Arturia Jupiter 8v geleverd

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

ajarink

Fusion Fetisjist
Vandaag kwam de postbode hem brengen, de Arturia Jupiter 8v.
Veel te laat en na een extra vertraging, door klachten van de beta-testers, is hij dan toch op de post gedaan.
Arturia had een mail gestuurd dat ze het lange wachten zouden compenseren en dat ze nog aan het verzinnen waren hoe.

COMPENSATIE EN KLANTENBINDING(?):
Kennelijk was men snel uitverzonnen: Een sleutelhanger van rubber, een nekbandje voor je sleutels met een reclame van Arturia erop en een code, waarmee je korting kan krijgen op andere (veel te dure) software van Arturia. Voorwaar een geweldige compensatie voor maanden wachten op software die je al lang hebt betaald. Het is trouwens geen sleutelhanger van de Jupiter 8(v), maar van de Prophet V. Als dank voor het lange wachten mag je ook nog een uithangbord van Arturia spelen, met de verkeerde synth aan je sleutelbos.

INHOUD PAKKETJE:
In het pakketje zit een CD (zonder inlay in een CD doosje), een blauwe USB dongle (met een irritant rood lampje) en een geplastificeerde registratiekaart met daarop de registratiecode (die je niet hoeft te gebruiken, daarover later meer). Last but not least een boekje met daarin de installatie en gebruikershandleiding. Moet gezegd, dat ziet er verzorgd uit. In Engels, Frans (hoe kan het ook anders) en Japans.. Het is een uitgebreide handleiding en zo te zien kan je daar goed mee onderweg. Het is in ieder geval een stuk beter dan een handleiding in PDF-formaat. Je gaat geen PDF zitten lezen op een computerscherm terwijl je met de software bezig bent, en je hebt ook geen zin (en niet genoeg papier) om hem uit te draaien.

INSTALLATIE:
De installatie van de JP8v ging zonder problemen op een Powermac G5 dual 2 Ghz. De standalone versie wordt keurig in een eigen folder geïnstalleerd en opent na installatie snel en probleemloos. De uiteindelijke versie heeft een zeer groot aantal presets, handig onderverdeeld in categorieën, waaronder ook de standaard presets van de originele Jupiter 8.

GUI:
Zoals al eerder door een aantal beta gebruikers opgemerkt: de interface is prachtig, maar heeeeeel erg klein. Je kan nauwelijks zien wat je aan het editten bent. Met name op een groter scherm met een hogere resolutie, zie je zowat niks van die kleine knopjes en schuifjes. Het had beter geweest meerdere screensets aan te brengen binnen de GUI, zodat de gebruiker kan kiezen welk gedeelte van de toch al zo uitgebreide Jupiter 8 er ge-edit moet worden. Het grote klavier aan de onderkant is erg leuk, maar het neemt veel screen real estate weg. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat gebruikers dit klavier gebruiken met de muis, misschien alleen maar om te testen of er wel geluid uit komt. Ondanks de schoonheid van het na-apen van de Jupiter 8 vind ik dit een gemiste kans. Ik had me iets kunnen voorstellen: klavier weg en een screenset met alleen het bedieningsgedeelte van de JP8v.

DONGLE / REGISTRATIE:
De Jupiter 8v werkt direct vanuit de box. Er is mij niets gevraagd over een serienummer door de software. De USB dongle werkt ook naar behoren. Persoonlijk heb ik de schurft aan die dingen, omdat het wéér een poort in beslag neemt. Het is weer een dongle van een een mij onbekend merk (geen iLok dus). Gelukkig is hij wel klein en compact, zodat hij niet uitsteekt zoals die achterlijke sleutel die je wel eens ziet. Er moest natuurlijk weer een theelichtje in die dongle zitten, dus er brandt de hele tijd een irritant rood lampje, wat eigenlijk alleen maar zegt: "ik zit erin". Aan een bluetooth USB kan je nog zien of er contact is. Dit lampje zit er alleen maar om je te irriteren...
Ik heb nog niet door of je ooit het serienummer moet invoeren. Dat zal wel komen omdat ik niet de moeite heb genomen om de handleiding door te nemen...

