In plaats van crash?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik heb een hekel aan crashes (net als aan claps :)) maar soms wil ik wel wat op de eerste tel om de volgende zestien maten aan te kondigen. Nu is dat vaak een lomp woesh-effect, maar dat kan beter/agressiever. Heeft iemand suggesties?

ps,

Het gaat om breakbeat, hoef dus niet eindeloos door te galmen.

Wat ik altijd wel vet vind is een hoop gerommel van timbalen met een enorme bak galm eroverheen (misschien wat sidechaincompressie dmv de kick op de galm) en gaaan! 8)

Glasgerinkel, geloei van een koe, manne/vrouwestem die zegt "nu" of "action", het "poing"-geluidje, sirene, Banger hart van Rob de Nijs, deur die dichtslaat, deur die open gaat, etc.

Keus zat! :D

Scheet in een fles met aardig wat compressie is dé ...B :kont: M...!

:( Pfff, mijn antwoord ook!

:D Nee, sorrie hoor.. Wat distorted noise? Of een hardere/distorted (sub)kick? Hangt ook een beetje van de muziekstijl af, lijkt me.

Een vocal erbij? Een vrouwelijke 'Wheew!' ofzoiets zou het wel goed doen denk ik...

Voorbeeldje:

Attachments

• wheew!.wav
    130,1 KB · Bekeken: 137
Nou even zonder nonsense... 8o)

Ik zou net ervoor een reversed en gefilterde percusieve sample zetten en
op de beat een zware kick die gelayerd is met een bass-noot samen
door de compressor gejaagd.

Neem dus een percussieve sample met een korte attack en een medium release
(bvb je crash zou hier perfect voor volstaan), reverse hem en jaag hem door een filtertje.
Plaats hem nu op het einde vd vorige maat zodat het einde van de sample
(dus de attack vd originele) samenvalt met het einde vd vorige maat.
De eerste tel vd maat zou ik dan de truk vd gelayerde en compressed kick/bass gebruiken.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

En anders vind ik die badeend van C738 ook nog wel cool... :D

jeetje crashes zijn juist onwijs hip, claps ook. en de rimshot hoor je ook bijna nooit meer....
waar gaat het heen in deze wereld

Beaccentueer de instrumenten die je al hebt, subtiel hardere kick, iets hardere noot van je melodie of een stevig accoord in plaats van een single note, meer attack in een bas, dat soort grappen.

Luister eens hoe James Brown dat deed.

Origineel geplaatst door bikkel
Beaccentueer de instrumenten die je al hebt, subtiel hardere kick, iets hardere noot van je melodie of een stevig accoord in plaats van een single note, meer attack in een bas, dat soort grappen.

Luister eens hoe James Brown dat deed.

Mee eens, is deel van wat ik voorstel...

Wat ik wel eens doe, is een ride of open hihat omlaag pitchen, vervolgens moduleren (hoe dan ook), en daar een delay overheen die synchroon loopt aan het tempo.. Eventueel een filter er overheen naar smaak, en klaar. Klinkt veel mysterieuzer en is niet zo "in your face" als een crash..

een heel dik groot megaakkoord met je allervetst klinkende synth 16 keer gelayered

Back