Advies analoge Console (middle-end)

maxdox

rode peper en knoflook
Ik ben me aan 't orienteren voor een nieuwe mixer/console.
Omdat de prijzen van analoge consoles zakken, ben ik aan 't overwegen het gelijk goed te doen.

De pre-amps moeten in principe beter zijn dan bijv. die van de motu. Kanalen: 24/8/2 ofzo. Kan dit voor een redelijke prijs? Waar moet ik aan denken, en wat is de marktwaarde van deze apparaten?

Ik denk aan:
soundtracs megas vs soundtracs solo vs soundtracs topaz (van goed naar slecht?)
mackie 32/8
tascam m-3500 of die uit de andere serie.

Meer suggesties binnen de 1000,- a 2000,-?

Ik ben ook benieuwd met ervaringen op duurdere of andere consoles,

:koffie:

Laatst gewijzigd:
Maxdox,

Ik heb een lange tijd gekeken naar analoge mixers tussen in de 1000~2000 euro range. Mijn bevindingen wat interessant kan zijn :

Nieuw :
Mackie Onyx serie van 16 tot 32 sporen.
Soundcraft 24 en 32 LX7 MK2.
Allen and Heath GL2400 24 tot 32 sporen.
Yamaha 24 tot 32 sporen kan je overwegen als budget mixer.

2dehands :
Veilingkijker en kan je zoeken, wat je wellicht zal weten, op andere merken en de bovengenoemde.
Larkings list staan soms mooie dingen op in die prijsklasse.

Wie weet kan je wat ermee. Succes!

Wat voor tafel heb je nu dan ? Een yamaha ..24 ? toch ?

Hoe de preamps daarvan zijn heb ik niet kunnen proberen, maar ik ben wel erg te spreken over de tascam mixers in de genoemde prijsklasse..

tnx ;)

Wat ik nu heb is niet noemenswaardig ;)
Ik zoek iets 2dehands, liefst oud en goed.

Zijn er mensen met ervaring met de DDA's? Lijkt me goed spul, is dat ook iets voor in de studio?

Hier zijn dacht ik wel meer threads over. Kun je altijd even op zoeken.

De soundtracs zijn iig aanraders (heb zelf een Topaz project8 24ch).
In het lijstje van chosenminder mis ik nog de soundcraft Ghost. Dit lijkt me ook een optie voor je.

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een Soundtracs of een Soundcraft (Ghost) als een Mackie.

Soundcraft Ghost (LE) is inderdaad een goeie optie, zeker de moeite waard om te bekijken.

Even een linkje naar een topic van eind vorig jaar waar de topic starter misschien iets aan heeft:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=72446

Ik ben na mijn zoektocht naar een middle-end console uitgekomen op een Soundcraft Ghost LE 24, en ik ben er erg tevreden mee. Hele goede configuratie (heel flexibel), degelijk, en nog belangrijker, een hele fijne sound: transparant en toch warm (zeker met de EQ ingeschakeld). Nadeel: hij is groot ;)
T.o.v. een Mackie 8-bus console ben je met een Soundcraft Ghost beter af denk ik (kwa sound).

Bedankt voor t advies
De ghost zal ik zeker in overweging nemen!
Nadeel vind ik dat ie ook vrij populair is, en dus niet echt een koopje. Daarnaast hoor ik vaak dat de ghost niet enorm degelijk is.

Ik ben daarom ook benieuwd met ervaring met bijv. de soundtracs Megas en ik ben nu ook sterk aan 't denken aan de DDA. Ik heb totaal geen ervaring, maar ik wil graag nu een goede investering doen in een analoge desk die voor lange tijd mee gaat. Dus eentje die "boven" de gemiddelde digitale setup blijft staan. Ook wil ik nu goed leren mixen, en dan is matige kwaliteit onvoldoende.

De eq moet welliswaar warm zijn, maar ik vind het ook belangrijk dat de kwaliteit goed genoeg is om open en 3d te kunnen mixen. De pre-amps moeten goed genoeg zijn om de details van complexere bronnen, zoals electrische gitaar, cp80 maar ook duurdere microfoons kunnen capturen.

