ARP Omni 1

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo,

Ik dacht ben bezig met het compleet reviseren van mijn dode ARP Omni 1.
En ik dacht bij mezelf..laat ik dat eens gaan delen met onze liefhebbers op SF.

Toen ik hem eenjaar of 10 geleden kreeg van iemand deed het ding helemaal niks, nada noppes. Ik heb hem in het stopcontact gedaan en hier en daar ging er een lampje branden maar geluid, ho maar. Afgelopen weken heb ik de moed bij elkaar gesprokkeld om eraan te beginnen. Want sjonge wat een klus als je het goed wil doen.

Als eerste:
Alle tantaal condensators vervangen voor electrolyten. Tantaal condensators gaan over de tijd kapot en geven dan kortsluiting. Er zitten er (grove schatting) ongeveer 70 in ofzo.

Als tweede heb ik:
Alle C-mos ic's vervangen. Omdat er een ontwerpfout in de voeding zit geeft deze bij aan- en uitzetten spanningspieken waardoor die C-mos dingen kapot gaan.

Als derde:
De voeding gemodificeerd. Er moeten twee kleine condensators toegevoegd worden, 2 transient absorbers en een weerstand moet vervangen worden. De voeding heb ik uiteindelijk afgesteld op 13 volt.

Toen ik zo ver was heb ik een eerste testrun gemaakt. String sectie en bassectie werken nu. De phaser en waveform enhancement knoppen werken ook. Ik ben er nog lang niet, maar het gaat de goede kant op.

Nog ff een opsomming van de problemen die nog in het apparaat zitten:

- Er is nog 1 hangende noot. Condensator en diode zijn ok. Het is de tweede C#.

- De synthsectie werkt nog niet helemaal. Geen geluid, envelope is wel hoorbaar op de een of andere manier (ruis ofzo). Ik denk dat dat ergens een opamp moet zijn. Of het filter is kapot.

- De strings zijn valt. Hoe dat kan weet ik nog helemaal niet. De bassectie en de hoge sectie van de string kloppen van geen meter t.o.v. elkaar. De tonen binnen 1 sectie kloppen wel. Ik heb nog niet goed gezocht naar een instelpot/spoel ergens op het circuit.

Wat ik nu nog ga doen is alles wat zwart en vierkant/rechthoekig is vervangen. Opamps enz enz. Ik ben nu toch bezig :D hopelijk lost alles dan op (maar dat zal wel weer niet :D)

Hey Matthijs, da's een hele klus waar je mee bezig bent zeg!

De meeste mensen zouden bij zo'n apparaat het ding bij het grof vuil zetten of slopen voor onderdelen.
Ik hou daar wel van, zo'n "ressurecting the dead" poging. 8)

Succes!

Boele

wow, dat is nog een toewijding!

Krijgen we ook nog een before-after foto reeksje te zien?

Zou ik wel interessant vinden.

Heel veel succes.

Leuk Matthijs! Ik wist niet dat je ook een omni had, die had je laatst zeker niet opgesteld?

Hoe dan ook een uitdagende klus! Zo ben ik ook met mijn Ekosynth P15 bezig (zie deze thread). Ook alle cmos vervangen, de meeste torren maar helaas nog zonder succes:stupid Maar laat dat je niet van de wijs brengen, die van jou deed niets en heb je nu al een heel eind op weg gekregen :okdan:

Hoe herken je tantaal elco's trouwens?

Laatst gewijzigd:
Als ik weer thuis ben zal ik wat fotos maken van de printplaten en aangeven wat ik inmiddels allemaal vervange heb.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Als ik weer thuis ben zal ik wat fotos maken van de printplaten en aangeven wat ik inmiddels allemaal vervange heb.

Cool!

:biertje:

Niet best

Niet best

Ik dacht bij mezelf: laat ik nog ff een paar van de laatste ic's vervangen voordat ik foto's en geluidsopnames maak voor hier SF. En toen.....werkte helemaal niets meer..:(

Niet best dus.

Ik ga nu maar weer pielen totdat ik kan vinden wat ik verkeerd gedaan heb.
Een troost is dat ik maar 3 ic's verangen heb. Dus het euvel moet ergens daar zitten.

