digitaal na 0Db overclippen & met analoog niet?

goran

1984
Ik heb wel es gehoord dat als je digitaal afmixt je muziek niet harder kan dan 0 Db omdat het anders gaat overclippen en dit lelijk gaat klinken Màààr nu hoor ik dus dat dat met analoog niet of minder het geval is, klopt dit??

Zo ja, ligt dit dan aan je mixer, aan je software of aan je hele setup ?? ( of aan iets anders natuurlijk :) hehe )

No offence, maar misschien is het aan te raden eens zelf wat op te zoeken over dit soort zaken, in plaats van 10 topics te starten. de zoekfunctie op dit forum kan al een heel groot deel van je vragen beantwoorden ;)

niet bedoeld om je tegen te werken, maar heel veel vragen zijn o.a. hier al vaak beantwoord :)

je bedoelt het goed :) ik heb het alleen nog niet kunnen vinden, dan maar ff beter zoeken

simpel uitgelegt heeft een annaloge pre-amp zij het een microfoon pre-amp of line-amp een bepaalde headroom , een gebied waarin je een signaal uitschieter hebt en waar deze niet vervormd mits het geen constant signaal is op dat niveau, de meeste machienes of tafels hebben een headroom van +22db , bij digitale tafels werken we met een aantal bits wat tot je beschikking hebt, zeg maar 24 bit in stappen van 6db is een ruisvloer van theoretisch -144db , nu is het zo dat elke 6b omhoog er een bitje bij komt totdat je bij 0 aankomt waarin je dan in je volledige 24 bit resolutie bent, omdat je niet meer dan 24 bit bent kun je niet over odb , theoretisch gezien , het beste is gewoon alles op -6db te doen of -12db , je zult merken dat dat een stuk rustiger klinkt. dat ligt gewoon aan de techniek , dus hardware EN software

Back