Samples van synths

Archaos

podium-duiker
Momenteel ben ik even zeer benieuwd hoe ik het beste samples van andere synths kan maken en dit weer kan verwerken in m'n Fantom XA (met sampler dus).
Momenteel heb ik wat synths geleend van wat vrienden, maar uiteraard willen zij binnenkort deze weer terug.
Daarom ben ik wel benieuwd hoe ik bepaalde sounds (patches) kan 'behouden' en dit zodoende verder kan gebruiken in m'n Fantom XA.
Natuurlijk zijn er veel manieren om dit te doen, maar wat is de beste methode?
Ook zodat de klank en geluidskwaliteit goed behouden blijven.

Het zou helpen als je even kon vermelden welke synths :).

Er zijn ruwweg 2 soorten technieken - reverse engineering en compleet multisamplen.

Het eerste houdt in dat als het om bijv. een basis waveform gaat (of een combinatie daarvan) je een stuk opneemt wat je perfect kunt loopen. Je neemt het op met de filter op bypass (of als dit niet gaat, bij lowpass cutoff helemaal op maximaal, bij highpass helemaal minimaal). 2 oscillators? Sample ze gewoon apart van elkaar, ontstemmen doe je dan in je XA zelf. Dit houdt wel in dat het karakter van de filter niet meegenomen wordt omdat de XA dit overneemt.

Het tweede houdt in dat je van elk geluid een opname maakt, en die over het toetsenbord heenpitcht. De meest extreme variant is natuurlijk 1 (of meer) sample(s) per enkele toets, maar het ligt er een beetje aan wat je wilt samplen, vandaar ook de eerste vraag :).

Origineel geplaatst door Yoozer
Het zou helpen als je even kon vermelden welke synths :).

Er zijn ruwweg 2 soorten technieken - reverse engineering en compleet multisamplen.

Het eerste houdt in dat als het om bijv. een basis waveform gaat (of een combinatie daarvan) je een stuk opneemt wat je perfect kunt loopen. Je neemt het op met de filter op bypass (of als dit niet gaat, bij lowpass cutoff helemaal op maximaal, bij highpass helemaal minimaal). 2 oscillators? Sample ze gewoon apart van elkaar, ontstemmen doe je dan in je XA zelf. Dit houdt wel in dat het karakter van de filter niet meegenomen wordt omdat de XA dit overneemt.

Het tweede houdt in dat je van elk geluid een opname maakt, en die over het toetsenbord heenpitcht. De meest extreme variant is natuurlijk 1 (of meer) sample(s) per enkele toets, maar het ligt er een beetje aan wat je wilt samplen, vandaar ook de eerste vraag :).

Het betreffen ondermeer een JP8080, een Trinity en een MicroKorg.
Hoe kan ik van deze synths bijvoorbeeld het beste een string, choir of ambient- en/of trance-sound samplen?

multisamples van de C,#F toets en dat over 5 oktaven

Attack helemaal dicht, en de decay helemaal open
de sustain helemaal dicht en de release dicht

zo heb je een geluid wat makkelijker te loopen is en kan je dit later aanpassen op het apparaat waar je naar sampled

Geleerd van Fastracker:

Als je niet wilt dat je synth samples teveel als samples klinken, moet je je sampler - als dat kan - zo instellen dat de sample niet elke keer op hetzelfde punt begint. :geslaagd:

Origineel geplaatst door The Unholy
Geleerd van Fastracker:

Als je niet wilt dat je synth samples teveel als samples klinken, moet je je sampler - als dat kan - zo instellen dat de sample niet elke keer op hetzelfde punt begint. :geslaagd:

Hoe heet die optie dan? mocht ik het ergens tegenkomen, dan herken ik het tenminste

Origineel geplaatst door Sander02
Hoe heet die optie dan? mocht ik het ergens tegenkomen, dan herken ik het tenminste

Weet ik niet, ik weet niet eens of deze optie wel bestaat voor hardware samplers. Met mijn vorige sampler lukte het niet in ieder geval maar misschien dat ik me er niet genoeg in verdiept heb, midi heeft me lui gemaakt namelijk...

Bij Fastracker was het zo dat je een aantal nummers of codes achter alle noten kon invoeren. Met 1 bepaalde code kon je aangeven op welk punt in de sample je wilde beginnen. Dat was vooral bedoeld voor vocalen, maar ik gebruikte het ook voor de wat langere synth-samples. Het resultaat was een veel levendiger geluid, zodat het net leek of je een echte synthesizer gebruikte.

Hoe je dit in jouw geval voor elkaar moet krijgen weet ik niet. Anders moet je maar gewoon zoveel mogelijk samplen...

Back