Nog Steeds Sync Problemen Virus Ti

ostienstra

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben ruim 6 weken bezig om mijn sync problemen met de virus ti (met Cuabse SX3) op te lossen maar kom er niet uit.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen

*Virus control+USB out werkt perfect (Focusrite saffire audiocard)
*Virus ti driver+analog out werkt perfect
*Virus aansuren met midi werkt perfect.

*Virus control+analog out geeft nog steeds vertraging (ook na de 2.0.3 update) en dit is de manier waarop ik hem graag wil gebruiken

Heb delay compensation (bij VST-instruments) al aan en uit gezet, maar dat geeft beide vertraging (aan meer als uit)
Heb ook delay compenstaion per track al op +35 geprobeerd (wat ik ergens gelezen heb). Dat werkt wel voor normale noten, maar als ik een ARP gebruik gaat het alsnog mis

Heeft iemand nog suggesties? want ik kom er zelf niet meer uit

Ik gebruik XP maar niet SP2, maar ik kan me niet voorstelen dat het hier aan licht omdat alle andere manieren van aansluiten wel perfect werken.

Alvast bedankt
Oscar

als je gewoon analogout gebruikt moet je wel even een virtual instrument aanmaken....
He dat dan met een virus TI gaat en de virus control weet ik niet... maar als je het dus NIET ti doet
zou ie poepie strak moeten lopen via delaycompensation

Ik gebruik Virus Control in Cubase 4, de analog outputs en omdat ik al mijn externe apparatuur via direct monitoring beluister gebruik ik ook delay compensation.

Het gebeurd bij mij ook welleens dat de TI plotseling niet meer gelijk loopt. Dan is het gewoon een kwestie van de track even vanaf het begin afspelen, en als dat niet lukt dubbelklikken op verschillende punten in de track, dan doet ie het meestal weer. Soms moet ik opnieuw opstarten om de TI weer sync te krijgen. Dit gebeurd maar heel af en toe en niet in al mijn tracks, ik weet niet precies waar het aan ligt maar het gebeurd volgens mij alleen als ik de track bewerkt heb, niet als ik alleen maar een stukje luister...

Bij 2.0.2 had ik hetzelfde. Vaak liep alles wel in de maat, na een keer stoppen was het soms uit sync, maar na weer opnieuw afspelen liep het wel weer sync. Nu na 2.0.3 loopt niets syns (via analog out/virus control).

Ik kan natuurlijk wel de USB outputs gebruiken van dat gaat ten koste van de outputs van mijn geluidskaart en je hebt natuurlijk kwaliteitsverlies.

2.03 maakt gebruik van een nieuwe audiodriver voor windows. Ik zelf heb dit probleem niet, is het zo dat jullie werken met de ASIO Van de virus ti?
misschien komt het daardoor?

Nee, ik maak gebruik van de Asio-driver van mijn focusrite saffire. Die werkt beter als van de virus. Tevens zou ik anders mijn soundcard niet meer kunnen gebruiken.

tevens waren ve voorgande OS-versies ook niet perfect.

Het vreemde vind ik dat al ik de virus aanstuur via USB (Virius ti driver) maar zonder gebruik te maken van virus control dat ie wel retestrak loopt?!?! Het nadeel van deze manier van werken vindt ik dat ik per track dan een controlerdump moet doen om per nummer mijn effectsettings etc vast te leggen. Dat is juist het grote voordeel o.a. van virus control.

Eigenlijk zou virus control een luxe mixermap moeten zijn de de virus zelf via de virus ti driver aan te sturen moeten zijn. Dan zouden alle problemen opgelost zijn (voor mij althans)

Origineel geplaatst door ostienstra
Nee, ik maak gebruik van de Asio-driver van mijn focusrite saffire. Die werkt beter als van de virus. Tevens zou ik anders mijn soundcard niet meer kunnen gebruiken.

tevens waren ve voorgande OS-versies ook niet perfect.

Het vreemde vind ik dat al ik de virus aanstuur via USB (Virius ti driver) maar zonder gebruik te maken van virus control dat ie wel retestrak loopt?!?! Het nadeel van deze manier van werken vindt ik dat ik per track dan een controlerdump moet doen om per nummer mijn effectsettings etc vast te leggen. Dat is juist het grote voordeel o.a. van virus control.

