2 condensator microfoons fasedraaien?

Jansen

Stamgast
Ik wil met 2 condensator microfoons een accordeon uitversterken. Ik heb gehoord dat je ze samen kunt aansluiten op een xlr aansluiting. (Ik heb nog maar 1 kanaal over) Hoe werkt dat precies? Gewoon een Y-split kabeltje ertussen of moet er nog iets gefasedraaid worden ofzo?

Klinkt mij niet logisch in de oren om twee mics samen te knopen op 1 kabel. Waarom zou je niet gewoon 1 mic gebruiken?

pcies; als je er toch mono van maakt lijkt het me logischer om gewoon 1 microfoon te gebruiken.

maar beter is natuurlijk om een extra kanaaltje vrij te maken en wat uit elkaar te pannen.

En daarbij komt nog het probleem: 2 microfoons naar mono is vragen om faseproblemen. Ik durf te wedden dat als je met 1 mic opneemt, het een stuk aangenamer gaat klinken.

Je kunt wel een hardware fasedraaier zoals de Little Labs IBP aanschaffen en draaien totdat de signalen van de 2 mics perfect bij elkaar optellen, maar zo'n apparaat is zeer duur en het is alleen maar omslachtig in dit geval, omdat het resultaat toch mono zal worden.

Inderdaad 10x mooier om gewoon een kanaaltje vrij te maken en lekker stereo op te nemen, er gaat een wereld voor je open!!! :P

Er kan een prima reden zijn om de fase te draaien. Net zoals je bij snare top en snare bottom mics de fase draait: de mics staan aan tegenovergestele kanten van het instrument. Of dat verhaal voor accordeon ook op gaat, hmmm... kwestie van proberen. Waar ik me meer zorgen over maak:

Een optel snoertje (2 in 1 uit, hopelijk met 600 ohm weerstand) om 2 mics te combineren EN een fase draai adapter: Dat levert problemen met de 48V fantoom voeding voor de (gewenste) condensator mics op...

fantoom voeding werkt in mijn ervaring niet meer als er fase gedraait word. Iemand anders zal ongetwijfeld kunnen uitleggen waarom niet maar dat ontschiet mij even op dit moment en ik heb ook geen zin om de relevante wiki pagina's op te zoeken :)

Groet,
Allert

Volgens mij kan dit alleen bij een figure 8 membraam? De achterkant van het kapsel is automatisch omgekeerde fase.

Wanneer je 2 mic's wilt voeden dan kun je die niet zomaar op 1 kanaal aansluiten omdat je dan waarschijnlijk te weinig stroom (mA) hebt. In theorie kan het niet maar in de praktijk zal het best kunnen werken.

Wat mij even niet duidelijk is, is het de bedoeling om de mics in de accordeon in te bouwen of er voor op te stellen?

Wanneer je het er voor neerzet dan kun je kiezen voor een A-B opstelling, naast elkaar met ongeveer 40cm tussenruimte. Of midden voor gekruist in X-Y configuratie, bijvoorbeeld in NOS setup (90 graden).
In beide gevallen staan de microfoons in fase en hoef je dus niets te draaien.

Origineel geplaatst door Allert
... de mics staan aan tegenovergestele kanten van het instrument. Of dat verhaal voor accordeon ook op gaat, hmmm... kwestie van proberen.

In dat geval zul je er wel ééntje uit fase moeten zetten.

... fantoom voeding werkt in mijn ervaring niet meer als er fase gedraait word. Iemand anders zal ongetwijfeld kunnen uitleggen waarom niet maar dat ontschiet mij even op dit moment en ik heb ook geen zin om de relevante wiki pagina's op te zoeken :)

Bij een fase omkering blijft de phantom power (professioneel 48V XLR) gewoon werken in tegenstelling tot BIAS power (consumenten 1,5V mini-jack) wat dan niet meer werkt.

Een XLR microfoonkabel bestaat uit twee signaalvoerende aders en een afscherming.
male_xlr.gif

Het signaal op pen 2 en 3 staat ten opzichte van elkaar uit fase, later in de mengtafel worden ze weer in fase gezet waardoor de onderweg opgelopen storing wordt opgeheven, namelijk +1 minus +1 is 0. Wat overblijft is een storingsvrij signaal.
De fantom voeding is niet tussen pin 2 en 3 onderling maar tussen, de afscherming op pin 1 en de signaaladers 2 en 3 collectief. Je kunt volledig ongestraft de aders 2 en 3 omwisselen, alles blijft werken en je hebt bij deze een kabel gemaakt waarin de fase is gedraaid. Altijd handig om in je kist te hebben liggen. Tip, zet er wel even duidelijk op dat je bij deze kabel de fase hebt omgedraaid, zodat je het later nog herkend.

