verschil tussen analoog en digitaal

goran

1984
Wat is nou ongeveer ( of precies ) het verschil tussen een analoge en een digitale mixer?

Ik trap waarschijnlijk een open deur in, maar bij een analoge mixer is de signaalweg analoog en bij een digitale mixer digitaal. Een analoog inputsignaal wordt door een digitale mixer dus zo snel mogelijk (meestal na de voorversterkingstrap) omgezet naar een digitaal signaal, dat pas opnieuw naar analoog wordt omgezet op het moment dat het de tafel verlaat. Wanneer het signaal langs de digitale outputs wordt uitgestuurd, is deze laatste D/A conversie uiteraard niet van toepassing.

De redenering achter een digitale tafel — en bij uitbreiding achter dsp in het algemeen — is dat je op een digitaal signaal met grotere precisie en met minder "generatieverlies" bewerkingen kan uitvoeren, zodat je een zuiverder resultaat bekomt. In de praktijk wil dat wel eens anders uitdraaien: vaak wordt er bij digitale processors immers beknibbeld op de analoge circuits, en laat nu net dat analoge gedeelte een zeer grote invloed uitoefenen op de uiteindelijke klankkwaliteit van een digitaal toestel…

Groetjes,
Gert

ik dacht altijd dat een digitaal mengpaneel de cubase mixer was , en een analoge gewoon een echte mixer was.
:stupid

De EQ zal dan ook wel software matig gebeuren in zo;n digi-tafel.
Is dat goed of juist niet? Als je iets digitaliseert zonder analoge filters heeft het geluid minder formanten..
Toch? Achnee ik weet ook niet waar ik het overheb... :)

Anderzijds

Anderzijds

Origineel geplaatst door Daredevil
De EQ zal dan ook wel software matig gebeuren in zo;n digi-tafel.
Is dat goed of juist niet?

Hangt er een beetje van af. Een digitale tafel heeft idd digitale EQ-circuits. Het voordeel daarvan — tenminste, als de dsp-designer z'n werk goed heeft gedaan — is dat je met erg grote precisie en zonder al te veel neveneffecten kan EQ-en, bijvoorbeeld om een 50Hz-brom weg te werken (de zgn. "surgical EQ"). Anderzijds is analoge EQ nog steeds mijn eerste keuze wanneer ik "muzikaal" (met lage Q-factor) wil EQ-en.

Groetjes,
Gert

Is die "surgical EQ" juist niet de oorzaak van die nare digitale bijgeluiden?
En dat analoge apparaten in die zin vergevelijker werken?

Back