logic 5.5.1 stuurt midi naar alle outputs

da goose

DaGooseMusic.nl
Ik draai logic 5.5.1 op de PC met een een mackie control universal en een amt8 maar word helemaal gestoord van de mididata die over de poorten gaat.
Omschrijving van het probleem in het kort:
Als ik bijvoorbeeld een audiopart divide (knippen met de schaar) dan stuurt hij op het moment dat je knipt midi data naar alle outputs van de amt8, slaat werkelijk nergens op want je bent bezig met audio, niet met midi..
Op zich zou je zeggen... niet zo erg, als het werkt.. maar dat is het hem juist, op het moment dat dat gebeurt dan hangen ook de mididevices of gaan naar een andere patch of dat soort zaken.
Het probleem doet zich volgens mij in mindere mate ook voor als je VST's gebruikt, deze doen soms ook nog wel eens aparte dingen als je iets knipt of bijvoorbeeld met het jogwheel van de MCU draait.

Ik heb al geprobeert om met de amt/unitor control editor alle poorten open en dicht te gooien maar daar lijkt logic zich geen ene kont van aan te trekken, in zowel computer als patchmode (vind die tool zowieso vaag, geen idee wat er nu gebeurt als je iets aanvinkt, blocked ie de data dan of laat ie hem juist door?)
Verder allerlei andere zaken geprobeerd, alle midi out van de synths los, MCU los etc etc.

Iemand enig idee? Ik was al van plan om binnenkort cubase 4 aan te gaan schaffen maar dan kom ik weer in een leercurve terecht terwijl ik nu juist muziek wil maken en wat dus niet kan... :confused:

Dat is bij mij ook altijd zo... echter heb ik er helemaal geen last van.
Mijn hardware synths doen niets met die "overbodige" data die Logic standaard naar alle midi outputs stuurt. Naar mijn weten zijn dit ook helemaal geen Program Changes of Midi-cc's. Het enige dat Logic altijd uitstuurt, tijdens het knippen, spoelen, playmodus enz. is SMPTE-data.

Ik heb een hoop randapparatuur via midi aangesloten en heb nog nooit meegemaakt dat een patch versprong ofzo!

Misschien moet je eens met wat SMPTE-instellingen kloten, zowel in Logic als op je Synths.
Wat je ook kunt proberen is een totaal andere Environment / Autoload inladen. Als je Logic 5.5.1 kaal installeert, staan die standaard in de installatiemap. Daar ben ik ooit mee begonnen en werk ik (na wat kleine aanpassingen) nog steeds mee!

Heb je wel voor elke AMT-output een appart "enviroment" aangemaakt ?
Indien niet, dan zit daar je probleem.
Ik ga hier niet beginnen met uit te leggen hoe dat moet, want te veel tekst. Het is echter niet zo moeilijk. Even manuallen misschien ?
Als je de enviroments hebt ingesteld, vergeet dan vooral niet te saven als "AUTOLOAD.lso" of je kan weer van voor af aan beginnen...

heb ik niet inderdaad... heb ik ook nooit gedaan, heb me nooit verdiept in de environments eerlijk gezegd..
Ik heb voor mijn midi de outputs rechtstreeks aan de instruments hangen, dus zeg maar het instrument hangt aan de output van de amt8 die je in de arrange window ziet.
In mijn environment window zie ik dus alle instrumenten als icoontjes maar die hangen nergens aan.

Of hoe moet ik het dan doen?
:confused:

Origineel geplaatst door da goose
Of hoe moet ik het dan doen?
:confused:

Mmm, vreesde ik al voor en het is een hele uitleg. Op zich niet moeilijk maar best iemand vragen die je het voor doet.
Het komt er op neer dat je een bestaande environment selecteert met de muis, copied en paste in een nieuwe lege enviroment ("create") die je aanmaakt per track.
Dus maak een nieuwe track aan, open dan eviroment en selecteer daar "create", paste dan de environment en pas de rest aan.
Daarbij stel je in voor welke midi poort / channel hij dienst moet doen. Dit kan je best doen voor elke HW synth die je hebt staan.
Het gevolg is dat zodra je een track selecteert, je ook alleen over die poort/MC signaal verzend. (dat zie je dan trouwens ook op de ledjes van je AMT)
Ik veronderstel dat nu steeds alle ledjes oplichten als je midi uitstuurt, hetgeen niet de bedoeling is.

Ik heb dus per synth die ik heb, een dedicated track/evironment aangemaakt. In de enviroment (gebruik "new" en copieer hierin de eerste bestaande eviroment, bepaal dan welke AMT poort / midi channel)
Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zou het moeten kunnen voordoen en dan ga je zeggen..."aaah, zoooo"...

heb ik niet inderdaad... heb ik ook nooit gedaan, heb me nooit verdiept in de environments eerlijk gezegd.

Zou ik dringend doen want je hebt geen idee wat voor een krachtige tool de "environment" is.
Net hierin onderscheid Logic zich met verve van alle Cubese versies, maar de meeste mensen hebben zo een angst van het donkere enviroment bos, dat ze zich helaas noodgedwongen tot Cubase
wenden...what a pitty !
Succes !

Laatst gewijzigd:
Sorry, was "create" ipv "new".

Ik heb voor mijn midi de outputs rechtstreeks aan de instruments hangen, dus zeg maar het instrument hangt aan de output van de amt8 die je in de arrange window ziet.