Er kan een prima reden zijn om de fase te draaien. Net zoals je bij snare top en snare bottom mics de fase draait: de mics staan aan tegenovergestele kanten van het instrument. Of dat verhaal voor accordeon ook op gaat, hmmm... kwestie van proberen. Waar ik me meer zorgen over maak:

Een optel snoertje (2 in 1 uit, hopelijk met 600 ohm weerstand) om 2 mics te combineren EN een fase draai adapter: Dat levert problemen met de 48V fantoom voeding voor de (gewenste) condensator mics op...

fantoom voeding werkt in mijn ervaring niet meer als er fase gedraait word. Iemand anders zal ongetwijfeld kunnen uitleggen waarom niet maar dat ontschiet mij even op dit moment en ik heb ook geen zin om de relevante wiki pagina's op te zoeken :)

Groet,
Allert

Jongens... leer het nou eens... bij het bekende snaretop-snarebottom verhaal wordt er helemaal geen fase gedraaid.
DE POLARITEIT VAN HET SIGNAAL WORDT OMGEDRAAID! Dat heeft geen reet met fasedraaiing te maken. Met noemt het alleen een fasedraaiing, omdat fabrikanten van mengtafels het leuk vonden om dat polatiteitsknopje een faseknopje te noemen, maar in werkelijkheid is dat iets heel anders...

Hier! Lees deze scriptie maar eens goed door.

En dan nog... als je van 1 van de 2 mics de polariteit zou omdraaien en weer bij elkaar zou optellen met een Y-kabeltje, heb je een probleem, want dan hoor je niks, nada, noppes meer.

Er is in dit geval maar 1 oplossing en dat is 2 kanalen opnemen met 2 microfoons. Nikste fase / polariteit draaien, pas achteraf luisteren of dat werkt of niet, dan kun je dat altijd nog softwarematig doen!

Je hebt gelijk, echter is de term "fase omdraaien" erg ingeburgerd in de spreektaal. Vrees dat het er niet meer uitgeslagen kan worden.

Origineel geplaatst door Subgroover
Jongens... leer het nou eens... bij het bekende snaretop-snarebottom verhaal wordt er helemaal geen fase gedraaid.
DE POLARITEIT VAN HET SIGNAAL WORDT OMGEDRAAID! Dat heeft geen reet met fasedraaiing te maken. Met noemt het alleen een fasedraaiing, omdat fabrikanten van mengtafels het leuk vonden om dat polatiteitsknopje een faseknopje te noemen, maar in werkelijkheid is dat iets heel anders...

Hier! Lees deze scriptie maar eens goed door.

Ehm, sorry, ik ben je scriptie niet gaan lezen (moet zo naar t werk, misschien vanavond, heb er ff kort in gekeken, ziet er zeer interessant uit en hoop ik wat van te gaan leren) maar is polariteit omdraaien *in effect* niet hetzelfde als 180 graden fase verschuiving ?

Ik vind het in mijn dagelijkse praktijk in ieder geval wel zo klinken.....

En doe de groeten aan Eelco Grimm, ik was ooit de technicus van Stuurbaard Bakkebaard met wie hij een CD opnam....

is polariteit omdraaien *in effect* niet hetzelfde als 180 graden fase verschuiving ?

En doe de groeten aan Eelco Grimm, ik was ooit de technicus van Stuurbaard Bakkebaard met wie hij een CD opnam....

Nee is niet hetzelfde. Voor 1 enkele frequentie is dit wel hetzelfde, maar omdat elk geluid opgebouwd is uit ontelbaar veel verschillende frequenties geldt dit voor elke frequentie zijn eigen golflengte opzich (en elke golflengte is verschillend en heeft dus een andere tijdsduur voor een volledige periode), maar dit frequenties na fasedraaiing weer bij elkaar opgeteld is dus niet hetzelfde als het totale signaal omkeren / draaien.

Als je een signaal pakt en hiervan de fase gaat draaien, of de polariteit gaat omkeren, hoor je dit niet. Het krijgt pas effect wanneer je (minimaal) 2 signalen bij elkaar optelt (of L-R plaatst) en van 1 van de 2 signalen de fase gaat draaien.

Als ik Eelco nog spreek doe ik de groeten, maar ik ben afgestudeerd, dus spreek hem eigenlijk niet meer. Deze scriptie is trouwens van een klasgenoot, van wie ik ontzettend veel heb geleerd over fasedraaiingen etc... Mijn eigen scriptie ging ergens anders over, maar was ook zeer interessant!!! :)

Dank voor deze korte opfriscursus ! Doet me weer denken aan de lessen van Raymond Raphael: "Alles is frequentie-afhankelijk." (MT docent studio en registratie techniek in mijn tijd).