Eigenlijk zou virus control een luxe mixermap moeten zijn de de virus zelf via de virus ti driver aan te sturen moeten zijn. Dan zouden alle problemen opgelost zijn (voor mij althans)

ok, dat is een iets ander verhaal dan, wat je zou kunnen testen is of je de ti wel een dedicated usb root hub heb zitten, vergeet niet dat de ti virus control maar liefst 65 procent bandbreedte pakt van je usb host controller. Eigenlijk kun je alleen serieus stabiel en strak werken met een ti met een dedicated USB kaart. Test anders eens of je niet door je limiet heenloopt op je usb host controller (via control panel, system - hardware - usb host controler - rechter muis properties, advanced tab, hier zie je het bandwith verbruik.)

als je meerdere apparaten op de zelfde usb host controller hebt zitten kan het zo zijn dat in de praktijk de sync met je ti daar danig door beinvloedt wordt. Dat is uiteraard logisch, maar je moet het maar net even weten :)

Klinkt heel logisch. Ik zit nu op mijn werk. Ga het zo gelijk testen thuis. bedankt voor de tip!!

Was ik nog even.....

Als het aan de USB kaart ligt, is het dan niet vreemd dat de virus via USB-out wel strak loopt en via analog out niet?
Je zou zeggen dat via USB-out er meer info via de kabel moet lopen en daardoor de hub zwaarder belast wordt en meer vertraging moet geven??

Was ik nog even.....

Als het aan de USB kaart ligt, is het dan niet vreemd dat de virus via USB-out wel strak loopt en via analog out niet?
Je zou zeggen dat via USB-out er meer info via de kabel moet lopen en daardoor de hub zwaarder belast wordt en meer vertraging moet geven??

ok, dus het probleem is nu, dat je via de usb een strakke arp hebt, maar zodra je het via de analoge outs terug route dat je arps niet in sync lopen?

dat is namelijk heel normaal , de latency die je ervaart is de input en output latency bij elkaar opgeteld van je asio kaart. Dit kun je simpel oplossen via het aanmaken van een external instrument in cubase. Wat je nooit moet doen is je output kanaal via delay knopje proberen te vertragen of versnellen, dit werkt niet omdat de midi clock namelijk niet mee vertraagt of versnelt wordt in tijd. Simpel op te lossen dus door een external instrument aan te maken, ik doe het zelf ook, 2 usb stereo kanalen en 3 stereo analoge kanalen heb ik hier gewoon in sync draaien vanuit de TI.

Dat het erger wordt als je virus control laadt is ook logisch dan, aangezien je latency intern dan verhoogt wordt met de berekende latency waarde van je usb bussen (kun je nakijken in je device settings per plugin)
Door gebruik te maken van external instruments wordt dit probleem automatisch voor je geregeld.
Handmatig kan het ook, maar is lastig en per project weer anders. In een van mijn eerdere posts heb ik wel eens aangegeven hoe je latency compenseert handmatig. In jouw geval is het iets complexer omdat je arps wilt gebruiken, handmatig dien je dan alle vsti sporen te delayen met de input en output latency.

dus gewoon external instruments gebruiken, en klaar ben je :)

Het geldt niet alleen voor arp's ook gewone noten lopen uit sync.
Inderdaad, als ik switch (vanuit common in vc) van USB out naar 1 van de analoge outs gaat het mis. (ook als ik delay compensation bij VST instruments uit zet, wat ik ergens gelezen had, blijt hij uit syns (al is het wel beter) en inderdaad daarna proberen de delay comp. per track handmatig in te stellen werkt ook niet fijn.

Sorry dat ik mijn probleem niet beter uitgelegd hebt.

Maar jouw verhaal geeft me weer heel veel hoop. Ik heb alleen nog nooit met external instruments gewerkt, maar de handleiding van Cubase is wel het een en ander te vinden. Ik ga direct aan de slag

Bedankt

Het is toch eigenlijk te debiel voor woorden? Dat een bak van 1500 / 2000 euro nog steeds niet sync wil lopen zonder allerlei paardemiddelen... Dé synthesizer van het moment (om het zo maar even uit te drukken), maar helemaal lekker loopt die software dus blijkbaar niet..

Misschien heb ik het mis, maar ik lees toch regelmatig dingen hier waarvan ik vind dat ze niet moeten kunnen met zo'n dure en uitvoerig developede synth..

Helaas, mijn handleiding van Cubase behandeld alleen external fx en geen external instruments, maar ik ga wel ff proberen.

Toch blijf ik het vreemd vinden. In de handleidingen van Acces staat overal beschreven dat wanneer je latency ondervindt van je geluidskaart, je via de common page in vc van USB-output naar 1 van de analoge outputs moet switchen, zodat het audiosignaal niet via virus control loopt maar de virus rechtstreeks wordt aangestuurd om latency van je geluidskaart te vermijden.

Volgens mij zou de virus dan hetzelfde moeten werken als wanneer je de ""virus ti synth""-driver neemt en vc niet gebruikt. Dit werkt perfect bij mij. of maak ik een denkfout??

