Creamware Minimax envelopes na OS update snappier geworden...?

softtarzan

Done deal
Ik overweeg voor de huidige 'end of line prijs' een Minimax te gaan bestellen bij de Music Store.

In de recensie van de Creamware ASB Minimax in SOS indertijd, gaf de reviewer aan dat de envelopes wat slomer reageerden dan die van de originele Minimoog. Nu zullen er altijd verschillen blijven natuurlijk, maar Creamware beloofde indertijd wel om in de eerst volgende OS update de EG's snappier te maken.

Ik vroeg mij nu af of er hier Minimax gebruikers zijn die kunnen vertellen of die belofte daarwerkelijk is nagekomen?

Creamware heeft tenslotte niet echt een goede naam op het gebied van customer support... Op hun site zie ik alleen een berichtje staan over de aanpassingen die in de laatste OS update zijn geimplementeerd.

*D

E

E

Zo'n post zakt snel weg vandaag...

Eh.... iemand de snappy Envelope Genartor ervaring met de Minimax... . :yamaha: ?

Minimax

Minimax

Ik heb de Minimax toen -ie net op de markt was een paar dagen kunnen proberen. Indertijd vond ik de envelopes ook wat te sloppy. Eigenlijk nooit gehoord of gelezen of dat echt verbeterd is in een update.

Ik heb'm toen dus niet gekocht, ook al omdat de bijgeleverde Apple software, waarmee je een aantal verstopte parameters kunt bereiken, ook nog heel buggy was. De hele boel crashte om de haverklap. De sound vond ik prima. Het is geen 100% Minimoog, maar wie dat verwacht gelooft denk ik teveel in de reclamepraatjes van de fabrikanten. Als -ie nu snappier is en de software is verbeterd dan is -ie nu wel voor een hele mooie prijs te koop.

Succes ermee,

groener

Dr zijn één of twee minimaxen die volgens mij van forumlid naar forumlid geschoven worden.
'k Vraag me af waarom mensen hem weer verkopen?

-C-

Re: Minimax

Re: Minimax

Origineel geplaatst door groener
Ik heb de Minimax toen -ie net op de markt was een paar dagen kunnen proberen. Indertijd vond ik de envelopes ook wat te sloppy. Eigenlijk nooit gehoord of gelezen of dat echt verbeterd is in een update.

Ik heb'm toen dus niet gekocht, ook al omdat de bijgeleverde Apple software, waarmee je een aantal verstopte parameters kunt bereiken, ook nog heel buggy was. De hele boel crashte om de haverklap. De sound vond ik prima. Het is geen 100% Minimoog, maar wie dat verwacht gelooft denk ik teveel in de reclamepraatjes van de fabrikanten. Als -ie nu snappier is en de software is verbeterd dan is -ie nu wel voor een hele mooie prijs te koop.

Succes ermee,

groener

Bedankt groener,

Da's ook de enige Minimax ervaring die ik heb. Vind juist die snelle envelopes wel belangrijk. Hoop dat de gebruikers van deze module ook nog even reageren.

M

M

Origineel geplaatst door C738
Dr zijn één of twee minimaxen die volgens mij van forumlid naar forumlid geschoven worden.

-C-

Mijn vermoeden is dat er 1 op 1 MiniMoog kwaliteit van verwacht wordt. Als -ie flink in de buurt komt is -ie voor mij prima voor deze prijs.

Ik heb een tijdje geleden een paar uur op m'n gemak met een Voyager gespeeld. Ja, da's natuurlijk wel heel erg lekker qua geluid en voelt allemaal ook erg degelijk aan etc. En as ik nu € 5.000 te besteden had aan spullen zou ik o.m. een Voyager met wat van de expanders erbij kopen. Maar zo ligt het niet. En € 500 voor een Minimax is voor mij veel haalbaarder op het moment.

