd "Le Synthé" (V3).
Toevallig zag ik dat er een maandje geleden een nieuwe versie is uitgekomen (V4) inclusief Windows support!

Kortom, downloaden & uitproberen maar! Maar wat vinden we er van, eigenlijk?

http://web.mac.com/pierre.couprie/iWeb/Logiciels/719DB689-31A0-48E5-95B1-755905839F7C.html

Dat was ik vorige weeknog aan het denken met die Synthi topic, zo van bestaat daar nu nog geen clone'tje van... direct checken!
:W

Hm, vooralsnog valt het hier een beetje tegen.
Die Synthi AVS bevalt me nog best wel, maar de Synthé daar krijg ik een bijzonder bèta-stadium gevoel bij. Maar dan kan natuurlijk ook komen omdat ik de VCS niet zo goed snap, nog... :D

Ik kreeg hem in fruity alvast niet aan de praat...=(
alles sloeg vast :D

De skin is ook redelijk Beta hè? 8D

ZUCHT.......

Sorry voor het een beetje of topic gaan, maar dit is wel een van mijn grootste wensen nog. En ik zat zojuist nog even op de site te kijken waarnaar bij deze dus even een linkje.

Ik ben niet helemaal bij nu (kom net van een feestje af) maar vroeg me af waarom EMS tegenwoordig in Duitsland zetelt....blijkbaar heb ik wat gemist :confused:

Maar goed, de VCS-3 is dus "gewoon" nog nieuw verkrijgbaar, maar wel voor 4.500 euro dus. Echt heel veel geld waarmee je ook wat anders leuks op de kop kunt tikken op modulair gebied. Maar ja, dat is geen VCS-3 :)

Nu vroeg ik me af: zijn die "nieuwe" VCS-3 bakken wel stabieler met de oscillators zodat je ze probleemloos voor muzikale doeleinden kunt gebruiken? Misschien weet iemand dat; je hoort er nogal tegenstrijdige berichten over.

Kwam laatst een reaktor patch tegen, vond het wel bruikbaar iig!
Heb nog niet een echte mogen tegenkomen, dus weet niet of het ook maar een beetje in de buurt komt.

@Hooihuis: hoe kom je aan die nieuwprijs? Heb ook beetje lopen zoeken nl, maar kwam die niet 1 2 3 tegen..

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
@Hooihuis: hoe kom je aan die nieuwprijs? Heb ook beetje lopen zoeken nl, maar kwam die niet 1 2 3 tegen..

Op die site waar ik in mijn vorige post een link van had geplaatst (onder die diepe ZUCHT....:D ) staat ook een prijslijst. Voor de VCS-3 staat er 4.500 euro en ik meen voor de Synthi A 3.500 euro.

En met muzikaal bedoel ik eigenlijk meer of de oscillators over een voldoende bereik goed tracken en of ze ook stabiel zijn, zodat je er ook gewoon baslijnen en leadpartijen e.d. uit kunt halen zonder dat de boel gaat ontstemmen.

Ik weet dat deze bakken vooral bekend zijn vanwege de effectgeluiden, maar om alleen daar dan 4.500 euro uit te geven dat zou me echt helemaal te ver gaan. Waarschijnlijk trap ik nu een paar puristen op hun tenen :bekdicht:

Nee, zonder dollen, dit is echt een van de mooiste synths die ik ken, alleen het uiterlijk al 8~ :W

Origineel geplaatst door Hooihuis
[Ik ben niet helemaal bij nu (kom net van een feestje af) maar vroeg me af waarom EMS tegenwoordig in Duitsland zetelt....blijkbaar heb ik wat gemist :confused:

EMS zit helemaal niet in .de.. daar zit Ludwig Rehberg met zijn 'afsplitsing' van EMS. EMS zelf zit nog steeds in de .uk en is onder leiding van Robin Wood (nee niet Hood :D).

