De grote ELKA draad

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Wat vind men hier eigenlijk van onze Italiaanse vrienden van ELKA ?
Ik heb een em22, wat eigenlijk best wel een rotding is, zijn er hier nog meer mensen met iets van elka ?

Ik geloof dat die synthex zo'n beetje het vlaggenschip is ? En bestaan ze eigenlijk nog wel ?

Ze bestaan niet meer, maar de rechten zijn allemaal in handen van GEM tegenwoordig. Daarom is bijvoorbeeld nog geen VSTi van de Synthex. Tenzij GEM zelf met sotware aan de gang gaat, dank ik dat het nog wel even duurt voor er een Synthex emulatie komt.

Mijn Synthex bestaat nog. Zeker. En gezien de bouwkwaliteit zal dat de komende 150 jaar ook wel zo blijven. Brute bak met eigen karakter, ook (beter: juist) voor de niet-Jean Michel Jarre adepten.
Een vriend van mij heeft al 20 jaar een Elka Rhapsody 490 string ensemble (ik hoop dat ik het zo goed zeg), still going strong

De EM22 is de module versie van de EK22 toch? Da's helemaal geen rotding maar een erg uitgebreide analoge synth ala de Oberheim matrix met romige mooie italiaanse klanken.

qua interface is de EK44 wel te vergelijken met de matrix 6. Alleen de klank niet. De EK44 is fm synthese (dacht ik). Heb me er niet zo in verdiept, maar zo klinkt ie wel. Mooie klank. Het is geen Synthex. Lijkt qua sound wat op de DX7 denk ik

Ek44/EM44 = een fm bak met vrij uitgebreide FM mogelijkheden

EK22/EM22= een analoge 2 DCO bak met vrij uitgebreide modulatie mogelijkheden (niet zo extreem als een Matrix 6 maar wel meer dan genoeg)

ELKA's zijn leuke synths.

ook de 70-ties versies zijn interessant.

Soloist 505
Rhapsody 490 & 610
X-705
X-802
X-902

En dan nog de Masterklaviers zoals:
- MK55 (mijn allergrootste miskoop, kocht hem in 1994, en dacht dat er geluid uit zou komen, dat was dus niet het geval. Vervolgens ingeruild voor een CASIO VZ1)
- MK88

Ik heb de meeste wel aangeraakt of gehoord. Typisch Italiaans geluid. Wijken qua geluid niet veel af van de Crumars. De EK22 is de budget versie van de Matrix 6.

De X-en zijn wel zwaarlijvig.

P.S.
Mijn Duitse vrienden van de band EL-KA zijn volledig toegewijd aan de ELKA's. Niet dat ik overtollige reclame wil maken, maar zij treden op http://e-day.groove.nl/artists.php Ik geloof wel dat ze wat exemplaren meenemen.

Origineel geplaatst door smackos
De EM22 is de module versie van de EK22 toch? Da's helemaal geen rotding maar een erg uitgebreide analoge synth ala de Oberheim matrix met romige mooie italiaanse klanken.

Ja het is een module met midi, over het geluid heb je gelijk, daar is niets mis mee. Ik heb het meer over de bediening ervan, je hebt een nummeriek toetsenbord met een enter knop, die je dus iedere keer moet indrukken na het toetsen van een nummer. En je bediend alle waardes met 1 slider. En geloof me, dat werkt niet echt snel.

Ook is de mijne zo vals als een kraai en krijg ik hem niet meer gestemd.

Nouja, dan zet ik hem wel in voor raare geluiden.

Origineel geplaatst door major-hostage
Ja het is een module met midi, over het geluid heb je gelijk, daar is niets mis mee. Ik heb het meer over de bediening ervan, je hebt een nummeriek toetsenbord met een enter knop, die je dus iedere keer moet indrukken na het toetsen van een nummer. En je bediend alle waardes met 1 slider. En geloof me, dat werkt niet echt snel.

Ook is de mijne zo vals als een kraai en krijg ik hem niet meer gestemd.

Nouja, dan zet ik hem wel in voor raare geluiden.

zoals als veel editors op synth toch ?
een data slider / wheel
kijk ouder synth dx tydperk....allemaal 1slider/wheel
kan snel werken mn esq heeft ook maar eens lider wel meedre knoppen /push

mbt de sounds geen tune functie
misschien de master tune uit bereik ,..
als alles avls klinkt

Ik heb een Elka X705 gehad. Vet groot en zwaar portable orgel. Woonde toen nog bij mn ouders en hij kon niet naar boven dus stond in de huiskamer, vonden ze leuk 8)

Maar klonk echt wel erg gaaf vond ik. Jean Michel Jarre heeft hem ook nog gebruikt, helemaal gepimpt echt erg over de top maar wel erg gaaf :okdan:

elka_x705_nuit_electronique.jpg

Helaas is die van mij letterlijk in rook opgegaan...

Mijn Elka Synthex is nog alive & kicking.
De heel vette sound & leuke features maken van dit beest een echte blijver.

Elka's...

Elka's...

Ik heb 2 ELKA's. De X-705 v1.0 (jawel) maar die is vrij gevoelig voor onweer helaas... Na een buitje kan ik zeker een paar IC's vervangen :(
x705-v1.jpg

Ik heb overgens een Concorde 802 ervoor gesloopt om voldoende onderdelen te hebben (ze geven die dingen bijna weg):
Aurora-elka-concorde-902.jpg

Mijn favoriet op dit moment is de Concorde 402:
Aurora-elka-concorde-402.jpg

Deze was gratis af te halen anders ging ie naar /dev/null... Ik heb hem gered :engel:

De kleine is onze dochter Aurora :) Die houd, net zoals papa, ervan om op knopjes te druken :D
Om nog maar te zwijgen over de 2600 die ze nu al probeert te patchen....

J.

Damn wat een dingen, die knop-klavier orgels zijn wel apart overigens. Heb ze wel eens gezien op een rommelmarkt, aleen niet op gespeeld. Werkt dat een beetje ?

Back