Origineel geplaatst door C738

-C-

Daar heb ik wel een idee bij. Het is toch nèt wat anders dan met de aanschaf van een Minimoog.
Bij een Minimax heb je nog het idee van "goh, ik heb er veel goeie verhalen over gehoord, eens een keer proberen". En als je er dan mee gaat spelen, kom je er achter dat het toch eigenlijk een relatief 'simpele' synth is, dwz. je kan er (mijns inziens) niet heel erg interessant op patchen (los ervan of de klank goed is). Je bent er dus gewoon sneller op uitgekeken dan menige andere synth. Modulatiematrixen, veel LFO's, onafhankelijke envelopes met routings etc. zijn tegenwoordig toch vrij 'standaard' voor de verwende gebruiker. En een bak als de Prodyssey is bijv. ook interessanter dan de Minimax, omdat het ruwweg hetzelfde kan, maar dan ook nog meerrrrrrr...

Een èchte Minimoog wordt toch (meestal) gekocht door mensen die precies weten wat ze ervan kunnen verwachten, dus stellen deze mensen heel andere eisen; ze zullen eerder voor de specifieke klank of bedienbaarheid of misschien het vintage uiterlijk gaan, en minder voor de uitgebreide synth mogelijkheden.

Los van bovenstaand verhaal denk ik dat Minimax echt wel een leuke doos is gezien de resterende aankoopprijs en wat je ervoor krijgt. De klank vind ik zeg maar 85% van een Macbeth M3x (daar kan ik 'm mee handson mee vergelijken) en die kost aanmerkelijk meer (laat staan een echte Mini). En de 12 voice polyfonie (en leuke onboard FX, trouwens ook) vind ik heeeel wat compenseren in dat kader. Dichter bij een Memorymoog (nou ja, het idee) kom je niet voor dat geld.

Ik heb een MiniMax (overgenomen van Grooveron, die hem ingeruild had voor een Voyager). Ik ben het eens met Hanz dat het eigenlijk een relatief simpele synthesizer is. Uit mijn An1x komen meer verschillende geluiden. Maar waar ik de MiniMax heel sterk in vind is zijn karakter. En bassound klinkt ook echt 'analoog', wat dat dan ook is. Ik heb ook een Waldorf Pulse en die heeft ook dat analoge karakter, wat ik bij de Ion en de An1x wel een beetje mis.

Origineel geplaatst door Jeroen
Ik heb een MiniMax (overgenomen van Grooveron, die hem ingeruild had voor een Voyager). Ik ben het eens met Hanz dat het eigenlijk een relatief simpele synthesizer is. Uit mijn An1x komen meer verschillende geluiden. Maar waar ik de MiniMax heel sterk in vind is zijn karakter. En bassound klinkt ook echt 'analoog', wat dat dan ook is. Ik heb ook een Waldorf Pulse en die heeft ook dat analoge karakter, wat ik bij de Ion en de An1x wel een beetje mis.

Jeroen,

Jij bent dus duidelijk een Minimax gebruiker! Dan kun je vast ook het antwoord geven op de vraag waarmee ik de thread begonnen ben...? Alvast bedankt! :biertje:

Ok hier de quirks en bugs....

-Glide werkt in polymode vaag (logisch eigenlijk)
-ENV moet je retriggeren voor verandering in bijv Sustain (je kan dus niet terwijl je een toets ingedrukt houdt, het sustain nivo veranderen en dat realtime horen, neee je moet de ENV opnieuw triggeren)
-Wanneer je bijv. een C2 in je seq heb geprogrammeerd en je speel dan live een C2 op percies hetzelfde moment, dan gaat de noot hangen.

Voor de rest een prima ding, sommigen zeggen dat ie doods is, maar die vergelijken dat met een echte minimoog of een macbeth M3X, ja daar kan ie natuurlijk niet tegenop he, dat lijkt me logisch.

Wil je voor een paar honderd euro, een leuke moogkloon die vol zit met realtime controllers en die best okay klinkt, dan kan je zeker met de huidige prijzen je eigenlijk geen buil vallen.

