Hoe programeer je een mojo pluginn?

Patat Met

TB or not TB
Sommige pluginns zijn erg clean, anderen zijn "gekleurd" op een goede manier.

Mijn vraag is nu:
Hoe maak je een pluginn die mooie vervorming heeft?
En mijn vraag gaat niet over oversampling, maar over hoe je de verschillende blokken samenvoegt.

Dus stel ik wil een gekleurde EQ maken.
Vervorm je dan eerst, dan EQ.
Of doe je eerst de EQ, dan de vervorming.
Of Eerst vervorming, dan eq en vervolgens weer vervorming.
Of kan je de vervorming in de EQ "bakken"?
(Vervorming is hier harmonische vervorming van het signaal.)

En dan nu de hamvraag:
Kan dit niet met een goede vervormings pluginn?
Dus gewoon vervormings pluginn, dan cleane EQ pluginn, dan weer vervormings pluginn.

Denk dat daar meerdere manieren voor zijn.

- modeling: we nemen een apparaat met mojo, we meten dan wat de verschillende onderdelen met het signaal doen.
Bv een LA2A, model van de 12AX7 buizen pre, van de LC en de input transformers en output transformers.
Zo kun je models top op component level doen, transformers, buizen, bbd's, tape etc etc

- impulse response

- distortion algoritmes

ik ben erg fan van Camel Audio's crucher. dat is een gratis plugin met goede saturatie.
Dacht ik gebaseerd op modeling.

Anyhow denk dat digitale models van analoge distortion de holygrail zijn.
Het is het main punt waarop plugin steeds meer als hun analoge broertje gaan klinken. waarom filters fijn zijn etc.
Maar het is ook een punt waar je de beperking ziet/hoort.

Mojo is niet alleen distortion, Even en oneven harmoniche distortion. er is ook fase en frequency response.
Zo vervormd

Ik denk bv aan:
- tranformer distortion
- transitor
- tube
- bbd
- digitale distortion
- downsampling
- aliasing

het antwoord op je vraag is denk ik: Dat ligt eraan: zoals altijd doe wat voor je goed klinkt.

Als we terug gaan naar de la2a dan is de distortion niet iets wat alleen bij de input transformers en output tranformer gebeurd maar het gebeurd op meerdere plekken.
maar goed saturatie is een belangrijk onderdeel van mixen en je kan daar wel een losse plugin voor gebruiken.
Zo zet ik de Camel Audio's crucher op de "british clean" preset en zet de mix op maar een paar procent.
Het doet er minder toe wat je met andere mix componenten doet kwa volgorde.
Belangrijk is om te realizeren hoe je saturatie in je mix gebruikt.
Bv een bass dikker maken door de 2e harmonische op te krikken. Een drum meer punch te geven etc etc.
Saturatie is door meeste amateurs vergeten en 1 van de redenen waarom reclame zo irritant hard over kan komen (naast compressie naturrlijk).
Het is ook de reden waarom er uit een speaker van 3 cm een sub bas lijkt te komen wat die speaker helemaal niet kan weergeven.

Ik ben erg fan van digitale distortion maar ook analoge van bv TL072 opamps en transformers, aliasing, tape....
Om die rederen heb ik een analoge mixer.

Dit is natuurlijk maar mijn bescheiden mening.

Ik doe meestal saturatie vóór EQ. Saturatie vervomt dan het hele spectrum en maakt harmonischen, ook op basis van de frequenties die ik in de mix niet (meer) wil hebben. Bijvoorbeeld op sub bass. De harmonischen geven extra informatie boven de EQ cutoff frequentie waardoor de sub meer aanwezig lijkt, maar dat niet is. Fabfilter Saturn2 met daarna een Pro-Q2 maakt dat heerlijk beheersbaar. Waves heeft Renaissance Bass die iets vergelijkbaars doet maar ik gebruik uit principe geen Waves plugins.

Sommige EQ plugins hebben instelbare saturatie aan boord, zoals SIE-Q van Soundtoys. Dat is mijn geheime wapen voor in het hoog.

Hoe maak je een pluginn die mooie vervorming heeft?
Je analyseert wat bestaande technologie doet met een signaal. Ben je fan van buizen? Pak een buizenversterker, gooi er signalen door, probeer uit te vinden wat de transfer function is.

Dus stel ik wil een gekleurde EQ maken.
Vervorm je dan eerst, dan EQ.
Of doe je eerst de EQ, dan de vervorming.
3 x 4 is 12. 4 x 3 is ook 12. Is de operatie van een EQ op eenzelfde manier verwisselbaar? Zoja, dan maakt de volgorde niks uit, maar dat moet je uitvinden.

En dan nu de hamvraag:
Kan dit niet met een goede vervormings pluginn?
Dus gewoon vervormings pluginn, dan cleane EQ pluginn, dan weer vervormings pluginn.
Ik zou dit gewoon eens proberen te bouwen in Reaktor. Het grootste verschil is voornamelijk dat een echte plugin efficientere code en een betere interface heeft, maar puur voor prototyping moet dit prima lukken als je nog geen hardcore C++ kennis hebt ;)

Eq voor vervorming is heel anders dan de exact zelfde eq na de exact zelfde vervorming.

Ik weet dat in gitaar pedalen vaak eq voor en eq na de vervorming zit.
De bekende tubescreamer heeft een eq boost aan het hoog, dan vervorming en weer eq na de vervorming.
The technology of the tubescreamer.

Verder zit ik met de Clavia G2 demo software wel te klooien met een dwz filter die overal vervorming heeft. Ik heb zelfs een wavefolder in het resonantie pad. Klinkt blubber dik, al zeg ik het zelf.

Ik heb ff zitten prutsen.

Hier zijn 2 geluidsfiles, 1 met mojo en 1 zonder.
En de Clavia G2 demo patch waarmee ik ze gemaakt heb.
Bijna overal in het audio pad is net wel/niet waarneembare vervorming toegevoegd.
Het verschil is imo goed hoorbaar.
Ik heb de modeling methode van Flyweight proberen toe te passen.

Wat verder interessant is aan de patch is hoe er waveshapers worden toegepast om CV signalen te genereren.
En hoe de envelope modulatie diepte van het filter niet de filter cutoff verandert, synth designers doe dit ook eens...

In de RAR file zitten de 24 bit files en de G2 patch, voor de liefhebbers.

Mojo Patch.jpg

Attachments

• No Mojo.mp3
    1.005,4 KB
  • Mojo.mp3
    1.005 KB
  • Mojo.rar
    10,9 MB · Bekeken: 173
Back