GELUID:
Tja, wat moet ik nog toevoegen aan wat er al gezegd is. De geluiden komen sporadisch in de buurt van de originele Jupiter. Ik heb er in de jaren tachtig op gespeeld (ik heb er nooit een gehad), maar ik kan me van een aantal presets (zeker de pads en brass) nog herinneren dat je met het filter wonderen kon verrichten. Een heerlijk diep laag, dat je constant deed verlangen om al die jaren 80 riffs te spelen. Dat heb ik met de JP8v niet. Hoewel het een hoop nieuwe mogelijkheden opent voor muziek maken met Logic, heb ik niet het gevoel dat het een nauwgezette kopie is van de Jupiter 8. Een aantal presets zijn spot on, maar ik heb er in de gauwigheid maar 2 geteld die iets van de Jupiter 8 bij mij teweeg brengen. Ik mis een hoop ballen. Als je het filter dichtknijpt valt het ineens af. Bij openen van het filter is driekwart van de schuif alleen maar een heleboel snerpend hoog. De nuances onderin bespeur ik nauwelijks. De effectensectie kan ik nauwelijks natuurgetrouw noemen.
De plugin doet niet waarmee geadverteerd is. Op de doos staat Howard Jones, die zich wel heel politiek uitdrukt over wat hij van Arturia vindt. Hij heeft het niet echt over de JP8v. Hij zal dan ook als geen ander weten dat deze JP8v ver weg blijft van de JP8.

PERFORMANCE:
Met de uiteindelijke versie heeft men de spikes op de processor wat beter onder controle gekregen. Op mijn G5 met 4 GB geheugen blijft hij echter nog aardig wat resources naar zich toe trekken, zeker als het aantal stemmen toeneemt. Als je binnen de 8 stemmen blijft heb ik de processor usage niet boven de 40% uit zien komen (in de plugin zit een metertje). Ik moet nog zien hoe de JP8v zich houdt in een groter Logic project en of hij dan ook nog stabiel blijft. De JP8v is stand alone en als Logic AU plugin nog niet gecrashed. Dat kan natuurlijk veranderen als de druk op de processor vanuit andere plugins toeneemt.

CONCLUSIES:
- Na een middagje klooien zie ik wel mogelijkheden om die JP8v in te zetten in de studio. Het is een uitgebreide plugin met veel mogelijkheden.
- Om nu te zeggen dat het een kloon is van een Jupiter 8, nee. Met een hoop edits, niet makkelijk door die miniatuur interface, zou je geluiden kunnen brengen in de richting van de JP8. Vooral de effecten uitschakelen denk ik en de boel zo droog mogelijk instellen.
- Om met Cruijff te spreken: elk nadeel heb z'n voordeel. Ik had gedacht een JP8 kloon te kopen (de beta was nog niet eens uit) en kwam bedrogen uit. Ik heb wel een plugin met voldoende mogelijkheden om in muziek te gebruiken.
- Nu kan je voor de prijs van een echte JP8 tegenwoordig zo'n 19 JP8v's kopen. De reclame van Arturia is geleuter. Ook de behandeling van mensen die lang geleden al betaald hebben en nu worden "beloond" met een stukkie rubber aan een ringetje is van bedenkelijk niveau.
- Om een analogie te gebruiken: Arturia is de Alesis van de software. Het is het allemaal net niet, slechte service en op een gegeven moment keren de klanten hen de rug toe. Ik heb veel spullen van Alesis gehad in de loop der tijd, en niets heeft het overleefd, ondanks mijn zuinige gedrag. Alesis ontkende ook altijd bij hoog en laag dat de fout bij hen lag of bij hun ontwerpafdeling. Arturia is ook zo'n "good news" bedrijf. Mooi geprogrammeerd, maar geen taart deze keer....

Dit zijn natuurlijk mijn conclusies. Ik ben benieuwd naar andere reacties en meningen.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je mooie uiteenzetting.

Jammer dat het zo tegenvalt voor je....

Daarom heb ik 'm gewoon, met crack, gedownload.
Maar ik ben hier natuurlijk de enige die dat doet :engel:

Waarom zou je je laten bedonderen?

Re: Arturia Jupiter 8v geleverd

Het is weer een dongle van een een mij onbekend merk (geen iLok dus). Gelukkig is hij wel klein en compact, zodat hij niet uitsteekt zoals die achterlijke sleutel die je wel eens ziet.

