Ringmod trucje

Hooihuis

Acta est fabula
Op de website van Sound On Sound kwam ik de volgende tip tegen, over wat je o.a. met een ringmodulator kunt doen:

• 'BOWING' THE RM
'Bowing' is a little-known ring modulator effect that I first came across in the 1970s. A constantly variable voltage source, such as the CV from a pitch bend, joystick, foot pedal, slow ADSR or slow LFO, is fed into one input of the RM and any audible signal is fed into the other input. Depending on how well the RM is calibrated, there should be no output until the the voltage source begins moving -- similar to a VCA, but with the difference that the output level varies with the speed of change, not the voltage level. Adding a VCF to the output of the RM and using different combinations of audio and CV sources for the RM produces unusual 'bowing' and 'blown' effects. Alternately it could come in handy as a substitute VCA.

Als ik het goed begrijp kun je dus - zonder problemen neem ik aan - een CV signaal voeren aan een van de audioingangen van je ringmodulator. Hier had ik nog nooit van gehoord eigenlijk.....

Heeft iemand hier erva-RING (:D ) mee? Als het geen kwaad kan wil ik daar namelijk wel eens mee experimenteren.

Andere tips zijn uiteraard ook altijd welkom :okdan:

De ringmodulator gaat er zeker niet kapot van. Ik gebruik zeer regelmatig LFO's als input voor ringmodulators. Met een blokgolf LFO krijg je erg mooie percussie geluiden en met een sinus mooie spacy drones. Ik wist alleen niet dat het "bowing" genoemd werd.

Nog een ringmodulator tip: Even harmonische vervorming.
Stop een audio signaal in beide ingangen van de ringmodulator en mix deze bij het oorsprongkelijke signaal. Dit geeft 2e harmonischen. Met nog een extra mixer voor de ringmodulator kan je de uitgang van de ringmodulator terugkoppelen naar de ingang. Nu heb je ook 4e en 6e enz harmonischen.
Je kan op deze manier een enorme hoeveelheid heel mooi klinkende vervorming veroorzaken. Veel plezier ermee.

Ik heb een kennis van me dat eens zien doen met een EMS Synthi AKS (ja mono..jij was erbij :))
Hij had op de joystick een stokje gemaak waardoor de stick langer werd en hij gebruikte dit idd om de EMS als een soort viool te bespelen.
Klonk echt gaaf.

Hee, wat grappig, dat wist ik echt nog niet. Ik had het niet in mijn hoofd gehaald om CV-signalen door audio-inputs te jagen eerlijk gezegd. Zo zie je maar weer dat er altijd nog genoeg te leren valt :geslaagd:

Ik ga hier binnenkort maar eens mee experimenteren, want het lijkt me erg interessant om een ringmodulator te gebruiken als een vaag soort VCA....als ik het goed begrijp laat deze dus pas audio door bij een verandering in het CV-signaal, dus dat kan je zien als een soort differentiaalfunctie van het oorspronkelijke signaal (als ik me het differentieren van de middelbare school nog goed herinner tenminste).

Zou zou je dus met een (amp) envelope zowel een gewone VCA aan kunnen sturen als de ringmodulator, waarbij je twee verschillende resultaten krijgt? Om maar een voorbeeld te noemen dan.....dit is leuk om te weten in ieder geval!

dubbel ring mod

dubbel ring mod

ik heb me altijd afgevraagd waarom de doepfer ring modulator module 2 ring modulators heeft. (ze verschillen niet van elkaar)
zijn er toepassingen/truuks waar je ze alletwee gebruikt?

Bij mij heeft een ringmodulator een hele tijd dienst gedaan als signal merger voor trig in.

dus een trigger van een drumcomputer op de ene ingang, en een synt trigger op de andere.
De uitgang ging dan weer in een sequencer of synth.
Deed het altijd goed.

Die strijkstok functie met een ringmodulator is me bekend. Omdat de Synthi AKS geen onderscheid maakt tussen AC of DC, kun je daarvoor de joystick bespelen op een ingang van de RM. Doe je niks, hoor je niks, en hoe sneller de beweging, des te harder.
Toevallig heb ik die toepassing laatst nog bespeeld in een improvisatie sessie met een gitarist.

Of andere apparaten een CV signaal op de ingang van de RM kunnen hanteren, hangt af van het feit of ze alleen op audio zijn ingericht of niet. Een condensator die er tussen zit, kan vervorming of vertraging opleveren.

heb net mn ring mod verkocht ?
haalde jouwe wels op jur...
dat is met let een MOD u lator ....:stupid klinkt eg verrot goed ,...heb je een harmonishe te pakken blijftie bewegen ,..

.een van de leukere modules in mod. land
zit er veel verschil ,..in bv ring mods qa op bouw en uitwerking dus
mn cs klinkt meestal clean wat er in zit/stopt maar die ik aan rombraz verkocht heb is eg rauwer mix anders

Attachments

• ring mod...pix.jpg
    ring mod...pix.jpg
    140 KB · Bekeken: 151
Ik heb het strijkstok truukje met de ringmodulator van de Korg Ms50 geprobeerd uit te halen, maar dat werkt helaas niet.
Dat is balen....andere ringmodulator scoren dan maar:)

De strijkstok truuk lukt alleen met ac gekopelde ringmodulators. Een dc gekopelde ringmodulator is eigenlijk een bipolaire vca en werkt dus ook op gelijkspanning.

