Yamaha Motif ES vs XS

anthonievos

Stamgast
Deze discussie is al volop in het Engels aanwezig op internet,
maar ik hoor graag in het Nederlands ;) wat oude Motif ES
gebruikers vinden van hun nieuwe XS.

Voordelen, nadelen ect.

Graag een beetje kort en to the point!

Brand maar los!

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1595776

Op dit forum kan je flink wat vinden....

Voordelen:
* groter (kleuren)scherm
* new UI (linux based) waarmee je fijner zou kunnen werken (viel mij als EX5 user tegen)
* Xpanded Articulation Synth engine met 355MB WAVE ROM (beter ? 8o)
* Virtual Circuit Modeling effecten

Nadelen kan ik niet zo 123 opnoemen, maar die staan ook vast in dat topic...

Ik zit er sterk over te denken om een Motif Rack te kopen. Daarbij heb ik geen haast. Ik wil de Motif puur aanschaffen voor de geluiden. NU zit ik te twijfelen tussen de ES en de XS. Qua budget valt mijn keuze op de ES. Nu is mijn vraag of ik beter kan door sparen voor de XS, of is dit niet direct de moeite waard? Heeft iemand hier ervaring mee (Bijvoorbeeld overgestapt van de ES naar de XS?).

voordeel XS:
=========

Aantal Elementen per Voice = 8
Da's waarschijnlijk erg bruikbaar bij akoestische instrumenten zoals een piano maar zelf kom ik met m'n eigen gemaakte Voices zelden aan 3 elementen.
Als je meerdere Voices gebruikt, die allemaal uit meerdere elementen bestaan dan gaat de mix al gauw 'dicht zitten'. Ik heb trouwens heel wat Preset Voices aangepast en bijna altijd is het aantal Elementen verminderd waardoord de Voice in de mix meer ruimte krijgt en beter klinkt (IMHO)

Meerdere arpeggio's tegelijk
Je kan tot 4 arpeggio's tegelijk gebruiken. Bij de Motif ES/Classic kan je slechts 1 tegelijk gebruiken en moet je in de sequencer 'halsbrekende' toeren uithalen om meerdere arpeggio's te simuleren.

Cubase 4 AI
Deze versie is aangepast zodat je Motif XS heel eenvoudig in te stellen is om hiermee samen te werken. (Advanced Integration of was het toch Alien Intelligence?)

nadeel XS:
========
Geen PLG-slots
Geen uitbreidingslots voor PLG-kaarten maar als je die nog niet had is dat natuurlijk niet echt een nadeel.

Ik heb mijn Motif ES8 nu zo'n 4 jaar en zelf vind ik het niet de moeite waard om over te stappen naar de XS. Het enige wat mij onmiddellijk zou overtuigen is Audiorecorder functies in het workstation zelf (zoals Roland met de Fantom X/G heeft ) maar aangezien Yamaha al geruime tijd hun workstations bundelt met Cubase AI zie ik dat niet onmiddellijk gebeuren). Een built-in AW1600 zou ik zeker fijn vinden. En dan niet zo'n 'klein' kleurenscherm voorzien maar gewoon een beeldschermaansluiting voorzien waar je zelf een TFT-scherm kan op aansluiten, en een USB-muis, en een USB-klavier en een ... oeps, ik begin weer te dromen :eureka: (Misschien dat Yamaha meeleest?)

De XS heeft sowieso veel meer sounds, namelijk de ES-banken + nog veel meer nieuwe sounds. Met name de akoestische geluiden klinken beter. Niet schrikbarend beter, maar zeker wel beter 'echter' (natuurlijker).

als je nu voor een nieuwe motif gaat zou ik voor de XS gaan, tenzij de prijs een issue is natuurlijk. Ik vind het verschil toch wel behoorlijk groot in de praktijk. Meer en beter klinkende sounds (door onder andere creatief gebruik van de master EQ en FX), plus de performance mode, en de perfecte integratie met cubase.

ik had een s90es (met motif es engine) en zit nu op een XS8, en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Beste synth die ik in mijn bezit heb nu.

Bedankt voor jullie constructieve commentaren :okdan: Het liefst koop ik 2e hands en dan is het verschil nog aanzienlijk 400 a 500 euro tussen de ES en XS. Gezien de marktprijs van de ES 2e hands +/-€600 - €700, is dat een behoorlijk verschil. Kortom nog eens goed luisteren, lezen, afwegen en geduld hebben.

voordeel XS:
=========

Da's waarschijnlijk erg bruikbaar bij akoestische instrumenten zoals een piano maar zelf kom ik met m'n eigen gemaakte Voices zelden aan 3 elementen.
Als je meerdere Voices gebruikt, die allemaal uit meerdere elementen bestaan dan gaat de mix al gauw 'dicht zitten'. Ik heb trouwens heel wat Preset Voices aangepast en bijna altijd is het aantal Elementen verminderd waardoord de Voice in de mix meer ruimte krijgt en beter klinkt (IMHO)

Zelf heb ik een CS6x en ik merk ook dat je met 4 elementen idd vaak een erg 'dicht' geluid kunt krijgen. Overigens voor pads of effecten kan dit wel weer erg handig zijn als je een 'pre-delay' zet op een of meerdere van de elementen, zodat je een in de tijd spannende ontwikkeling van het geluid/texture kunt creëren.

SIZE]

Dat moet je anders gaan toepassen denk ik, je hebt 8 elements per voice. Bouw je preset zo dat je voice uit 3 of 4 elementen bestaat. Gebruik de overige elementen voor addon sfeer sounds. Door deze te koppelen aan je AF buttons kun je die nu tijdens het spelen toevoegen wanneer je wilt.

Dit is perfect gedemonstreerd in de commerciele soundsets (bijvoorbeeld magic pads), waarin heel veel sounds op deze manier zijn opgebouwd.

Back