Minimax is van het setje ASB wel de makkelijkste qua bediening en OSC pitch instellen enzo (net als de origineles), maar mijn fav is en blijft eigenlijk met een gedeelde plaats de Pro12 (italo bak) en de Prodyssey (van alles wat bak)

De minimax bugs gelden trouwnes ook voor de andere uit de ASB serie...

Ow wat betreft de ENVs, ik heb OS2.0 erop zitten en heb niet echt last van sloppy envelopes eigenlijk...(moet wel zeggen dat ie vaste plaast heeft aan een van de midibussen van de P3 sequencer hehe)

Origineel geplaatst door Jeroen

Klopt, ik had hem eigenlijk gekocht om mijn minimoog te ontzien live. Dat deed hij wel maar in het laag bleef ik altijd een druk missen die de echte wel heeft. Ik kon dit ook niet opvangen met de EQ dus heb ik maar een Voyager RME voor in de plaats gehaald. De Minimax is echt voor zijn geld (zeker nu) een hele leuke bak.

Origineel geplaatst door Septic
Ok hier de quirks en bugs....

-Glide werkt in polymode vaag (logisch eigenlijk)
-ENV moet je retriggeren voor verandering in bijv Sustain (je kan dus niet terwijl je een toets ingedrukt houdt, het sustain nivo veranderen en dat realtime horen, neee je moet de ENV opnieuw triggeren)
-Wanneer je bijv. een C2 in je seq heb geprogrammeerd en je speel dan live een C2 op percies hetzelfde moment, dan gaat de noot hangen.

Voor de rest een prima ding, sommigen zeggen dat ie doods is, maar die vergelijken dat met een echte minimoog of een macbeth M3X, ja daar kan ie natuurlijk niet tegenop he, dat lijkt me logisch.

Wil je voor een paar honderd euro, een leuke moogkloon die vol zit met realtime controllers en die best okay klinkt, dan kan je zeker met de huidige prijzen je eigenlijk geen buil vallen.

Minimax is van het setje ASB wel de makkelijkste qua bediening en OSC pitch instellen enzo (net als de origineles), maar mijn fav is en blijft eigenlijk met een gedeelde plaats de Pro12 (italo bak) en de Prodyssey (van alles wat bak)

De minimax bugs gelden trouwnes ook voor de andere uit de ASB serie...

Ow wat betreft de ENVs, ik heb OS2.0 erop zitten en heb niet echt last van sloppy envelopes eigenlijk...(moet wel zeggen dat ie vaste plaast heeft aan een van de midibussen van de P3 sequencer hehe)

:okdan: Septic

Ik heb'm vandaag besteld bij MST. Het laatste exemplaar nieuw in doos op voorraad, dus hopelijk kan ik ergens volgende week aan de gang. Ben erg benieuwd.

Wat zijn die dingen trouwens ontzettend snel in de uitverkoop gegaan, terwijl de meeste recencies (internationaal) toch wel steeds aardig positief waren. Maar goed, misschien heeft de verkoop toch te wensen overgelaten. Nu ze met de uitverkoopprijs zo dicht bij de Klangbox zitten zal die ook niet meer verkopen verwacht ik. Misschien dat die binnenkort dan voor 250 in de ramsj gaan...

Creamware staat op springen (bijna failliet) dat is de reden er ZAL DAN GEEN OF WEING support meer gegeven worden als ze echt op de fles gaan. Je kan nu in Duitsland al geen Proddesyes meer krijgen.

Support zal zowiezo niet meer van de 'originele' Creamware komen, die zijn 'leeggekocht' en de resterende mensen hebben afscheid genomen (check maar eens het PlanetZ forum).

