De grote Poly 61 thread

manvsmachine

Electribe junk
Geef hier je mening over de korg poly 61.

Ik denk dat het een enigzins onderschatte synth is. De klankmogelijkheden zijn dan wel beperkt maar toch kun je er aardig wat bruikbare geluiden uithalen.

Enkele mp3 demo's vindt je hier: Link

Wat info over het vervangen van batterijen vindt je in deze thread: LINK2

Poly61 :okdan: Volgens mij het beste wat je (makkelijk) voor <100 euro krijgen kan!

Ben momenteel bezig van 2 afgedankte weer 1 te maken en meteen te midificeren. Zal eens wat foto's van het proces maken en in deze thread gooien.

Het is een leuke bak voor weinig geld.

Hier mijn persoonlijke mening ;) :

Positieve punten:
- 2 DCO's met PWM
- arpeggiator
- DCO / VCF modulatie joystick.

Negatieve punten:
- geen MIDI (behalve de Poly61M dan)
- geen draaiknoppen of schuifjes, niet realtime te editten
- erg weinig resolutie voor sommige parameters

Origineel geplaatst door organix
Het is een leuke bak voor weinig geld.

Hier mijn persoonlijke mening ;) :

Positieve punten:
- 2 DCO's met PWM
- arpeggiator
- DCO / VCF modulatie joystick.

Negatieve punten:
- geen MIDI (behalve de Poly61M dan)
- geen draaiknoppen of schuifjes, niet realtime te editten
- erg weinig resolutie voor sommige parameters

Dat van die erg weinig resolutie ben ik wel met je eens. niet realtime te editten klopt maar als je 1 parameter realtime wil wijzigen kan dat evengoed wel al is het misschien wat onhandig. En geen midi vindt ik niet perse een probleem er zijn meer bakken die geen midi hebben en toch vet zijn (kijk naar de MS-20 of juno 60 bijvoorbeeld)

Ik heb hem ook een jaartje gehad, helaas ging er steeds meer kapot van de Poly61 (zeker het toetsengedeelte), had geen zin om hem te laten maken dus heb hem toen goedkoop doorverkocht. Een leuke bak, maar niet zo leuk als de Polysix (die ik ook gehad heb). Ook de Poly800 vond ik leuker dan de Poly61, met name dankzij de sequencer die erin zat.

Phochos8>

Origineel geplaatst door manvsmachine
Dat van die erg weinig resolutie ben ik wel met je eens. niet realtime te editten klopt maar als je 1 parameter realtime wil wijzigen kan dat evengoed wel al is het misschien wat onhandig. En geen midi vindt ik niet perse een probleem er zijn meer bakken die geen midi hebben en toch vet zijn (kijk naar de MS-20 of juno 60 bijvoorbeeld)

juno 60 heeft een arp trig in / poly 61 ook
maar ms 20 hele andre hands on range

t lijkt me ook eregens bets een intressante bak weinig geld en vaaaaaak verkrijgbaar
en ssm filters ,...best ok dus!

ben altyd beetje huiverig van de aleen maar arp trig in bediening
geen lange/korte noten gelijk wel asje bv een langere release hebt en diverse varierende timing trig,s geeft,.....denkik?

is toch eg een misser dat er niks gewteaked kan worden ben wel benieuwd wat er duurder aan wordt hoeveel dus aster midi op zit
61 m

De mijne heeft alleen soms problemen met het laden van de patches. Ik heb er net een nieuwe batterij ingestopt. Maar als ik hem net heb aangezet wil hij bij sommige patches wel eens helemaal stil blijven of hem even kort laten horen om daarna weer stil te vallen. Na min of 2-3 heb ik nergens last meer van. Is dit een normaal verschijnsel?

Heb net een Poly61 gekocht voor 85 euro.

Er even mee zitten spelen en ik ben eigenlijk aangenaam verast :)

De sound van het apperaat is eigenlijk best wel erg goed.
Ook het editen is redelijk simpel.
Alleen is inderdaat de resolutie van sommige parameters soms erg klein.

Maar zeker voor het geld een te gekke bak.

:yamaha:

Origineel geplaatst door manvsmachine
De mijne heeft alleen soms problemen met het laden van de patches. Ik heb er net een nieuwe batterij ingestopt. Maar als ik hem net heb aangezet wil hij bij sommige patches wel eens helemaal stil blijven of hem even kort laten horen om daarna weer stil te vallen. Na min of 2-3 heb ik nergens last meer van. Is dit een normaal verschijnsel?

