Externe geluidskaart-->gitaar

Louloene

Ingeburgerd
Mensen,

Ik wil een elektrische gitaar aansluiten op mn externe USB Audiophile. Vraagje, moet ik er én een versterker tussen zetten én een DI, of alleen een DI?

Mocht ik besluiten om een interface via USB te kopen zoals jamlab of guitarport, dan sluit ik deze niet op mn externe geluidskaart aan (kan geloof ik niet) maar (ook) via usb op mn pc. Communiceert die interface dan nog wel met de externe geluidskaart? Of alleen met de onboard geluidskaart (die ik ivm gebruik externe heb uitgeschakeld)?

Alvast bedankt!

Ik adviseer je een (gitaar-)voorversterker te gebruiken.

Wat zie je als verschil tussen USB interface en geluidskaart? Dat is volgens mij gewoon hetzelfde.
In een sequencerpakket als Cubase kun je voor zover mij bekend niet meer dan 1 interface/geluidskaart gelijktijdig gebruiken. Dat komt omdat je ASIO drivers nodig hebt, en die ondersteunen niet meer als 1 type gelijktijdig.

Jamlab is een aparte interface die ook via usb wordt aangesloten, maar niet op de audiophile geluidskaart. Die jamlab interface fungeert toch niet als geluidskaart? dan heb ik toch alsnog die externe audiophile nodig?

Jamlab ken ik niet. Maar recentelijk was ik bij iemand die een M-Audio had en een toneport, en die konden we NIET gelijktijdig gebruiken wegens ASIO. Je kunt ze wel beide gebruiken, maar niet gelijktijdig! En je moet dan tussentijds je driver switchen. Lijkt me knap lastig werken.

Origineel geplaatst door Louloene
Jamlab is een aparte interface die ook via usb wordt aangesloten, maar niet op de audiophile geluidskaart. Die jamlab interface fungeert toch niet als geluidskaart? dan heb ik toch alsnog die externe audiophile nodig?

hij fungeert dan als audio-in geluidskaart. in cubase kun je een andere kaart kiezen als uit, dan je als in gebruikt. je zult dan altijd moeten blijven wisselen als je ook via je m-audio op wilt nemen. mijn advies is het zelfde als arno. wat je ook kan doen is je gitaar rechtstreeks inpluggen in je m-audio en dan de overdrive etc uit de plugin guitar rigg van native instruments halen. klinkt goed en werkt een stuk makkelijker.

Bedankt! Heb de NI Guit rigg aangeschaft. Werkt idd heel goed. Input valt wel af en toe weg, beetje vreemd, alles is namelijk goed geconfigureerd in de settings. Verder beetje ruis, maar dat ligt denk ik aan de oude elektr. gitaar.

Ik vind zo'n usb jammate Rock frog ook erg interessant. Een gitaar in en out. Alleen geen idee wat voor kwaliteit dit opleverd. Ik wil idd niet zoveel ruis hebben. Anders neem ik wel een goede di van Aphex (Xciter) of BBe.

Een DI box ertussen is meestal wenselijk, zo'n dingetje kost maar een 20-30 euro en zit vaak al ingebouwd in mengtafeltjes en sommige geluidskaarten (de break out boxes dan)
op gitaarnet forum stond ooit een prima uitlleg waarom je best altijd een di gebruikt om zonder amp de pc of mengtafel in te gaan, maar dat kan ik helaas niet meer vinden.

Guitar rig is trouwens wel cool ja, zorg wel dat je latency zo klein mogelijk is tijdens het spelen (instellen in ASIO control panel) maar ook niet te klein -> dan kraakt alles en kan er wel eens een stukje wegvallen :)

Back