Origineel geplaatst door bikkel
Een goede compressor is ook heel erg belangrijk, maar hier heb ik niet zoveel verstand van (doe het nu nog in software).
Na veel experimenteren - daar leer je héél veel van - heb ik nu ca. 30 minuten pianomuziek. Weken ben ik bezig geweest om dat een beetje te laten lijken op een Grand Piano. Zie hieronder mijn zoek/experiment-pad. Nu vind ik zelf dat het klaar is om op Cd te zetten. Een tussendoortje om eens te kijken hoe dat klinkt leverde alleen maar teleurstelling op. Zoals de nieuwe term: niet vet genoeg. Denk eraan, ik vergelijk het (alleen de klank hoor, compositietechnisch ben ik nog lang geen Frederic Chopin) met een klassieke CD van Maurizio Pollini, die onnavolgbaar de 24 Etudes van Chopin heeft vertolkt.
In deze en andere threads las ik over compressie, normalizing, etc. Dat van die normalizing snap ik wel. Overigens moet je oppassen dat niet alles even hard gaat klinken. Er zijn ook zachte stukkies bij en die moeten zacht blijven. Met compressie kan je de boel een beetje opkrikken - voller maken. Ik las dat je dat dus met software doet. Welk programma? En welke parameters gebruik je dan? Misschien een beetje veel gevraagd voor de zondagmiddag, maar ik ben vreselijk nieuwsgierig en leergierig. Tenslotte moet mijn eerste pre-release lekker klinken.
Het spul:
Pentium 4, 2.2 Gb en al die andere reut die in die doos zit.
Audiophile 2496 geluidskaart
Mozart notatieprogramma, maakt een midi-file
Roland JV1010 om een eerste indruk te krijgen, staat niet in de uiteindelijke keten
The Grand VST van Steinberg
Cubasis 4.0 om dat allemaal te kunnen gebruiken
CoolEdit 2000 (niet Pro) om de Wavefiles te editen.
In Cubasis 4% reverb en 5% chorus toegevoegd.
VST instelling soms op Natural-Ambiance, soms op Full performance (afhankelijk van het stuk)
Anechoic chamber uit om de natural echo beter te krijgen.
Met CoolEdit normalizing toegepast op alle wave-files (die open-appended tot een lange file werden neergezet)
Een enkel stukje toch ietsje versterkt, meestal 5 Db
Omdat de bassen te sterk waren, een beetje filtering toegepast met af en toe extra accenten voor het hoog. Alles echter zeer bescheiden, want anders ga je de klank weer verpesten.
Per stuk (het zijn 18 stukjes) teruggeluisterd en goed bevonden. Allemaal in een file samengevoegd en teruggeluisterd, de verhoudingen tussen felle en rustige stukken is m.i. goed.
En dan volgt nu het laatste stadium. Effecten hoef ik niet, maar wel de compressie, dacht ik zo.
Tis een beetje lang verhaal geworden, sorry.
Raymond