Welke subwoofer bij KRK RP5?

Idioteque

This is the Gloaming
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek nar een goeie subwoofer bij mijn KRK RP5 setje, en ik heb na wat gespeur hier op het forum 3 kandidaten overgehouden:

KRK RP10S: 349 euro, deze lijken mij het mooist, maar qua prijs valt het iets buiten mijn budget. Ze passen echter wel mooi bij mijn huidige KRK setje.

Klipsch KSW-10: 200 euro, deze kwam ik hier op het forum tegen, en leek mij erg aantrekklijk vanwege de goede prijs. Is de kwaliteit hiervan echter goed in vergelijking met de RP10S, en zal deze wel mooi bij mij huidge KRK setje passen?

Tannoy Sub 10: Ik weet niet al teveel van deze sub, maar werd ook ergens aangeraden op het forum.

Nou is de vraag natuurlijk, welke kan ik het beste nemen? Mijn voorkeur gaat uit naar de Klipsch, vanwege de mooie prijs, maar als deze slecht uitvalt tegenover de RP10S dan trek ik toch liever wat extra geld uit.
Alvast bedankt voor jullie advies

ken de rest niet maar heb de KRK RP10S zelf en ben er erg blij mee. Dus iig zeker wat langer sparen waard.

Bedankt voor jullie reply, is het echter sterk af te raden om een ander merk sub onder je speakers te zetten? Ik heb namelijk nog even doorgezocht op het internet over die Klipsch en hij krijgt zeer positieve kritieken.

Origineel geplaatst door Idioteque
Bedankt voor jullie reply, is het echter sterk af te raden om een ander merk sub onder je speakers te zetten? Ik heb namelijk nog even doorgezocht op het internet over die Klipsch en hij krijgt zeer positieve kritieken.
als je er uit dezelfde serie hebt mag je er vanuit gaan dat ze op elkaar zijn afgestemd

Nou, ik hem toch maar vanmiddag de Klipsche gekocht (eigenwijs ;))....Nou heb ik weer een nieuwe vraag:
Mijn monitoren zijn op de Control Room van mijn mixer (Behringer UB502) aangesloten, maar ik heb nou dus geen line out meer voor mijn sub...Nu heb ik hem op mijn Phones uitgang aangesloten, en op zich werkt dat goed; ik krijg gewoon bas geluid. Is dit echter aan te bevelen of moet ik toch een andere manier vinden om mijn sub aan te sluiten?

subwoofer op phone? oeioeioei
behringer had dacht ik ook een controleroom bakje voor 5 tientjes

Je subwoofer kun je doorlussen, dus control room stereo out naar je subwoofer, en je monitoren prik je dan weer in de line outs van de subwoofer, zo krijgen de monitoren meteen de filter afschijding van de subwoofer mee die je op je sub regelt zodat ze mekaar niet in de wegzitten (lees als: de monitors moeten verder gaan in het freq spectrum waar de subwoofer ophoudt met een kleine overlap)

Maar ik zie nu dat je een home cinema subwoofer heb gekocht, hij heeft wel ins en outs voor speakers, maar niet op line niveau, daar kun je dus weinig mee.

plaatje van je achterkant
12-5.gif

Die monitor mixer die ramoonus laat zien is geen drol waard, want dan krijgen sub en monitors het volle spectrum en heb je een dikke bobbel in het freq spectrum waar monitors en subwoofer mekaar overlappen.

Ik zou hem lekker terug brengen en als nog een fatsoenlijke subwoofer halen.

Ik kan ook toch gewoon een versterkertje tussen de mixer en de monitoren/sub hangen? Wordt wel wat duur, maar opzich is een versterker wel handig, ook om me platenspeler op aan te sluiten.

Wellicht is dit al veel vaker gepost, maar het kan vast geen kwaad.

Laat ik eerst even melden dat ik een echte laag-fan ben, en dan niet in de zin van hard knallen, maar van gecontroleerd laag, ook op lage volumes.

Een ander merk sub is in de basis niet verkeerd.

Wat veel belangrijker is: in welke mate kun je je sub laten integreren in het geluid van je overige speakers.
Een aantal knoppen wil nog niet zeggen dat je sub optimaal aan kan sluiten op de rest.

Wat ook niet onbelangrijk is: je persoonlijke smaak, je budget en sommige mensen gaan ook nog af op het uiterlijk.