Blijkt dus alleen bij patch 12 en 26 zo te zijn vreemd genoeg. Ik snap nog steeds niet waar het aan kan liggen.
Is er misschien iemand hier die een geheugendump zou willen maken in .wav formaat? Mijn eigen geheugendump blijkt niet helemaal in orde :(

Geweldige zaagbak; ronduit gemene, vuige geluiden kan die maken; spelend met de res en cutoff komen er bijna distortion achtige geluiden uit.

Wat mij altijd verbaast heeft hij best een redelijk vol analoog geluid produceert; een geluid met veel druk zeg maar. Ik kan hem goed gebruiken als bassynth.
Daarnaast is het uiteraard een typische jaren tachtig bak die uitstekend geschikt is voor die funky synthstabs met modulatie.

En natuurlijk chord memory ! Met alleen al die chord memory en arpeggiator kan ik lange tijd zoet zijn.
Wat ik wel jammer vind is dat met die oscillatoren niet te verstemmen zijn in de unison mode. Het punt is dat er dan meteen zo'n fletterhard en compact geluid uitkomt, vind ik trouwens wel vaker een probleem met unison.

Volgens mij heeft half Nederland in de jaren tachtig zo'n synth gekocht. Het gelukkige effect is dat de synth vandaag de dag nauwelijks meer ene drol kost.

Overigens zou ik bij mijn poly61 graag eens die druktoetsen reviseren en schoonmaken, na al die jaren worden die knopjes toch wel lam. Ik heb hem wel eens opengeschroefd maar ik kon niet goed een manier bedenken om die knoppen goed schoon te maken.
Als iemand eens een goede tip zou kunnen gegeven dan houd ik mij aanbevolen.

Batterij heb ik van de week wel eenvoudig vervangen.
Besteld via de link uit deze thread.
Kennelijk heeft hij een stijging in de vraag waargenomen want ik zie dat de batterij nu op eens 6 euro in plaats van 4 euro is.

Meteen ook even de factory sounds erin gezet; toen merkte ik dat die tape dump echt maar 5 seconden duurt !

Hier nog een nice demo van die geweldige gast uit Polen, wat een gigant is dat toch:
poly61 maestro

Die andere filmpjes van hem zijn eveneens de moeite waard.
Ik ben echt nog eens in staat om naar dat in perfect communistische bouwstijl opgetrokken Hotel Krakow te gaan (zie beginshot).

Hiero nog een eigen poly61 demootje.
Misschien dat ik t.z.t nog wat van die zaaggeluiden kan uploaden.

Origineel geplaatst door chilistein

Batterij heb ik van de week wel eenvoudig vervangen.
Besteld via de link uit deze thread.
Kennelijk heeft hij een stijging in de vraag waargenomen want ik zie dat de batterij nu op eens 6 euro in plaats van 4 euro is.

Meteen ook even de factory sounds erin gezet; toen merkte ik dat die tape dump echt maar 5 seconden duurt !

Die batterij kostte mij 7 euro inclusief verzendkostten :D

Alleen een iets ander type als de link die jij postte.

Waar heb je die factory tape dump vandaan?

Leuke demo trouwens
Komt de bas ooik uit de poly?

Origineel geplaatst door organix
SSM2056 Envelope generators... maar het filter is een 12db/oct (2pole) filter met 13600 OTA's

GY hebbe helemaaaaaal gelijk
ik d8 ook filter
dus fast env ...ok!
http://www.dlse.nl/synthrepair/ssm_cem.html

ploy six heeft ssm filte deze dan gewoon een electronica componenten ,..filter korg patented
ik hoorde dat iedereen juist t een mooi raw filtert vindt [ ook ]

heb net een poly61 gescoord met een paar haperende toetsen en ik zag dat de batterij een beetje lekte dus die heb ik er mee uitgeknipt. ik heb nog geen vervangende batterij maar werkt de poly61 ook zonder batterij? (dan kan ikzo alvast eens kijken of de toetsen iig weer schoon zijn)

remco

ok tegek ik mis aleen mijn presets dan zeker?

nice :) ben benieuwd ff het boardje goed laten drogen dan plaats ik hem weer terug

Back