En ik ben ook benieuwd naar jou scriptie dus doe maar ff een linkje :)

Groetjes,
Allert

Da's eem hoop info..

Da's eem hoop info..

Bedankt voor de info allemaal. Erg nuttig om te lezen.

Ik zal even uitleggen wat de bedoeling is. Ik heb een oude accordeon die ik bij een paar nummers op de buhne gebruik (voor het showelement). Momenteel tape ik een SM57 tegen de klavierkant. Werkt wel maar ziet er niet echt geweldig uit. De bedoeling is om een mic (2, 3 4 ??) ) in te bouwen en dan met een chassisdeel (xlr) via een beltpackje draadloos te spelen. (deze is al aanwezig). Nu kostte die accordeoen geen bal (€125) en het is dus niet de bedoeling om daat voor een paar honderd euro aan microfoons in te bouwen. Ik zoek dus een goedkope oplossing (zeg zo'n 100 euro).
Dat het werkt is belangrijker dan een goede sound. Als het een beetje klinkt is dat meegenomen.
Zijn een stel losse electret microfoons een oplossing? Ik ben handig genoeg om zelf een en ander te knutselen.

Voor wie wil zien wat ermee gebeurt: http://www.youtube.com/watch?v=zB_fg-7VrQg

In de situatie zoals jij die beschrijft zou ik beginnen aan piezo elementen.
Ook wel contactmicrofoons genoemd.

Goedkoop, werk goed, geen phantom power en makkelijk in gebruik.

Succes!

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
In de situatie zoals jij die beschrijft zou ik beginnen aan piezo elementen.
Ook wel contactmicrofoons genoemd.

Goedkoop, werk goed, geen phantom power en makkelijk in gebruik.
Dat is inderdaad een goede oplossing, aan iedere kant een piezo inbouwen, het geluid van deze twee mix je vervolgens passief met twee weerstanden samen, je zult geen last hebben van fase problemen aangezien het hier om twee apparte geluidsbronnen gaat.

Succes met het aanstaande knutselen.

Nee is niet hetzelfde. Voor 1 enkele frequentie is dit wel hetzelfde, maar omdat elk geluid opgebouwd is uit ontelbaar veel verschillende frequenties geldt dit voor elke frequentie zijn eigen golflengte opzich (en elke golflengte is verschillend en heeft dus een andere tijdsduur voor een volledige periode), maar dit frequenties na fasedraaiing weer bij elkaar opgeteld is dus niet hetzelfde als het totale signaal omkeren / draaien.

Ik wil niet vervelend doen ofzo... maar 180 graden fase draaiing en polariteit van het signaal omdraaien
is echt wel precies hetzelfde....!

Bij fase draaiing vermenigvuldig je elke signaal (frequentie) component met (cos (a) + j * sin(a)), waarbij
a de fase hoek is die je wilt toepassen, en j de wortel uit (-1).

Als je dit invult voor a = 180 graden, zie je meteen dat je dus elke component met -1 vermenigvuldigd.
Omdat vermenigvuldigen en optellen lineaire operaties zijn, mag je de volgorde ervan omwisselen
in dit geval, omdat je steeds elke component met de zelfde waarde vermenigvuldigd (namelijk -1).
Oftewel: eerst elke frequentie component met -1 vermenigvuldigen en daarna alle componenten
optellen is het zelfde als eerst alle componenten optellen en daarna het hele signaal met -1 vermenigvuldigen,
wat weer hetzelfde is als de polariteit omwisselen.

Ik denk dat je delay en fase draaien een beetje door elkaar haalt. Bij fase draaien is de aanpassing van de fase hoek
identiek voor elke frequentie component, terwijl bij een delay de fase hoek juist verschillend is voor elke
frequentie component.

Anders gezegd: je kunt voor 1 frequentie component door een delay het zelfde doen als met een
polariteitswisseling, maar omdat de delay die overeenkomt met polariteitswisseling voor elke frequentie
verschillend is (namelijk de halve periode) kun je voor een signaal met meerdere componenten
over het algemeen geen delay vinden die het zelfde doet als een polariteitsomwisseling
(maar hier zijn wel weer uitzonderingen op; soms kan het weer wel, afhankelijk van het signaal).

Laatst gewijzigd:
En dan nog... als je van 1 van de 2 mics de polariteit zou omdraaien en weer bij elkaar zou optellen met een Y-kabeltje, heb je een probleem, want dan hoor je niks, nada, noppes meer.
Dan zou je toch zeggen dat dat komt omdat de twee signalen in tegenfase zijn, of ben ik nou gek.

Back