Mocht je ooit nog eens in de gelukkige positie zijn om veel geld uit te geven, overweeg dan eens om een luistersessie te doen bij een Velodyne leverancier. De DD serie moet je gehoord hebben!

Deze actieve subs zijn zo in te stellen dat ze perfect kunnen integreren met alle speakers.
Zelf heb ik nu 2x een DD-15 van Velodyne.

Een DD-18 had nog perfecter geweest, maar in mijn geval niet handig. Vooral omdat ik ze nog weleens op andere locaties gebruik moet de speaker nog wel hanteerbaar zijn.

Wat je met een DD-15 zeker weet: als de lage frequenties hoorbaar zijn, dan komen ze 100% zonder vervorming uit iedere DD. Zelfs het laag van films levert tot 15 hz (en dat is echt laag) een ongelofelijk strakke curve.

Na 2 jaar krijg ik nog iedere keer als ik de subs aanzet een glimlach op mn gezicht.

Origineel geplaatst door anoniempje
Je subwoofer kun je doorlussen, dus control room stereo out naar je subwoofer, en je monitoren prik je dan weer in de line outs van de subwoofer, zo krijgen de monitoren meteen de filter afschijding van de subwoofer mee die je op je sub regelt zodat ze mekaar niet in de wegzitten (lees als: de monitors moeten verder gaan in het freq spectrum waar de subwoofer ophoudt met een kleine overlap)

Maar ik zie nu dat je een home cinema subwoofer heb gekocht, hij heeft wel ins en outs voor speakers, maar niet op line niveau, daar kun je dus weinig mee.

plaatje van je achterkant
12-5.gif

Die monitor mixer die ramoonus laat zien is geen drol waard, want dan krijgen sub en monitors het volle spectrum en heb je een dikke bobbel in het freq spectrum waar monitors en subwoofer mekaar overlappen.

Ik zou hem lekker terug brengen en als nog een fatsoenlijke subwoofer halen.

Totaal niet mee eens annoniempje. Alsof dat KRK rp5 setje even tot 20hz gaat zeker... no way dus! Ook al gebruik je een sub, dan is het echt geen goed id om je monitors te gaan filteren. En zo'n klipsch sub heeft gewoon een instelbare lpf,

Je hoort mij helemaal niet zeggen dat zo,n krk setje tot 20 hz gaat, even beter lezen volgende keer. Wel gaat zo,n sub een heel stuk hoger als 20 hz, dus als voorbeeld, zou zo,n sub tot 180 hz gaan, en de krk,s als laagste laten we zeggen 80 hz, dan overlappen de sub en de krk,s elkaar wel heel erg ruim en krijg je daar dus een dikke piek in je freq response.

Vandaar dat je de krk,s aan je sub hangt, welke speciaal daarvoor een filter heeft en de sub bijv instelt op 120 hz, dus de sub krijgt tot 120hz, en de krk,s krijgen vanaf 120 hz (met een kleine overlap)

Als jij het geen goed idee vind om te filteren, kun je beter ook de filters uit je monitoren slopen en elke unit het volle freq spectrum meegeven met grote bobbels in het freq spectrum bij de overlappen van units als gevolg, dat slaat gewoon nergens op.

Origineel geplaatst door Idioteque
Nou, ik hem toch maar vanmiddag de Klipsche gekocht (eigenwijs ;))......

Vind 't zelf niet al te slim; zo'n Klipsche is meer HiFi gericht (zie ook aansluitingen..) terwijl de KRK juist meer voor studio werk is gebouwd.
Hou hifi spul gewoon voor hifi en studio voor studio.
Maar goed, mosterd na de maaltijd..

Origineel geplaatst door anoniempje
Je hoort mij helemaal niet zeggen dat zo,n krk setje tot 20 hz gaat, even beter lezen volgende keer. Wel gaat zo,n sub een heel stuk hoger als 20 hz, dus als voorbeeld, zou zo,n sub tot 180 hz gaan, en de krk,s als laagste laten we zeggen 80 hz, dan overlappen de sub en de krk,s elkaar wel heel erg ruim en krijg je daar dus een dikke piek in je freq response.