Als er ooit nog support komt op de ASB's dan zal het min of meer direct van de 'nieuwe' firma InDSP moeten komen. De vraag blijft hoe dat gaat lopen; het gemopper op de baas, ex-Creamware's Frank Hund, begint vrij luid te worden.
Toch staat InDSP op de Frankfurter Musikmesse met naar het schijnt spectaculaire nieuwe producten. Het blijft afwachten. Voor de zekerheid neem ik volgende week m'n trusty crowbar mee om Frank wat beter te woord te kunnen staan... :duivels:

Nee serieus, ik denk dat als je nu een ASB koopt, dat je 'm moet nemen voor wat het is.
Ga er gewoon van uit dat er niets meer bij komt of wordt opgelost, dan kan het hoogstens nog meevallen.
Het enige wat ik maar hoop is dat de gevreesde activation (ja ja, we hebben het hier over noodzakelijke email activation van *hardware*!) nog wel gaat werken, anders heb je 30 dagen om een presse-papier terug te zenden aan Musicstore.

even voor de duidelijkheid: Creamware is overgenomen door InDSP en Sonic Core. InDSP zit in India (hier is Frank Hund bezig met nieuwe technologie ontwikkelen) en Sonic Core in Duitsland. SC zal onder de Creamware naam de ontwikkeling, support en productie van "scope" voortzetten.
In beide bedrijven zitten zeker ook mensen van de "originele" Creamware.

zie ook PlanetZ

wb de ASB's hoor ik ook op PlanetZ een hoop speculaties maar er is nog geen enkel officieel bericht over toekomstige support.

Ik heb begin verleden jaar een MiniMax gekocht bij Feedback; toen was hij nog 799,- euro. De reden? De Minimoog is een van de weinige synths die mij sinds mijn jeugd altijd gefascineerd heeft. Ik ben nu 46 en heb nooit de middelen gehad om er een te bezitten. Ook de Voyager ligt buiten mijn budget. En softsynths (bijv. Arturia Minimoog V) is niet mijn ding; ik heb dan niet het gevoel dat ik de controle heb over het apparaat. Ik kan de Minimax niet vergelijken met het origineel maar ik heb wel het gevoel dat hij er aardig dicht bij zit. In ieder geval is de Minimoog beleving er wel met al die knoppen om aan te draaien en te schakelen. Zoals gezegd heb ik hem nu een jaar en ik heb er geen moment spijt van gehad en ik gebruik hem nog steeds heel vaak. Hoewel het synthesizer concept eenvoudig is kan je er toch verbazend veel mee doen. Het geluid vind ik veel beter dan mijn Nordlead 1. Toch zijn er wel wat minpuntjes te noemen:
- Creamware support is om te huilen; bijv. de aanvraag voor een activation key heeft een paar weken geduurd en vragen worden nauwelijks beantwoord
- Er zit geen koptelefoon aansluiting op
- Aansluiting externe voeding is niet solide; er had een trekontlasting op moeten zitten
- Loudness velocity moet je op 0 zetten anders ga je tikjes horen bij polyfoon spelen
- Bij modulatie en glide is soms hoorbare 'stepping'. Met de laatste firmware 2.0 update is de hoorbare stepping bij de 'amount of contour' knop opgelost; deze vond ik echt irritant
- Als je de software editor start wordt de pitchbend naar beneden geactiveerd. Je moet altijd even de pitchbend gebruiken om hem weer op 0 te zetten
- De effectensectie had wel wat beter gekund; ik gebruik eigenlijk zelden de effectsectie omdat ik het pure geluid mooier vind

Maar over de snappiness van de EG's: ik heb er niet echt op gelet na de firmware 1.04 naar 2.0 upgrade maar volgens mij op dat gebied weinig veranderd. Volgens Creamware zijn dit de wijgingen in 2.0:
=====================================================================
Improvements of new DSP software version MINIMAX_ASB_OS_2_00.ldr

1. Important controllers are dezipped, so that no noise is produced,
while changing these controllers:

Volume
Device Volume
OSC1 Volume
OSC2 Volume
OSC3 Volume
External Volume
Cutoff frequency
Amount of contour

