HardSID vs. SIDstation

bikkel

Everything is on the One
Ik kwam via een linkie van tweakers.net op http://www.hardsid.com/ terecht, die lui die bouwen geluidskaarten met SID chips, een beetje het zelfde idee als de SID station.

Zou zo'n kaartje een beetje op kunnen boksen tegen een SID station of hebben ze bij Elektron er veel meer features in gepropt dan deze geluidskaart heeft?

Die geluidskaart is zelfs vetter..
Daar kunnen namelijk 4 SIDs in en de editors zijn uitgebreider. Elektron heeft wel wat aan de ruis gedaan. Ik weet niet of dat in de HARDSID ook gedaan is.

Maar ik ben een hardware mannetje.. Ik hou van kleine kastjes en niet van grote onstabiele systemen. Daarom is een SIDStation voor mij ideaal en een HARDSID niet..

p.s. Als je er eentje besteld wel kijken of er SID chips op zitten. Normaal zitten er standaard 0 of 1 chip op.

Het viel me later ook al op dat je er dus 1 gratis krijgt bij de Quattro, beetje raar OK je kunt dus heel makkelijk chips bij plaatsen en vervangen op die kaart maar verwachten ze dan dat ik op rommelmarkten nog 3 commodore 64/128's zoek en die dan ga slopen ofzo?

Ze claimen op de site dat ze erg veel werk hebben gedaan aan de noise van de chip, de mp3'tjes die er op stonden klonken redelijk helder zo ver ik het kon horen op deze gare mixer.

heb je de quadraSID VST-softsynth al een keer geprobeer? ERG lekker als je geen probleem met softsynths hebt..

Olaf

Het enige wat de SIDstation duur maakt is dat ie een stuk completer is. Het heeft 1 SIDchip, een x aantal filters, 3 MIDI poorten (IN / OUT / THRU) en nog wat audio-uitgangen.

Maar met de HardSID quattro en wat filters kun je hetzelfde resultaat bereiken, of zelfs nog meer.

De HardSID Quatro met 4 sidchips op 1 kaart is praktisch gezien beter dan de SIDstation omdat de 4 chips individueel programmeerbaar zijn (met CWPA of Cubase). Wat er dan nog ontbreekt zijn de filters, maar dat moet geen enkel probleem zijn met de software van tegenwoordig. Filter erdoor, bass+drums eronder en je kunt er leuke dingen mee doen. En dan maak je mij niet meer wijs dat het klinkt als stom gebliep ( b.v. Kernkraft400 van Zombie Nation) ;)

Daar kunnen namelijk 4 SIDs in en de editors zijn uitgebreider. Elektron heeft wel wat aan de ruis gedaan. Ik weet niet of dat in de HARDSID ook gedaan is.

Die ruisonderdrukking zit alleen verwerkt in de Quattro uitvoering, voor thuisgebruik willen de commodore64 fans liever de standaard 'met' ruis. De hardSID heeft (net als de SIDstation) ook 3 verschillende engines aan boord; nl de MOS-6581, MOS-8580 en de reSID engine. De 6581 stamt uit de eerste C64 computers (rond 1981) de 8580 is er rond 1987 ingekomen met de lancering van het nieuwe type C64 en de reSID is eind jaren '80 begin jaren '90 ontwikkeld.

Laatst gewijzigd:
Wel goed kijken: het is een ISA kaart :(

Wordt bijna niet meer ondersteund door de hedendaagse moederborden

Het is vast ook wel mogelijk om 'm in PCI uitvoering te krijgen, je stuurt ze namelijk eerst een mailtje met jouw wensen. Als jij vraagt om een PCI versie dan gaan zij kijken of dat mogelijk is en dan krijg je zo snel mogelijk bericht terug :)

Naar mijn weten is die site er namelijk al een lange tijd, en het kan dus zijn dat de plaatjes niet helemaal up-to-date meer zijn.

weet je wat... ik mail ze ff :)

Laatst gewijzigd:
Als iemand nog sid chippen wil hebben mag 'ie mn c64 voor 15 piek op komen halen (dat is hetzelfde bedrag wat ik er voor betaald heb).

Orgineel geplaatst door Beathoven
Het is vast ook wel mogelijk om 'm in PCI uitvoering te krijgen, je stuurt ze namelijk eerst een mailtje met jouw wensen. Als jij vraagt om een PCI versie dan gaan zij kijken of dat mogelijk is en dan krijg je zo snel mogelijk bericht terug :)

Naar mijn weten is die site er namelijk al een lange tijd, en het kan dus zijn dat de plaatjes niet helemaal up-to-date meer zijn.

weet je wat... ik mail ze ff :)
Ik heb ze al gemaild, hij is er alleen in ISA uitvoering.

Maakt niet uit, ik heb gelukkig nog één ISA slot op mijn moederbord zitten :p

Back