Nou..dat zit allemaal niet goed.
Het ding werkt nog steeds niet.
Waarschijnlijk is er een opampje doorgebrand ofzo.
Er zitten een paar (stuk of 8) opamps van het type 1458 in. Die heb ik niet meer liggen dus helaas kan ik ze niet vervangen.
Hopelijk is er eentje kapot want anders zou ik het zo ook niet weten.

We zullen zien als ik langs de electronica winkel geweest ben om die dingne ff te halen.,..

Ik heb ooit eens die van mij ook onder handen genomen. uiteraard alle tantaaltjes vervangen (foto is nog orgineel)

Daarna speelde die weer ok.

Leuk, maar ik had meer lol aan m'n nord modular......

Attachments

• arp.jpg
    arp.jpg
    86,5 KB · Bekeken: 152
Gelukkig weer geluid.

Gelukkig weer geluid.

Vandaag weer verder gepiekerd over de Omni.
Gelukkig ben ik er weer in geslaagd om het geluid dat ik gisteren nog had (string sectie) terug te toveren. Ik had een soldeerfoutje gemaak. Er lopen "doodlopende" printbanen op het string control sectie board. Ik was er vanuit gegaan dat een weerstand die op half 11 hing daaraan gesoldeerd moest worden. Maar helaas...die aanname heeft me een paar uur van mijn leven gekost.

Hier is een fotootje van de control boards waar het om gaat.
Op de middelste van de drie boarden die je ziet zat de fout.
(links is overigens het synthesizer board).

Attachments

• control_boards.jpg
    control_boards.jpg
    339,1 KB · Bekeken: 139
Nu ga ik weer verder met de synthesizer sectie die nog steeds niet werkt.
Ik ga eerst proberen het filter eraf te krijgen. Dat zal niet meevallen.

Als ik dan toch het filter los heb ga ik ook maar gelijk proberen de welbekende ontwerpfout die erin zit op te lossen. Het filter gaat geloof ik tot ongeveer 14khz en met die mod tot ver boven de 20khz.

We zien wel wat dit nu weer gaat worden..eerst maar een pielen totdat ik er geluid uit heb.

Fotootje van het synthesizer board: Het kleine printplaatje dat er rechtsonder op ik gemaakt is het filter.

Attachments

• synthesizer board.jpg
    synthesizer board.jpg
    348,6 KB · Bekeken: 143
vraagje :

kan je tantaal-elco's zomaar vervangen door gewone elco's ?

en waarom zijn er dan tantaal-elco's gebruikt ?

dank,

Ik ben geen doorgwinterde electrotechnicus, maar volgens mij is het verschil enkel het materiaal waarvan de dingen gemaakt zijn.

Tantaal is volgens mij een materiaal.
En Elco staat voor: "Electrolyt Condensator"

Een tantaal elco bestaat dus niet.
Je kan tantaaltjes gewoon vervangen voor elco's.

Ik ben inmiddels ook bezig geweest met de bekende ARP filter modificatie. Het type filter dat ik heb is de 4075. Om het filter tot een hoger aantal khz te laten kunnen gaan moeten er vier weerstanden worden vervangen. Deze weerstanden zijn allemaal 4.7 k en moeten vervangen worden voor 2.2 k weerstanden. De weerstanden zijn: R2,7,12 en 15. Hier is een plaatje:

Ik heb met groen de desbetreffende weerstanden aangegeven. Ik hoop dat ik goed heb opgelet in de bouwtekening

Attachments

• filter_board_resistor_modified_aantekening.jpg
    filter_board_resistor_modified_aantekening.jpg
    167,9 KB · Bekeken: 149
Laatst gewijzigd:
Hier is een foto van de grote boards.
de bovenste is oud en op de onderste foto heb ik aangegeven wat ik allemaal vervangen heb.
Links zit het phaserboard op het mainboard geschroefd. Daarop heb ik enkele condensators vervangen maar geen chips want die werkt gewoon goed. Onder dat board zitten nog een hoop C-mos chips die vervangen zijn.

Attachments

• uv_en_lv_boards-combi.jpg
    uv_en_lv_boards-combi.jpg
    633,6 KB · Bekeken: 141
Nou, vandaag naar de electronicaboer geweest en ff een LM3900 gekocht. Een viervoudige opamp die in de filtersectie zit.
Tevens vervangen, maar helaas. Het is heeft niet mogen helpen.
De synthsectie werkt nog steeds niet.

Dan zit er nog maar 1 ding op: transistors zullen er ook aan moeten geloven vrees is :)

Back