Hoe maak je een stille geventileerde pckast?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Omdat de dagen weer warmer worden, mijn dvi kabeltjes te kort zijn om te verlengen, mijn pc door herinrichting studio recht onder mijn buro staat, en door alle bovengenoemde zaken toch teveel lawaai produceert begin ik me eens af te vragen, of er niet behuizingen cq kisten of wat ook zijn, die het geluid van je pc beperken tot bijna niets.

kortom ik denk aan een doos van 50x50x50 waar je je pckast weer in kunt zetten,
maar hoe zit dat dan met de ventilatie etc etc etc...

zijn er kant en klare oplossingen voor?

De meeste herrie komt van de verschillende fans in je pc. De makkelijkste optie is om je ventilatoren langzamer te zetten (met een weerstandje, fanbus of de 7V-truuk) of om ze te vervangen door stillere exemplaren (fans van het merk Nexus bijvoorbeeld). Het kan zijn dat de koeling dan niet meer adequaat is. In dat geval is het tijd voor een groter koelblok op je processor, een efficientere voeding (bv. Seasonic) en optimalisatie van airflow in je kast (kabels netjes uit de weg ruimen, zorgen dat de lucht makkelijk kan stromen).

Als je dat netjes hebt gedaan houd je meestal het geratel en gezoem van je harddisk over. Vervang die door een stiller exemplaar (Samsung!) en hang hem op in rubber. Als dat teveel is, kun je proberen je schijf met het tooltje Winaam (Google) stiller te zetten.

Lekker bij de bron beginnen dus. In een vrijwel afgesloten kast krijg je alleen maar meer problemen om de hitte kwijt te raken, wat meer airflow en dus meer ventilatorgeluid betekent.

Als je PC in een kist zet dan kan die z'n warmte niet afvoeren en gaan de fans alleen maar harder blazen. Of je zal de kist moeten voorzien van een systeem dat die warme lucht snel genoeg af kan voeren.

Je kan ook je computer uit je studio halen door hardware te scoren waarmee je je bediening via een afstand kan uitvoeren. Bijv Matrix heeft hier een hele leuke oplossing voor (en dat is me een partij prijzig).

k heb een hele stille aopen kast
maar als deze behoorlijk moet koelen in een ruimte die 34 graden kan worden...
dan blaast ie alsnog volop :(, en in combinatie met een videokaart met apart soort fan die je niet zomaar vervangt is dat toch net teveel.

vandaar dat ik dacht aan een manier om de kast stiller te maken.

Origineel geplaatst door Roel
k heb een hele stille aopen kast
maar als deze behoorlijk moet koelen in een ruimte die 34 graden kan worden...
dan blaast ie alsnog volop :(, en in combinatie met een videokaart met apart soort fan die je niet zomaar vervangt is dat toch net teveel.

vandaar dat ik dacht aan een manier om de kast stiller te maken.
de site ikbenstil heeft
genoeg spul om je PC stil te maken, echter daar hangt wel een prijskaartje aan.

het prijskaartje staat me wat tegen. alles wat warm wordt moet gekoeld worden tenslotte, en alles wat koelt maakt herrie. het zal nooit compleet stil zijn.

ik heb inmiddels een vrij goede oplossing gevonden: verleng alle kabels en plaats de pc achter een muurtje!

gewoon je pc in een andere ruimte zetten en een lange vga/usb kabel naar je studio toe ;)

Origineel geplaatst door gerrie79
gewoon je pc in een andere ruimte zetten en een lange vga/usb kabel naar je studio toe ;)
:okdan: :halleluja nu ook gedaan! nu nog wat usb verlengkabels en dan komt het goe

Kast kopen met 120mm in & outake fans kan erg veel schelen. Deze verzetten veel meer lucht en kunnen dit ook nog eens op een veel lager toerental (een 80mm fan draait voor een behoorlijke luchtstroom vaak op een snelheid die die typische frequentie veroorzaakt die wij als fan noise identificeren).

Er zijn reviews zat van kasten te vinden.

Verder kan een kast in kast principe ook......Kast maken met demping aan de binnenkant en voorzal zorgen dat er VEEL verse lucht in de kast komt en dat bovenin de warme lucht actief wordt afgezogen (wat doorgaans onderin al een prima stroom verse lucht aanvoer.

De gaten moet je dan wel aan de achterkant maken natuurlijk.

Maar de kast zelf stiller maken is ook zeer belangrijk.

Maar vergeet vooral je CPU en Videokaart fan niet. Vooral laatstgenoemde kan door zijn geringe omvang behoorlijk veel toeren gaan lopen als het warmere weer dat vereist.

Zorgen dat het stof uit je kast blijft scheelt ook weer wat dBtjes. Vooral als je kast onder het buro staat is de kans dat door statisch geladen binnenkant van die kast extra veel stof aantrekt.
Dus af en toe een stofzuigert er doorheen rossen. :D

Een beetje kwaliteit kast heeft stoffilters voor de intake fans zitten. Deze moet wel af en toe worden schoongemaakt i.v.m. vollopen met stof natuurlijk.

Maar sowieso zal een kwaliteitskast je veel helpen bij het voorkomen van resonantiegeluiden van bijvoorbeeld panelen en maximale airflow.

Origineel geplaatst door mavn
Een beetje pretentieus gezien de problemen met de G5 indertijd... Verder zijn er genoeg PC kasten die even stil zoniet nog stiller zijn. Maar de nieuwe mac-pro's zijn inderdaad erg fijn wat betreft geluidsproductie.

Mja Apple moest zich ook eerst keren tot PC hardware om eindelijk eens met een stille kast te komen die de hardware wel voldoende koel houd. 8o)

Hap dan Septic! :P

antwoord: Antec P180B
Antec pc kast

Heb hem zelf ook en is gewoon geruisloos stil. Ik kijk steeds of mun pc wel aanstaat ;)

Origineel geplaatst door deniax
antwoord: Antec P180B
Antec pc kast

Heb hem zelf ook en is gewoon geruisloos stil. Ik kijk steeds of mun pc wel aanstaat ;)

hehe....precies de kast die ik op het oog hebt voor mijn komende pc upgrade. De dubbellaags wanden zorgen voor een zware maar enorm stille kast (14 KG leeg, dat is ff wat anders dan mijn Lian-Li kastje van 6 Kilo).

Back