Het EMS.de logo is oranje en het .uk logo blauw/groen en let op de tekst:

EMS_in_Orange_-Super_internet_final.jpg

robin.gif

In 1973 is er een fusie geweest tussen EMS.uk en Rehberg in .de. EMS.de was toen niets anders dan een Duits verkoop punt. EMS is in vele handen geweest: 1969 - 1979 Peter Zinovieff, 1979 - 1983 Datanomics, kort gestopt in 1980 en sinds 1983 in handen van Edward William. Omdat er een dispuut bestaat over wie nu eigenlijk de feitenlijke eignaar is (Rehberg zegt ik en EMS.uk zegt ik) en men eigenlijk niet wil gaan rechten heeft men besloten om 'het zo maar te laten'. Zodoende zijn er *2* EMS bedrijven die dezelfde spullen verkopen met een iets anders logo.

Mijn voorkeur gaat uit naar Robin Wood. Die is altijd zeer behulpzaam en Rehberg is een arrogante @$%@#$^#!@#^.

J.

Origineel geplaatst door LeoDaV
Zodoende zijn er *2* EMS bedrijven die dezelfde spullen verkopen.

... te weten: lucht, in de gebakken variant.
Tenminste, zover ik weet. In andere threads is al eens beschreven dat je weliswaar spullen zou kunnen bestellen, onder voorbetaling van een zak duiten, en dat je dan op een wachtlijst komt.
Maar ik heb eigenlijk nog nooit een melding gezien van iemand die een nieuwe VCS of AKS heeft mogen ontvangen.

Heel jammer, allemaal, zeker gezien het nijpend gebrek aan iets wat er maar ook vagelijk op lijkt.
En sinds een paar weken is het sluimerende EMS virus bij mij een nieuwe fase ingegaan;
het laatste, meest virulente stadium: ik wil er één...

Toch ben ik ergens best wel bang dat gezien de enorme prijs voor zo'n apparaat, ik al snel teleurgesteld zal zijn in de mogelijkheden? Voor hetzelfde geld heb je immers een boel andere mooie spullen...

Aha, bedankt voor de uitleg. De Engelse site was voor het laatst pas in 1998 geupdate dus dat vond ik wat vreemd eigenlijk.

Maar stel dat je een VCS-3 wilt bestellen (stel), waar worden ze dan gemaakt?

Nu vroeg ik me af: zijn die "nieuwe" VCS-3 bakken wel stabieler met de oscillators zodat je ze probleemloos voor muzikale doeleinden kunt gebruiken? Misschien weet iemand dat; je hoort er nogal tegenstrijdige berichten over.

Als ik de EMS modifications page lees, dan lijkt het zelfs met een paar redelijk eenvoudig mods goed voor elkaar te zijn qua stabiliteit.

After doing the all these modifications to a VCS3 all three Oscillators stayed beating for an 8 day test with a maximum absolute drift of 10 cents with the temperature being cycled from -5 to +30 degrees Centigrade.
Who says analogue synthesizers go out of tune?

Check de link: http://www.hinton-instruments.co.uk/ems/emsmods.html

Je kan zowel bij Robin als bij Ludwig een nieuwe EMS kopen.
Ik heb zelf altijd wel leuk contact met Ludwig gehad hoewel de communicatie wel langzaam verloopt.
EMS Rehberg heeft ook al die externe bakken voor de Synthi ontwikkeld volgens mij.
Zo ook de Synthi-E.

Even terug on-topic... de software dus.
Die Synthé heb ik persoonlijk al afgeschreven, jammer hoor!
De modmatrix lijkt voor geen meter te werken (ik krijg het bijv. niet voor elkaar om de meest simpele oscillator modulatie in te prikken), de digitale stepping van de parameters is verre van subtiel en oh ja, de MIDI implementatie is uitermate vreemd / buggy (pogingen tot aansturen leiden tot een oscillator frequency van 20.000 Hz).

Die Synthi AVS software is dan toch wel een stuk beter voor elkaar.
Maar ook die is het stadium 1.0 nooit voorbij gegaan.
Wat enorm jammer toch! Ik zou iets moois geven voor een perfecte virtueel analoge versie van de VCS3 / AKS, en dan helemaal in hardware dongle vorm (zoals bijv. de MS20, maar dan GOED).

