Brute effecten!

BananaWorld

Addicted to Music
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met muziek maken, maar ben sinds korte tijd dan bezig met effecten die de muziek afmaakt. Nu wil ik graag weten wat de andere ervaringen zijn van mensen die een effectenbak gebruiken. Gebruiken jullie 1 van de effecten die hieronder staat en wat vinden jullie ervan.
- Alesis midiver 4
- Aphex aural exciter
- DBX 266
- Lexicon MPX 100
- Behringer edison
- samson s com plus
- TC electronics triple C
- TC Electronics M one

Of gebruiken jullie een apparaat wat ook goed is, wat zou je aanraden.

De MPX-100 is een goede reverb, ik gebruik hem ook, het kan alleen NOG beter. Maar mij hoor je niet klagen.

De Aphex Exciter en Big Bottom module staat ook op mijn verlanglijstje.

Een goede compressor is ook heel erg belangrijk, maar hier heb ik niet zoveel verstand van (doe het nu nog in software).

Ik zie nix van Focus Rite in je lijstje staan. Die "budget" compressors zijn ook heel lekker.

de Midiverb4 heeft, dacht ik dezelfde engine als de Nanoverb. [die ken ik wel] Maar je kunt vast meer instellen. Ik vind het, gezien de prijs, een leuk galmpie

Delay TC-D-Two, Roland SDE 330 en Roland RSP 550
Reverb Lexicon MPX-1 PCM 60
Alesis Quadraverb voor van alles wat
SPL-Vitalizer MK2 over de eindmix

en weer hoog tijd compressors aan te schaffen

De Drawmer M500 is een professionele dynamics processor. De compressor doet wat die doen moet. Heeft geen invloed op de klankkleur van het geluid. Als je er een te koop ziet staan, gelijk kopen.

Verder SPL vitalizer MK2 (de dure? buizenversie geeft meer warmte aan het geluid)

De BBE 462 sonic maximizer heeft invloed op de hoge transienten en het laag (om de mix meer naar voren te halen)

Verder SDX 330 (zeer mooie chorus en verbreed je sound)

Reaktor is de beste effecten bak die er is. Gooi er een bestand of geluid in en je kan het omvormen tot zowat je grootmoeder:D [omdat ik de soft synth effecten niet wilde laten ontbreken]

Ensoniq effecten in mijn sampler (als extern effectmodule te gebruiken, zelfde dsp's als de dp/2 ...) zijn lekker.
Behringer composer: cheapo compressor, wel ok. Modular met analoge veer reverb, met gratis ruis.

Ik gebruik veel Waves Compressie en Limiting, en de Akai Pro 4 bands compressor. is wel software, maar doet zijn werk zeer goed, als reverb meestal TC Native Masterverb.

ik zit helaas op het moment nog een beetje vast aan de standaard effecten van Cubase en ScopeFusion. Niet dat die niet ok zijn, maar ik heb echt eens een keer een goeie compressor en eq nodig...

delay en reverb... bijde uit mijn MPX200

soms ook een delay uit de MS2000r maar dan alleen over de interne synth sounds.

distortion MS20... overstuur gewoon de external signal in :D

Ik gebruik:
1) een virtualiser pro van behringer = lekker goedkoop en veel "andere" effecten makkelijk te editten en goede (niet super) kwaliteit.
2) Een sherman filterbank die ook goed als warme distortion is te gebruiken = brullen 2daMax
3) Ibanez EC20 distortion = lekkere distortion met 3band eq en 3 standen: overdrive, dist1, dist2. en d'r zit een hush funktie op (soort treshold)
4) Lexicon effecten van m'n mixer(spirit FX16) = Kwaliteit van goedkope lexicon effecten maar een verademing tov. de reverbs van de andere units die ik gebruik
5) zoom studio 1204 = cheepo en simpel, kwaliteit: laten we het maar LoFi noemen :)
en soms gebruik ik de effecten in m'n microQ-R ook.

en m'n Drawmer compressor waarvan ik 1 kant gebruik voor kicks en de andere kant gebruik ik voor m'n korg er1 en m'n 606.

Dawazzut...

Ik heb een Lexicon MPX-100 gehad. Een leuke module maar wat weinig edit-baar. Ik heb nu o.a. een TC M-One XL, erg mooi ding en veel & gemakkelijk aan te passen. Ben vooral aanhanger van de Classic Devil's Voice (preset 95) 8)

Origineel geplaatst door bikkel
Een goede compressor is ook heel erg belangrijk, maar hier heb ik niet zoveel verstand van (doe het nu nog in software).

Na veel experimenteren - daar leer je héél veel van - heb ik nu ca. 30 minuten pianomuziek. Weken ben ik bezig geweest om dat een beetje te laten lijken op een Grand Piano. Zie hieronder mijn zoek/experiment-pad. Nu vind ik zelf dat het klaar is om op Cd te zetten. Een tussendoortje om eens te kijken hoe dat klinkt leverde alleen maar teleurstelling op. Zoals de nieuwe term: niet vet genoeg. Denk eraan, ik vergelijk het (alleen de klank hoor, compositietechnisch ben ik nog lang geen Frederic Chopin) met een klassieke CD van Maurizio Pollini, die onnavolgbaar de 24 Etudes van Chopin heeft vertolkt.

In deze en andere threads las ik over compressie, normalizing, etc. Dat van die normalizing snap ik wel. Overigens moet je oppassen dat niet alles even hard gaat klinken. Er zijn ook zachte stukkies bij en die moeten zacht blijven. Met compressie kan je de boel een beetje opkrikken - voller maken. Ik las dat je dat dus met software doet. Welk programma? En welke parameters gebruik je dan? Misschien een beetje veel gevraagd voor de zondagmiddag, maar ik ben vreselijk nieuwsgierig en leergierig. Tenslotte moet mijn eerste pre-release lekker klinken.

Het spul:
Pentium 4, 2.2 Gb en al die andere reut die in die doos zit.
Audiophile 2496 geluidskaart
Mozart notatieprogramma, maakt een midi-file
Roland JV1010 om een eerste indruk te krijgen, staat niet in de uiteindelijke keten
The Grand VST van Steinberg
Cubasis 4.0 om dat allemaal te kunnen gebruiken
CoolEdit 2000 (niet Pro) om de Wavefiles te editen.

In Cubasis 4% reverb en 5% chorus toegevoegd.
VST instelling soms op Natural-Ambiance, soms op Full performance (afhankelijk van het stuk)
Anechoic chamber uit om de natural echo beter te krijgen.
Met CoolEdit normalizing toegepast op alle wave-files (die open-appended tot een lange file werden neergezet)
Een enkel stukje toch ietsje versterkt, meestal 5 Db
Omdat de bassen te sterk waren, een beetje filtering toegepast met af en toe extra accenten voor het hoog. Alles echter zeer bescheiden, want anders ga je de klank weer verpesten.
Per stuk (het zijn 18 stukjes) teruggeluisterd en goed bevonden. Allemaal in een file samengevoegd en teruggeluisterd, de verhoudingen tussen felle en rustige stukken is m.i. goed.

En dan volgt nu het laatste stadium. Effecten hoef ik niet, maar wel de compressie, dacht ik zo.
Tis een beetje lang verhaal geworden, sorry.

Raymond

Back