2. Overload LED is now glowing, when an overload is produced in the
internal DSP feedback circuit.

3. Feedback level is increased, so that even whith a single voice a
feedback sound is possible.

4. On sounds with long Decay, new notes can always be triggered.

Your CreamWare Audio Team

06.09.2006
=====================================================================

Origineel geplaatst door Martin Peters
Ik heb begin verleden jaar een MiniMax gekocht bij Feedback; toen was hij nog 799,- euro. De reden? De Minimoog is een van de weinige synths die mij sinds mijn jeugd altijd gefascineerd heeft. Ik ben nu 46 en heb nooit de middelen gehad om er een te bezitten. Ook de Voyager ligt buiten mijn budget. En softsynths (bijv. Arturia Minimoog V) is niet mijn ding; ik heb dan niet het gevoel dat ik de controle heb over het apparaat.

...........

Toch zijn er wel wat minpuntjes te noemen:
- Creamware support is om te huilen; bijv. de aanvraag voor een activation key heeft een paar weken geduurd en vragen worden nauwelijks beantwoord
- Er zit geen koptelefoon aansluiting op
- Aansluiting externe voeding is niet solide; er had een trekontlasting op moeten zitten
- Loudness velocity moet je op 0 zetten anders ga je tikjes horen bij polyfoon spelen
- Bij modulatie en glide is soms hoorbare 'stepping'. Met de laatste firmware 2.0 update is de hoorbare stepping bij de 'amount of contour' knop opgelost; deze vond ik echt irritant
- Als je de software editor start wordt de pitchbend naar beneden geactiveerd. Je moet altijd even de pitchbend gebruiken om hem weer op 0 te zetten
- De effectensectie had wel wat beter gekund; ik gebruik eigenlijk zelden de effectsectie omdat ik het pure geluid mooier vind

Maar over de snappiness van de EG's: ik heb er niet echt op gelet na de firmware 1.04 naar 2.0 upgrade maar volgens mij op dat gebied weinig veranderd.

...........

Hey bedankt allemaal voor de reacties, vannacht alweer wat slechter geslapen *D !

Ik kan de 'Minimoog fascinatie sinds de jeugd' (waarschijnlijk zoals veel anderen hier) met je delen, had vorig jaar nog bijna een nieuwe Voyager Performer gekocht. Maar ik heb m'n gearverzameling inmiddels flink teruggeschroefd en zal de komende maanden nog wat meer spul gaan verkopen. Had de afgelopen jaren duidelijk last van het bekende GAS syndroom!

Hopelijk komen die activeringscodes dan nog wel, en een beetje vlot. Minimax is nu onderweg, maar het zou toch volkomen bezopen zijn wanneer je daarna dan om die codes moet gaan smeken, en dat om een al betaalde bak aan te gang te kunnen krijgen!

Het rijtje met nog bestaande bugs maakt me ook niet echt vrolijk. Vooral die stepping bij modulatie en glide liijkt me erg klote. Maar goed, ik wil niet te somber worden voordat ik'm hier aan het lijntje heb gehad.

Als het met die codes echt misgaat krijgt MSTK een enorme zending van die dingen retour, en heeft er dan meteen veel :( klanten bij. Hmmm, dat hebben ze daar al eerder meegemaakt met o.a. de Neuron...

Dat gedoe met die sleutels is zeker zwaar kut, ik snap niet dat ze zo dom zijn geweest.......

(de reden: er is sprake van geweest dat er meerdere emu's op een ASB ingeladen konden worden, belachelijk want wie gaat er een proddy Plug op de minimax installeren en vice versa maar goed. I s er ook nooit meer van gekomen dus)

Origineel geplaatst door Septic
Dat gedoe met die sleutels is zeker zwaar kut, ik snap niet dat ze zo dom zijn geweest.......