Origineel geplaatst door Ethereal
Het is toch eigenlijk te debiel voor woorden? Dat een bak van 1500 / 2000 euro nog steeds niet sync wil lopen zonder allerlei paardemiddelen... Dé synthesizer van het moment (om het zo maar even uit te drukken), maar helemaal lekker loopt die software dus blijkbaar niet..

Misschien heb ik het mis, maar ik lees toch regelmatig dingen hier waarvan ik vind dat ze niet moeten kunnen met zo'n dure en uitvoerig developede synth..

je hebt het mis, het grote probleem in de meeste setups zitten in het niet volgen van de aanwijzingen van access. namelijk een dedicated usb kaart van rond de 20 euro.
Windows is gewoon een complex iets met al die 10 tallen usb dingen die je op je computer en hubs kan aansluiten. Dat werkt leuk bij 1 of 2 apparaten. Maar zodra je zoals ik 4 midi controllers , 3 synthesizers en nog een stuk of 9 andere usb apparaten op 1 computer aan wilt sluiten kun je niet verwachten dat dat allemaal zomaar naadloos een simpel werkt.
(Denk alleen maar aan het feit dat windows xp maar 9 midi installaties kan verwerken (stel je gooit 3 keer dezelfde synth in een verschillende port kost je al 3 registry settings)

er zijn gewoon te veel randfactoren om dat zomaar stabiel te kunnen verwachten.

daarnaast is het zo dat er nog veel onwetendheid is met betrekking tot het integreren van hardware en vsti's in een daw. Dingen die als vanzelfsprekend worden verondersteld zijn dat vaak niet. Daar moet je je systeem voor instellen. Dan heb je soms nog de wat instabiele soundkaarten die via usb , firewire of intern afhankelijk zijn van drivers, ook daar kunnen allerlei fouten in ontstaan. Als je daarbij ook nog optelt dat de midiclock drifting afhankelijk is van 1 van de clocksources die vaak via een van de 2 clocken op je moederbord stabiel moeten worden afgehandeld (tenzij je synced aan een externe wordclock), kun je wel nagaan dat ook dat kan bijdragen aan het niet in sync zijn van je hardware tov je vsti's.

het zijn allemaal dingen die op te lossen zijn, echter, het is een utopie om te denken dat je een hardware synth even doodsimpel in een daw met vsti's kan hangen. Daarvoor kan er veel te veel misgaan.

Helaas, mijn handleiding van Cubase behandeld alleen external fx en geen external instruments, maar ik ga wel ff proberen.

Toch blijf ik het vreemd vinden. In de handleidingen van Acces staat overal beschreven dat wanneer je latency ondervindt van je geluidskaart, je via de common page in vc van USB-output naar 1 van de analoge outputs moet switchen, zodat het audiosignaal niet via virus control loopt maar de virus rechtstreeks wordt aangestuurd om latency van je geluidskaart te vermijden.

Volgens mij zou de virus dan hetzelfde moeten werken als wanneer je de ""virus ti synth""-driver neemt en vc niet gebruikt. Dit werkt perfect bij mij. of maak ik een denkfout??

nope , in de handleiding staat dat als je latency te hoog staat en je er last van hebt dat je in de VC de direct out kan aanklikken om via je analoge outs het geluid rechtstreeks te horen zodat je je parts zonder latency kan inspelen, ook staat er dat als je de track weer rendert en je parts hebt ingespeeld dat je die outs weer uit moet zetten om de latency te laten compensaten door je host.

Wat jij wilt is standaard hardware integreren in een daw omgeving met vsti's. dat is een andere skill en daarvoor zul je wat dingen moeten doen met external instruments.

over opvolgen van aanwijzingen van access gesproken..........
ik heb wel een dedicated usb card. (en die was niet overloaded) (Heb overigens ook die op mijn moederboard zelf geprobeerd), maar ik heb geen windows xp sp2. Heb n.l. 1 van de eerste xp versies en geen service pack. Zou het toch kunnen dat hier toch ook problemen uit voort kunnen komen??

je was eerder met schrijven van je stukje als ik.

Maar wat je beschrijft is precies wat ik wil en ben nu overtuigd dat dat niet gaat zoals ik dacht. Ik heb inmiddels een aanvullende cubase handleiding gevonden waarin external instruments beschreven worden. Heb even vluchtig gelezen en begrijp dat ik het 1 en ander gaat routen via mijn geluidskaart, maar daar moet ik een keer goed tijd voor maken om uit te proberen, want het leek me niet heel makkelijk.

Nogmaals bedankt

Back