ARP Omni 1

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
...transistors zullen er ook aan moeten geloven vrees is :)

Meet je de transistors eerst door of vervang je meteen? Aan de foto te zien lijkt het dat de transistors in paren zijn, of lijkt dat maar zo?

Nog 'n vraagje over die condensators: van tantaal naar elco, geeft dat nog een klankverschil? Verder: GOED BEZIG! :okdan:

Die vraag kan ik niet beantwoorden.
Ik heb mijn Omni destijds kapot gehad en dus nooit werkend gehoord met tantaalcondensators erin.

De vorderingen tot op heden zijn helaas zeer matig.
Ik heb de laatste paar onderdeeltjes vervangen die ik niet had liggen toen ik aan de grote replace sessie begon, maar die hebben helaas geen baat gehad.
Ik zit nog steeds met dezelfde kwalen.

Ik denk dat ik de komende tijd maar eens heeeel goed na ga denken wat er voor zou kunnen zorgen dat deze defecten aanwezig zijn.

Ik ben er niet meer verder in geslaagd de Omni zelfstandig te repareren.
Ik heb hem voor de laatste dingen weggebracht naar Saint Eric.

Een paar dagen geleden heb ik hem weer in 100% werkende staat opghehaald.
Er was nog een transistor kapot in het filter waardoor de hele synth serctie niet werkte.
Daarnaast zat er in het toetsenbord nog een vuilje wat voor die hangende toets zorgde.
Verder is de synth compleet schoongemaakt en zijn alle schuiven gereiningd en ingevet waardoor deze weer soepel lopen.

Helaas heeft nu mijn Jupiter4 de geest weer gegeven :(

Voor de mensen die misschien een tip kunnen geven over mijn Jupiter4:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=83380

Wellicht leuk om nog even te melden:

De Omni doet nog steeds zijn werk 100% onderhoudsvrij.
Da's al weer 2 jaar lang:)

De Juup4 doet het ook weer een tijdje.
Die heb ik weggebracht naar een reparateur.
Zelf ben ik er niet uitgekomen.

Tja ik heb laatst alles weggebracht om te fixen en nu zit ik al weer te kijken me een mixer die nog helemaal goed gemaakt moet worden, een zichzelf resettende CZ-3000 en een DR-660 die alleen nog maar poep praat in zijn display :(

Het lijkt wel of dat er altijd wel iets is wat rammelt of stuk gaat met al die ouwe zut.

Maar toch krijg ik er ook altijd wel weer een warm gevoel van van binnen als ik weet dat ik een klassieker heb gered van de vuilnisbak :)

Bij mij is er ook altijd wel wat kapot.
Maar ik heb daarmee leren leven;)
Van een oldtimer kan je ook niet verwachten dat hij altijd betrouwbaar en gebrekenloos functioneert.
Het is dan ook niet slim om een oldtimer te kopen als je taxichauffer bent....Of heb er iig iets betrouwbaars naast.

Bij mij is er ook altijd wel wat kapot.
Maar ik heb daarmee leren leven;)
Van een oldtimer kan je ook niet verwachten dat hij altijd betrouwbaar en gebrekenloos functioneert.
Het is dan ook niet slim om een oldtimer te kopen als je taxichauffer bent....Of heb er iig iets betrouwbaars naast.

Afkloppen maar van de 300+ analoogjes in mijn bezit geweest zeer weinig brokken gehad (mits defect gekocht)...mischien 3 dingen defect gegaan spontaan! Waarvan de Polymoog grootaandeelhouder was..

Ja maar met alle respect, volgens mij heb je van die 300 items er zelden een langer dan een week bij je thuis staan of niet? Kijk ik heb sommige dingen al bijna tien jaar bij me staan, en dan gebruik ik ze ook redelijk vaak anders waren ze wel eerder weg gegaan. En in die tien jaar kan er van alles uitdrogen, roesten, leeg lopen noem het maar op.

Toevallig kwam dit onderwerp in de chat ter sprake.
Inmiddels zijn we 4,5 jaar verder.
De Omni is nog steeds 100% in orde :D

Toevallig kwam dit onderwerp in de chat ter sprake.
Inmiddels zijn we 4,5 jaar verder.
De Omni is nog steeds 100% in orde :D

ghehe ik kom er ook ongeveer bij die berichtje achter dat de draad alweer 4,5 jaar oud was :P

maar eeuh goede zaak dat hij het nog doet

Ik heb echt veel respect voor zulke projecten (ook al was deze niet helemaal gelukt in eerste instantie). Het is natuurlijk een kwestie van kennis en ervaring, maar ondanks dat ik enigszins wat weet van synths is het voor mij altijd alsof ik in de amazone jungle gedropt wordt als ik de kap eraf schroef...

heb vandaag via youtube de ARP omni leren kennen en lijkt me een pracht apparaat!

weet er verder nog niet veel van. ik heb wat vraaagjes:

is het verschil tussen versie 1 en 2 erg groot? is ook de klank anders?
wat is een normale redelijke huidige prijs?
waar het beste te vinden voor koop?
en alle andere info is welkom!

Twee advertenties gevonden die mogelijk bijdrage aan een prijsindicatie.

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAP...0278&item=261204900278&lgeo=1&vectorid=229466

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAP...3364&item=290895363364&lgeo=1&vectorid=229466

Volgens mij is het verschil in klank tussen de Mk1 en Mk2 niet zo groot.
Maar dat weet ik niet zeker.

Dit is misschien een leuk moment om nog even te vermelden dat mijn Omni nog steeds zonder gebreken functioneert.
Er kan dus min of meer wel geconcludeerd worden dat na de noodzakelijke restauratiewerkzaamheden een hele stabiele vintage synthesizer overblijft. :)

Back