(de reden: er is sprake van geweest dat er meerdere emu's op een ASB ingeladen konden worden, belachelijk want wie gaat er een proddy Plug op de minimax installeren en vice versa maar goed. I s er ook nooit meer van gekomen dus)

Hey Septic,

Ik ben de afgelopen dagen nog eens flink door de diverse ASB posten hier gelopen. Daarin zag ik dat jij vanaf de aankondinging van de diverse ASB's steeds enthousiast bent geweest over deze serie, en ze ook hebt gekocht. En als ik zelf wat meer Euri's had kunnen en willen besteden aan gear het afgelopen jaar was ik erwaarschijnlijk ook eerder aan gegaan, tegen de hogere prijzen.

Benieuwd hoe jij nu tegenover Creamware staat. Believe me, is geen leedvermaak, maar kan ik me wel voorstellen dat je de pest in hebt dat drie van die bakkies nu al zo goedkoop zijn. In mijn werk heb ik vooral het laatste jaar veel vaker dan ooit tevoren gehad met mooipraters, met een schijnbaar goede reputatie, maar die hun toezeggingen geenszins nakomen. Nu lijkt betrouwbaarheid in het algemeen rap een ouderwets en achterhaald begrip te worden... Ik zie dat jij een mooie en 'actuele' gearlist hebt, je investeert dus ook vrij snel in nieuwe gear van kleine bedrijven als het spul je aanspreekt. Zorgen die slechte ervaringen met een bedrijf als Creamware er nu voor dat je helemaal niets meer van dat specifieke bedrijf moet hebben? O.k., ze zijn blijkbaar al bijna failliet gegaan, inmiddels weer in delen overgenomen door anderen. Dan gaat het natuurlijk over de personen die achter Creamware zaten, de jongens die het beleid bepaalden, niet de paar goede gasten die je wel geholpen hebben...

Meer in het algemeen vraag ik me af hoe mensen hier met die laaielichters van bedrijven omgaan?Wat doe je daar verder mee in de toekomst? Zelf had ik bijv. toe ik nog in NL woonde (binnenkort weer terug hoop / denk ik) een ongelofelijke pesthekel aan UPC, die bij de grootste naaiers moeten behoren. Daar wil ik nooit meer iets mee te maken hebben. En KPN is er ook zo een. Maar ook bedrijven als Voerman (Korg importeur) en de NL Yamaha importeur kunnen er wat van, terwijl van de andere grote jongens een bedrijf als Roland bijvoorbeeld uitermate service gericht is. Wat mij betreft mogen de graaiers die zulke slechte support geven allemaal definitief omvallen... Maar ik heb sterk het gevoel dat de jongere generatie (waar ik mezelf - ben eind dertig- nadrukkelijk niet meer toe reken) het maar accepteert en eigenlijk niet anders meer verwacht...

Origineel geplaatst door softtarzan
... maar kan ik me wel voorstellen dat je de pest in hebt dat drie van die bakkies nu al zo goedkoop zijn.

Ik heb er niet de pest in hoor. Ik heb er al een jaar veel plezier van gehad. En zoiets kan je van tevoren nooit inschatten en als je maar blijft wachten totdat apparaten goedkoper worden kom je volgens mij tot een aankoop.
Zoals ik al aangaf vind ik het een fantastisch apparaat dat ik niet zou willen missen. Maar het is natuurlijk maar net wat je verwachtingen van het apparaat zijn. Voor mij is het een surrogaat MiniMoog. En ook een MiniMoog heeft zijn beperkingen (denk ik ..).

Wat ik nog zou willen weten van Ron: hij heeft zijn Minimax verruild voor een Voyager. Maar volgens mij heb ik ook een keer een Studio Electronics SE-1 van Ron te koop zien staan. Was dat voor of na z'n Minimax? Voldeed de SE-1 ook niet? Misschien heeft Ron iets te melden over een vergelijk tussen de SE-1/MiniMax/Voyager/MiniMoog?

Back