Oplossing: zet een condensator in serie voor de ingang van de ringmodulator, dan is hij ac gekoppeld. Dan zou het moeten werken.

Origineel geplaatst door Patat Met
De strijkstok truuk lukt alleen met ac gekopelde ringmodulators. Een dc gekopelde ringmodulator is eigenlijk een bipolaire vca en werkt dus ook op gelijkspanning.

Oplossing: zet een condensator in serie voor de ingang van de ringmodulator, dan is hij ac gekoppeld. Dan zou het moeten werken.

Dat klint fucking interessant patat met.
Dat ga ik uitproberen.
Kan je nog enige tip geven over de grootte van de condensator?
Moet ik het zoeken in de micro patat, nano patat of pico patat?

Ik heb net even het schema van de MS-50 bekeken en de ringmodulator is idd DC gekopeld. Dus geen strijkstok geluiden.
Het schema is hier te vinden: http://dl.analoghell.com/

Om de ringmodulator AC te koppelen zet je er een condensator in serie (highpass filter) op de ingang. De ingangs impedantie is +-100k (R157 & R158 )

Hier vind je een RC calculator: http://www.muzique.com/schem/filter.htm

Waardes van 1uF tot 0.1uF geven cutoff frequenties van 1.6Hz tot 16Hz. Alle waarden in deze buurt moeten werken. Hoe groter de condensator hoe fijner/naukeriger de joystick bewegingen kunnen zijn. Voor 2 euro heb je de hele E-12 reeks van waardes tussen 0.1uF en 1uF , dus het is de moeite waard om te experimenteren.

Je hoeft ook maar 1 ingang AC te koppelen om de strijkstok truuk te doen.

Ik denk dat je het beste een multiple module kan aanpassen/maken met daarin de condensator. Of een patchkabel aanpassen. Dan blijft de MS-50 ook orgineel.

Suc6 met modden.

hy had toen ook dat guitar achtige fx system ,.....in grite zwaret kast ,...hebben we
[maatje van patat enik gehad] was geslooptin "the beginning "days jammer
koz vroeg daar ook zoon meer dan 1000 eu voor
meastro heeft iets met oberheim te maken d8 ik
want aan de zijkan van dat synthesizer system met rockerswitches zat een molez stekker die ook op dsxenso zit
heb ff gen plaatje patat [mathiijs ] weten vast wel wat ik bedoel

moi vintage app.
iets voor ralph
8o)

edit ; weet t al t universal synthesizer system ,..mooie naam hoor
een soort korg x911 ofso ,..diverse modules phase shifter / ring mod...en wave frorm selector
kan ik me herrinren ik praat over kleine 10 jaar terug
heeft een "kenneis "verder gesloopt was niet org meer

maar was een en parade paardje tegenwoordig
valt me vaker op dat bepaalde guitar achtige fx ...modules mer oplevern dan een synth tegen woordig [ byna ]

http://maestro.audiofanzine.com/
wat meastro spullen
[nets drummachines,..begin ik voor duit soort fx ook een aardige fetish te ontwikkelen ,..:{ =( niet te betalen [ liever en paar oude guitar fx dan een mpx500 ofso]

http://www.formusiciansonly.com/analog.html
goed boek ..uhh bestaat er al en draad alleen over ...fatte vintage fx op naam en order ?

hmmm
fatt
http://www.fmogearshop.com/detail.php?invID=250
is deze man nou erg duur 1995.- $
of een hele goede shop
heeft ook pearl pedal voor 120.-$ val mee
maar goed t ging over t strijkstoktruukje haah

jur is mijn oude ring mod. dc coupled ja he diode brug erin ,..???

:halleluja

Ik ken dat systeem wat je beschrijf Ron.
dat is als het goed is oorspronkelijk ontworpen voor blaasinstrumenten.

Maestro heeft inderdaad iets met Oberheim te maken en ook met Moog.
Tom Oberheim heeft bijvoorbeeld de Maestro Ps1a phaser ontwikkeld.
Verder weet ik dat Maestro en moog onder de Norlin groep vielen.
Wat het bedrijf Norlin precies deed weet ik niet, maar op al mijn maestr garantiebewijzen staat dat :D.

Ik zou graag een een Maestro Ringmodulator willen hebben.
Ik speel met mijn gitaar zeer veel met ringmodulators.
Maar helaas is 900,- me iets te veel geld.
Als het nu 500,- was....da's ook veel geld, maar dan zou ik er nog wakker van liggen. 900,- is geen optie voor mij.

vroegah ,..raakte k nog wels confused ,..met meastro en mutron same colors and silveren ,..doosjes ...
maarnu 8o) ja hoop cash voor 1 fx
ik denk dat er betsn goede vervangers bestaan toch wel ,...of is t eg one off spul ,..
[k bedoel geen vst :D ]

asje ziet wat ze qa dist / amp en so voor een pedaaltjes uitbrengen met /zonder tubes eg veel div en ia aale soorten / knoppen en so

oude pearl serie met 6 knoppen iets bredeer dan gewoon pedaal ,
erg mooi looks ook vaak duurder staat er ook eentje op mp 150+ eu ofso d8 een phaser
sound weet ik niet ?

Hier het schema voor een 'passieve' ring modulator (dus geen voeding nodig) :
2ljjr52.jpg

De diodes moeten germanium zijn, niet silicium.

Back