Ook in de "enviroment" window moet je de output en midichannel van je AMT instellen. Per track en de daar aan gerelateerde enviroment dus.

Graag wil ik vermelden, maar studeer er echt op, dat je in de environment onbeperkt arpegiators, sliders, chordmemorizers, splitters, midi controllers kan instellen. Bovendien fully automatiseerbaar. Het is een soort van patch waarbij je de volledige midi-dataflow kan bepalen.

Wat is een daadwerkelijke toepassing ? Het maken van ritmes dmv de arpegiator waarbij je bepaalde note-triggers naar klanken stuurt. Het enige dat je dan moet doen is een akkoord indrukken en Logic speelt een volledig drum-arrangement Een andere toepassing zou kunnen zijn het aanmaken van een screen remote voor een Nordlead bv.

En stukje over "environments"

http://www.chellman.org/audio/the_logic_environment.html

My second exposure to Logic came through Tony, a friend who is interested in this stuff. He gave me the dime tour of Reason and Logic, showed me Rewire, and told me how scared he was of The Environment, which was a magical, mysterious thing that most people are afraid of.

Laatst gewijzigd:
snap er helemaal niks van... kom geen create button tegen, wel new instrument maar als ik die heb aangemaakt dan kan ik er niks aan veranderen.
Ik weet dat je met de environment leuke dingen kunt doen maar heb niet veel met arpegio's en dat soort zaken, ben er wel eens mee bezig geweest maar heb de moed snel opgegeven, ook omdat ik het niet zoe speciaal vond allemaal..

Heb overigens niet dat alle leds van de amt gaan branden als ik midi data stuur, gaat keurig naar de juiste poort.
Dit zoals mijn scherm / environment er nu uitziet, sorry voor de grote image..

Attachments

• logic1.jpg
    logic1.jpg
    53,9 KB · Bekeken: 119
deel 2.. zo ziet mijn environment eruit, heb wat geprobeerd met new midi out port en die gekoppeld aan het instrument (bovenste instrument) maar dan stuurt ie volgens mij op 16 midikanalen aan op de port, lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik kan tenminste nergens een kanaal vinde dan, alleen de poort van de amt8. Hij werkt dan overigens wel.

Attachments

• logic2.jpg
    logic2.jpg
    11,5 KB · Bekeken: 111
Ik vrees dat het makkelijker is om :

- de manual te lezen of via internet proberen
- of iemand te vragen uit je buurt die het kent om het voor te doen.
-er bestaan goede boeken over Logic audio

Ik moet eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik me er ook door heb moeten worstelen en raad heb moeten vragen.
Maar dat is intussen ook weeral jaren geleden...

STRANGE ! Bij mij ziet het er natuurlijk VOLLEDIG anders uit.

Laatst gewijzigd:
Het leuke is dat ik al een jaar of 5 logic gebruik, vanaf het moment dat logic 5 uitkwam (ik was om toen ik logic5 zag met de logic control op de musikmesse), en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad door op deze manier te werken.
Ik ben er alleen nu achtergekomen doordat ik weer wat meer met hardware ga werken, dat ik deze problemen heb, had ik in het verleden niet, kon ik alles doen wat ik wilde zonder problemen en werkte met dezelfde setup.. snap er echt helemaal niks van..
Enige verschil met hoe ik eerst werkte en hoe ik nu werk is dat ik sinds een jaar of 4 een mackie control heb maar dat is ook niet de reden, heb ik uietraard ook losgekoppeld..

binnenkort toch echt maar cubase4 aanschaffen, emagic heeft bij mij destijds toch al afgedaan door met appel in zee te gaan.

Het leuke is dat ik al een jaar of 5 logic gebruik, vanaf het moment dat logic 5 uitkwam (ik was om toen ik logic5 zag met de logic control op de musikmesse), en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad door op deze manier te werken.
Ik ben er alleen nu achtergekomen doordat ik weer wat meer met hardware ga werken, dat ik deze problemen heb, had ik in het verleden niet, kon ik alles doen wat ik wilde zonder problemen en werkte met dezelfde setup.. snap er echt helemaal niks van..
Enige verschil met hoe ik eerst werkte en hoe ik nu werk is dat ik sinds een jaar of 4 een mackie control heb maar dat is ook niet de reden, heb ik uietraard ook losgekoppeld..
Boek ligt trouwens al een paar jaar bij een vriendin van me... which reminds me dat ik die moet terugvragen.. maar weet nog dat ik het daarin al heel wazig vond allemaal.

Kun je anders is een screenshot van jou environment posten?

binnenkort toch echt maar cubase4 aanschaffen, emagic heeft bij mij destijds toch al afgedaan door met appel in zee te gaan.

Kun je anders is een screenshot van jou environment posten?

Moeilijk want m'n thuispc is enkel softsynts en m'n studiopc is momenteel verkocht.
Moet de boel weer helemaal installeren eigenlijk...dus dat is niet voor direct wegens festivalseizoen en dus veel werk...
Maar als je de environment niet gebruikt...bwa ja, C4, waarom niet. Alleen is dat een heel gedoe om VST's te activeren.
Daar is het bij Logic dan weer kinderspel.

heeft nog iemand een oplossing?? word er echt horensdol van, kan momenteel dus gewoon GEEN muziek maken! :(

Back