Synchrosoft toevallig? Net als Korg, Steinberg, etc. Gok van wel, volgens mij zijn er maar twee grote dongle-merken. En veel mensen weten niet dat je ook alle licenties van 1 type op 1 dongle kunt zetten, die zitten gewoon met vier synchrosoft dongles in hun hub...

Attachments

• synchrosoft.jpg
    synchrosoft.jpg
    61,6 KB · Bekeken: 236
Ik heb 2 hardware Jupiter 8's gehad en boy o boy wat klinken die dik zeg...Staat bij mij met stip op nummer 1..
De intimiderende grote bak voor je, logische indeling, uitstraling, bizarre heldere, diepe jaren 80 synthsound etc etc...kan je niet emuleren...Dat ding is gewoon de master..

Erg jammer dat het zo tegenvalt. Wel frapant dat de menignen over de sound zo uiteenlopen. Ik hoop dat de Jupiter-8V na een tijdje meer voldoening gaat geven.

Gr,

Chris

Re: Re: Arturia Jupiter 8v geleverd

Re: Re: Arturia Jupiter 8v geleverd

Origineel geplaatst door etaoin
Synchrosoft toevallig? Net als Korg, Steinberg, etc. Gok van wel, volgens mij zijn er maar twee grote dongle-merken. En veel mensen weten niet dat je ook alle licenties van 1 type op 1 dongle kunt zetten, die zitten gewoon met vier synchrosoft dongles in hun hub...

Het is inderdaad de Syncrosoft dongle. Het werkt ook hetzelfde als iLok (ook meerdere keys op 1 dongle mogelijk). Nu heb ik alweer twee USB poorten in gebruik: één voor de Apple Logic key en één voor Arturia. Lijkt niet veel, maar als je op een laptopje aan de slag wilt van Apple: daar heb ik er maar drie en je raakt die dongles gemakkelijk kwijt.

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Ik heb 2 hardware Jupiter 8's gehad en boy o boy wat klinken die dik zeg...Staat bij mij met stip op nummer 1..
De intimiderende grote bak voor je, logische indeling, uitstraling, bizarre heldere, diepe jaren 80 synthsound etc etc...kan je niet emuleren...Dat ding is gewoon de master..

inderdaad - zowat het mooiste wat aan analoge bakken is gemaakt. maar toch zo duur ...

En dat is precies de reden dat ik hem niet ga kopen. Synchrosoft. Ik vind dongles maar erg onhandig. Ik werk op meerdere plekken aan projecten en heb geen zin elke keer zo'n USB stickie van beneden naar zolder te moeten halen en weer terug.

Origineel geplaatst door xpanded stereo
Erg jammer dat het zo tegenvalt. Wel frapant dat de menignen over de sound zo uiteenlopen. Ik hoop dat de Jupiter-8V na een tijdje meer voldoening gaat geven.

Als soft synth vind ik het een mooie plugin. Als Jupiter 8 vind ik het eerlijk gezegd niks. Hij klinkt echt totaal anders dan de originele presets.

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
I....diepe jaren 80 synthsound etc etc...kan je niet emuleren...Dat ding is gewoon de master..

Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Arturia kan een mooie plugin maken, maar geen JP8 emuleren.
Las dat je er twee hebt gehad...ik heb er nog niet eens één gehad. Ze waren vroeger al niet te betalen en nu helemaal niet meer.
Misschien is er nog een andere softwarefabrikant die ooit een poging gaat wagen. Misschien heb ik tegen die tijd al een hardware JP8, want ik geloof er niet meer in.

Origineel geplaatst door ajarink
Als soft synth vind ik het een mooie plugin. Als Jupiter 8 vind ik het eerlijk gezegd niks. Hij klinkt echt totaal anders dan de originele presets.

Maar ze verkopen hem wel als zijnde een Jupiter 8.
Dus is het een waardeloze plugin en trappen de kopers massaal in de praatjes van Arturia.
Dus gewoon niet kopen!!!

Origineel geplaatst door Sioux
En dat is precies de reden dat ik hem niet ga kopen. Synchrosoft. Ik vind dongles maar erg onhandig. Ik werk op meerdere plekken aan projecten en heb geen zin elke keer zo'n USB stickie van beneden naar zolder te moeten halen en weer terug.
Dat heb ik dus ook!

