Ruis uit Roland Synths als ze aan de usb hangen

Alan

Fatty Fat
Hoi,

Ik ben vandaag erachter gekomen dat mijn Roland V-Synth en de MC909 bieden een rare soort van digitale ruis veroorzaken, zolang de usb kabel (waarmee ik samples vanuit de pc in de apparaten kopieer) zit aangesloten. Ik dacht eerst dat het aan de audio outputs of de kabels lag, maar het bleek de usb kabel dus te zijn. De ruis is wel pas echt duidelijk hoorbaar als het volume vrij hard staat of bij stille passages in tracks. Dus als je een opname/mixdown maakt, eerst even de usb'tjes eruit pluggen :smeris:

Misschien zijn er nog mensen die soortgelijke problemen hebben met usb connecties van andere (roland) apparaten? Kan handig zijn om te weten en een hoop gezoek :confused: en ellende ;{ voorkomen...

Iemand?

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar dan met een COM-poort ToHost kabel van de JV naar de PC. Bij MIDI is de verbinding geisoleerd (soms met uitzondering van de buitenkant van de connector, wat dan eigenlijk ook weer een soort niet-geisoleerde verbinding geeft, omdat de massa aan elkaar hangt).

Massa die op meerdere plekken aan elkaar wordt geknoopt is vaak de boosdoener van dit soort ruis, bliep en brom problemen: er onstaat een aardlus. Bij synths loopt de massa ook via de audio aansluitingen. Wanneer je dan een niet-geisoleerde dataverbinding met de pc neemt, zoals USB of SCSI (bij samplers) dan krijg je stoorgeluiden. Algemene regel: geen meerdere massa aansluitingen naar 1 apparaat, want dat is vragen om problemen.

Bij MIDI heb je de doorverbinding met de massa eigenlijk helemaal niet nodig. Zelf heb ik MIDI kabels gemaakt zonder de PIN 3 en een unshielded kabel (dus geen verbinding met de buitenkant van de connector). Dat scheelde al een hoop qua stoorsignalen.

Bij USB is dat wat lastiger. Ik weet niet of er (optische?) geisoleerde transceivers bestaan voor USB? want dat zou je probleem moeten oplossen denk ik.

Back