Vandaar dat je de krk,s aan je sub hangt, welke speciaal daarvoor een filter heeft en de sub bijv instelt op 120 hz, dus de sub krijgt tot 120hz, en de krk,s krijgen vanaf 120 hz (met een kleine overlap)

Als jij het geen goed idee vind om te filteren, kun je beter ook de filters uit je monitoren slopen en elke unit het volle freq spectrum meegeven met grote bobbels in het freq spectrum bij de overlappen van units als gevolg, dat slaat gewoon nergens op.

Wat ik dus al zei, je hebt op die sub een instelbare lpf, dus kan je zonder je monitors te filteren toch beide rolloff's goed op elkaar afstemmen... Dus in jou voorbeeld zou ik de sub gaan filteren in de buurt van de 80hz en de monitors behouden dan hun full range. Dat klinkt gewoon 100x beter. Als de sub alles onder de 120hz voor z'n rekening moet nemen dan hoor je precies waar de sub staat met het gevolg dat plaatsing bijna ondoenlijk wordt. Bovendien komt het je stereobeeld niet ten goede.

Zó, ben even een avondje weg en gelijk een hele discussie :D

Ik heb even alle dingen over het wegfilteren vooral zitten lezen, en ik had hem inderdaad al rond de 90/80 hz staan (de lpf dan), en ik moet zeggen dat het toch wel erg fijn klinkt nu. :)

Voor mij telt vooral hoe het klinkt ipv wat instellingen zeggen.

Als eerste gooi ik een sweep tot 200 hz door de set zonder sub, de curve bekijk ik dan op vreemde pieken dalen.
Deze probeer ik eerst op te lossen.

Indien de natuurlijke roll off van het laag van de speakers bruikbaar is, dan laat ik vanaf daar de sub beginnen.

Soms zet ik het zelfs nog even 10 hz hoger om te kijken of het geluid daar rustiger van wordt. Het kan de stereo speakers ontlasten en daardoor schoner laten klinken. Ik laat graag een sub doen waar hij goed in is.

De sub is nog het meeste werk met plaatsen / instellen, maar uiteindelijk probeer ik met minimale eq een zo recht mogelijke curve te krijgen. +/- 2 db flat van 15 tot 200 hz op de captain's chair moet in een ruimte zonder vreemde problemen toch wel mogelijk zijn. De overige plekken moeten het doen met +/- 4 db, maar zonder hoorbare hinderlijke afwijkingen in een sweep (dus gewoon door te luisteren en te horen of de sweep gelijkmatig en netjes overkomt).

Regelmatig ff checken of de curve nog wel netjes is (er verplaatsen nog weleens objecten die invloed hebben op het geluid), en zo geniet ik dagelijk van een betrouwbare geluid.

Zonder een grafische curve ben ik aangewezen op mijn gehoor en ga ik al snel bepaalde frequentiegebieden te veel benadrukken. Dit komt dan bij sommige nummers bij het afluisteren naar voren als hinderlijke piek.
Oja: de mic is natuurlijk afgestemd op het laag.

Origineel geplaatst door Flesje
Wat ik dus al zei, je hebt op die sub een instelbare lpf, dus kan je zonder je monitors te filteren toch beide rolloff's goed op elkaar afstemmen... Dus in jou voorbeeld zou ik de sub gaan filteren in de buurt van de 80hz en de monitors behouden dan hun full range. Dat klinkt gewoon 100x beter. Als de sub alles onder de 120hz voor z'n rekening moet nemen dan hoor je precies waar de sub staat met het gevolg dat plaatsing bijna ondoenlijk wordt. Bovendien komt het je stereobeeld niet ten goede.

Volgens mij lees je dan toch een beetje langs me heen, ik ga die 120 hz afkap op de sub puur als voorbeeld, en als je nou op 80 hz filtert of op 120, zal je toch op je monitoren de dipswitch op 80hz of 100hz zetten als afkap, tenminste dat zou ik wel doen. Dus dan komt het zo,n beetje op het zelfde neer. Dat het stereo beeld niet ten goede komt als je teveel aan de sub gaat geven ben ik het helemaal met je eens.

Plus dat alles boven de ca 100hz er ook voor zorgt dat het basgeluid naar je sub gaat trekken. Als de bas echt volledig uit de speakers moet komen voor je gevoel, dan zou ik hem niet snel op 120hz affilteren. Zeker niet als het filter 12db/oct of minder is. Dan toch liever iets lager affilteren.

Back