Beveiliging is er toch bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen je software kopen? :D

Ik heb een tijdje geleden een in Reaktor gebouwde OB-kloon gezien die in de A-B test best aardig was. Vraag me af of nog niemand de Jupiter onder handen heeft genomen :)

Het enige wat Arturia bereikt met z'n belachelijke emuleer-strategie is een hoop ontevreden klanten en een hoop onzinnige hard vs. soft discussie. Erg jammer.

Albino is de shit! Die hoeft tenminste niet als een of andere vintage bak te klinken maar klinkt wel gewoon heel goed. Krijg je ook nog een fijne GUI bij ipv die rare foto-render onzin. ;)

Origineel geplaatst door Flesje
Het enige wat Arturia bereikt met z'n belachelijke emuleer-strategie is een hoop ontevreden klanten en een hoop onzinnige hard vs. soft discussie. Erg jammer.

Albino is de shit! Die hoeft tenminste niet als een of andere vintage bak te klinken maar klinkt wel gewoon heel goed. Krijg je ook nog een fijne GUI bij ipv die rare foto-render onzin. ;)

Groot gelijk. De emuleer-strategie is makkelijk geld verdienen omdat mensen nou eenmaal graag zo'n vintage bak willen hebben. De gebruikers zijn hier dus net zo schuldig aan vind ik.
Gebruik idd Albino of zo ....

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Nou dat bepaal ik dan toch liever zelf :D

Ik vind een goede emuliatie namelijk wel waardevol..

Nou, voor deze keer dan :D

Arturia's Minimoog gaat toch wel de goeie kant uit, vind ik. De enige interface die wat duidelijk is.
Ook de ARP2600 is leuk, maar zoveel cleaner/digitaler dan een origineel.

Allemaal niet zo serieus nemen die verkooppraat, moet er echt wel om lachen met de beroemdheden die het de hemel in prijzen.

Origineel geplaatst door Holger
Groot gelijk. De emuleer-strategie is makkelijk geld verdienen omdat mensen nou eenmaal graag zo'n vintage bak willen hebben. De gebruikers zijn hier dus net zo schuldig aan vind ik.
Gebruik idd Albino of zo ....

Wat de strategie van Arturia betreft: ze belazeren alles en iedereen en citeren mensen als Howard Jones die alleen maar zeggen dat de plugins van Arturia "bruikbaar" zijn (en dat is waar). Vervolgens doen ze net alsof Howard Jones heeft gezegd dat die JP8v een exacte kopie is. Dat had ik overigens al gezien vóórdat ik hem bestelde (toen stond die uitspraak al op hun site)
Er zijn overigens nog meer soft synths die heel bruikbaar zijn. Die in Logic bijvoorbeeld. FXpansion geeft ook een soft synth gratis weg, Orca.

Ik heb overigens al een vintage synth, een Prophet 5. Het was geen kwestie van surrogaat liefde, maar oprechte interesse of het ze gelukt was in de buurt te komen. Mijn kleine review hier was om mensen te waarschuwen dat ze GEEN Jupiter 8 kloon kopen, maar een op zichzelf staande plugin, die jammer genoeg een JP8 interface heeft. Hij klinkt helemaal niet verkeerd en is heel bruikbaar. Alleen daarom vind ik het zijn geld wel waard en stuur ik hem niet terug. Arturia moet alleen ophouden de consument te belazeren en artiesten krom te citeren. Ze kunnen beter hun eigen synths programmeren en de benaming naar oude instrumenten achterwege laten. Ik ben ervan overtuigd dat niemand zou hebben gehoord dat deze JP8v op de Jup8 zou moeten lijken als het niet op de doos had gestaan en de interface niet was gekopieerd.

Ik denk niet dat Arturia "gemakkelijk geld verdient", want ik ben ervan overtuigd dat het niet makkelijk is om een uitgebreide synth als deze te programmeren. Als ik mezelf schuldig moet voelen aan het feit dat Arturia geld verdient, dan is heel Nederland schuldig aan het feit dat de bazen van de Aldi supermarkten hun zakken vullen (daar doet toch ook NOOIT iemand boodschappen?). Moet je ook geen leren schoenen kopen, geen koffie zuipen en al helemaal geen auto rijden. Voor 200 euro haal je een mooie synth in huis en dat is niet te duur. Alleen, -en ik zeg het nog maar een keer-, hij lijkt niet op de JP8.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back