Aha, bedankt voor de uitleg. De Engelse site was voor het laatst pas in 1998 geupdate dus dat vond ik wat vreemd eigenlijk.

Maar stel dat je een VCS-3 wilt bestellen (stel), waar worden ze dan gemaakt?

Je kan kiezen: VCS-3 Rehberg of VCS-3 Robin Wood.

Robin kan je gewoon bellen of schrijven:

Electronic Music Studios,
Trendeal Vean Barn,
Ladock, Truro, Cornwall.
TR2 4NW. England.

Tel: Int + 44 (0)1726 883265
Fax: Int + 44 (0)1726 883283
Email:sales@ems-synthi.demon.co.uk

Ik heb Robin een paar keer gesproken voor mijn KS die toen stuk was. Dat er een wachtlijst is bij EMS.uk klopt. Er zijn eigenlijk nog maar 2 mensen op deze aardbol die VCS-3-en bouwen. Rehberg en Wood (en een paar clone bouwers :)). Vandaar dat er een wachtlijst is. Ik weet niet of Rehberg ze uit voorraad kan leveren. Ik gok dat een Robin Wood exemplaar ongeveer 2500 euries gaat kosten. Bel hem ff op dan weet je meer. 't Is niet zo'n computer freak dus email kan wat lang duren ;)

Let wel op: De 'nieuwe' VCS-3-en hebben afwijkende knoppen !

J.

Bedankt voor de link Hanz!

Ja, ik vind het ook bizar veel geld voor een "geintegreerde" monosynth. En dan ook het verschil tussen bijvoorbeeld de Synthi A en de VCS-3: 1.000 euro.....qua mogelijkheden en klank zijn ze volgens mij hetzelfde toch, dus is dat alleen voor de behuizing dan?

Maar toch, het blijft trekken, echt waar.

Dennis, heb jij wel eens gehoord van mensen die een nieuwe bestelden en ook kregen? Vind het toch wat vaag allemaal van die wachtlijst en ben nog niet zo ver dat ik dat bedrijf daar zelf over ga mailen.

Op die site waar ik in mijn vorige post een link van had geplaatst (onder die diepe ZUCHT....:D ) staat ook een prijslijst. Voor de VCS-3 staat er 4.500 euro en ik meen voor de Synthi A 3.500 euro.

En met muzikaal bedoel ik eigenlijk meer of de oscillators over een voldoende bereik goed tracken en of ze ook stabiel zijn, zodat je er ook gewoon baslijnen en leadpartijen e.d. uit kunt halen zonder dat de boel gaat ontstemmen.

Ik weet dat deze bakken vooral bekend zijn vanwege de effectgeluiden, maar om alleen daar dan 4.500 euro uit te geven dat zou me echt helemaal te ver gaan. Waarschijnlijk trap ik nu een paar puristen op hun tenen :bekdicht:

Nee, zonder dollen, dit is echt een van de mooiste synths die ik ken, alleen het uiterlijk al 8~ :W
Dacht dat je die zucht gewoon had underlined ipv dat het een link was lol!

Ik had ergens gelezen dat ze die vcs3 niet meer maakte omdat er geeen goeie timmerman te vinden was of iets dergelijks.
Heb toch maar even een mailtje gestuurd naar UK of ze nog worden gemaakt en zo ja wat de prijs dan is.

@ Hanz:
Bij mij kriebelt het ook behoorlijk!
Ik heb echt behoefte aan een pin matrix synth, tevens voor rauwe geluiden.
Maar ben ook voor dezelfde redenen beetje huiverig nog.

Had je die reaktor versie al eens geprobeerd?

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik had ergens gelezen dat ze die vcs3 niet meer maakte omdat er geeen goeie timmerman te vinden was of iets dergelijks.

Nee, dat ging vast over de kofferversie AKS.
De behuizingen daarvan zijn niet meer leverbaar, dus ben je aangewezen op de VCS3.
Tenminste, dat is wat ik ervan begreep.

Back