Ik zoek een desk met ongeveer 24 kanalen, maar liefst wel met 8 bussen en veel mogelijkheden. Mijn budget is beperkt, want ik moet ook niet doordrijven ;)

Laatst gewijzigd:
Ik zou dan zeker toch ook eens naar D&R kijken. Redelijk open/neutraal qua klank naar't schijnt en in het buitenland hebben die tafels echt een goede reputatie.

enige uitleg bij de bovenstaande tafel is misschien ook wel leuk :)

wat betreft de pre-amps staat ie naar mijn mening een aardig stuk boven de mackies en soundcrafts, ik wil niet zeggen dat 't XL pre-amps zijn (die je in menig DDA tafel wel terug vind) maar 't zijn ook geen ONYX pre-amps.. 't hangt er dus zo'n beetje tussen, lekker neutraal maar toch met enig karakter. ik werkte voorheen met een tascam M2524 en deze pre-amps waren iets 'warmer' maar dit werkte met bepaalde instrumenten gewoon niet lekker; elke keer dat zelfde laagje er overheen die je soms liever niet hebt..

de eq sectie op de betreffende D&R is destijds niet met al te veel muzikaliteit in 't achterhoofd manufactured, maw 't voegt niet teveel 'eigen' specifieke sound mee aan verschillende instrumenten. dit ziet de één als een mankement, en voor de ander is het gewoon pure noodzaak.. als jij al aangeeft dat je 3d imaging een hoge prioriteit heeft is deze neutraliteit dus duidelijk een voordeel.. de eq doet z'n werk en blijft verder van je signaal af.
toen ik van de tascam naar deze D&R ging viel me meteen de extreme 'plaatsbaarheids factor' op, waar de tascam mixes al redelijk snel als een gelijmd geheel deed overkomen, viel 't bij de D&R eigenlijk meteen al aardig in elkaar, dus dat was destijds een hele openbaring..

't interne routen van en naar subgroepen is best wennen, omdat 't geen subs zijn met actual faders, maar ik gebruik sowieso nagenoeg geen subs dus ik weet nog steeds niet helemaal hoe 't er op die tafel precies aan toe gaat

nu ben ik echter op het punt dat ik toch wat praktischer wil werken, 16 of 2x8 kanaals 19" lijnmixer met daarnaast een rack vol verschillende channel strips, als D&R strips van deze specifieke tafel in 19" formaat zou hebben zou ik er zeker een setje van willen hebben

Op zich heeft D7R wel wat, maat betrouwbaar is het niet. En dat is wat de topic starter wil.
Daarnaast is een D&R ook zeker niet open. Gelukkig zei Toon "redelijk open". Daar valt weinig aan tegen te spreken. Maar als je mij zou vragen of een D&R open is dan zou ik zeggen: nee.
Hij smeert. Ik heb zelf een Stylyx 36:8:2 uit 1987 gehad. Erg blij mee geweest, maar helaas ook een hoop gezeik mee gehad.

En het is geworden.. roffel roffel roffel ...

De "DDA D-series" 24-8-2 console

Ik ga m over een weekje in duitsland ophalen. Woohoo :yamaha:

Attachments

• ddadseries.jpg
    ddadseries.jpg
    43,7 KB · Bekeken: 145
Ziet er goed uit, maar het merk ken ik niet. Waar heb je je beslissing op gebaseerd?

Origineel geplaatst door bikkel
Ziet er goed uit, maar het merk ken ik niet. Waar heb je je beslissing op gebaseerd?

Het aantal knopjes :P

Origineel geplaatst door bikkel

DDA is een gerenomeerd brits merk, maar niet zo bekend in de home-studio wereld. Zoals ik al in deze thread zei, zoek ik een goed mengpaneel. Doordat de prijzen zo gezakt zijn, vallen dit soort mengpanelen binnen m'n budget. DDA heeft eigelijk alleen maar goed spul.

Ik heb deze min of meer 'blind' gekocht; De tafel heeft naar het schijnt goede pre-amps en veel headroom. De eq's moeten mooi zijn, maar de sound is niet smerend of wollig. Vergeleken een ghost is deze dus niet 'warm' gok ik.

Verder is het precies de maat die ik zoek, niet meer dan 24 kanalen, maar met voldoende routing.

Deze desk is een flinke investering, maar biedt ons wel een goede leerschool en opent de deur naar een eigen sound. Voordat ik er mee kan omgaan, zal ik nog wel flink moeten oefenen ;)

..kortom, ik heb er de ballen verstand van :P

Klinkt wel als een tafel die ik ook zou kunnen gebruiken. Losse broodjes zijn ook erg fijn (en ik denk een teken van kwaliteit ook). Wat ben je kwijt geweest als ik zo vrij mag zijn?

Origineel geplaatst door maxdox
En het is geworden.. roffel roffel roffel ...

De "DDA D-series" 24-8-2 console

Ik ga m over een weekje in duitsland ophalen. Woohoo

Mooie tafel hoor :okdan:

Heel veel succes ermee!

:geslaagd: DDA is opgericht door David Dearden and Gareth Davies, engineers uit de Soundcraft stal. DDA is failliet gegaan en Midas heeft het overgenomen. De mannen zelf zijn verder gegaan als Audient.

Back