Isolatie vraag voor nieuwe studio

odin-o

Ingeburgerd
hey!

ff vraagje, ik heb vorige week de sleutel van m'n huis gekregen en heb daarin een kamer gereserveerd voor muziek productie.

het is een kleine kamer, ongeveer 2 bij 3 meter, het is een hoek huis en de kamer zit (links) tegen m'n slaapkamer aan en rechts tegen de buiten muur dus ik hoef die muren niet te isoleren voor geluid maar meer voor akoestiek

de indeling is als volgt:

plattegrond.jpg

merfocell_noppen.jpg

a. (binnenmuur/gipswand) kan ik deze muur gewoon latexen beter of isoleren voor akoestiek (geheel of gedeeltelijk) met nopvlakken?
b. (buitenmuur/beton) achter de monitorspeakers, hier is ook een raam wil de muur bedekken door middel van een zwaar gordijn
c. (buitenmuur/beton) gewoon schilderen of ook nopvlakken plakken?
d. (binnenmuur/beton) schilderen of nopvlakken

de vloer wil ik met isolerende tegels bedekken, ga vanmiddag even langs een speciaal zaak om me te laten informeren.. zal voornamelijk om antidreun isolatie gaan zodat het beneden niet teveel door bonkt

advies gewenst..

thx alvast

Origineel geplaatst door Ro9
Kan je wel alvast uit de noppen-droom helpen : dat isoleert nauwelijks.

Voor isolatie-materiaal kom je al snel uit bij duurdere producten als :

http://www.isover.nl/doehetzelf/dhz_geluidisolatie.htm

Ik heb onlangs zelf mijn tuinhuis verbouwd tot studio en licht ge-isoleerd met tempex , dat helpt wel iets.
Hieronder de link naar het bouwproces :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=75138&highlight=tuinhuis

Succes
thx voor de tips, zal ff kijken.. de noppen zijn btw niet voor geluidsisolatie maar puur voor akoestiek (als dit nut heeft tenminste anders latex ik m'n muren gewoon)

nog steeds advies gewenst.. hele kamer be-noppen, of is dit geen noodzaak voor akoestiek?

offtopic:
Hey odin, jij maakt toch brokeback mountain commerciele gecracktefruityloops hiphop, of verwissel ik je nu met een andere dude ?

tjek eens warmteplan op t net......issolatie voor oa machinekamers

haha fransK, dat kwam nou ook als eerst in mij op

in een kamer van 2 bij 3 is 't niet echt handig als je nog zo'n 30 cm rondom moet inleveren als je slot absorbers en basstraps wilt maken, so RealTraps en GIK acoustics come to mind

noppenschuim gebruik je alleen om op bepaalde punten reflecties in het hoog te controleren en niet om 't in je hele kamer te elimineren want dan hou je uiteindelijk een doffe bak geluid over met staande golven all over the place..

basstraps basstraps basstraps

Ik vind het altijd grappig dat sommigen zich zo druk maken over de akoestiek in hun "producers" (wat een kutwoord) ruimte. Maar in de woonkamer hebben ze dan een dure hifiset staan, ZONDER akoestiek aanpassingen. Dus snap ik het nog? Voor velen is het denk ik toch een soort "kijk me is effe vet mooie noppen aan de muur hebben!" :D Handig als je gaat jumpen op je net geproduceerde Jump mega-kaskraker, dan kan je jumpen wat je wil zonder blauwe plekken?

Origineel geplaatst door Arv
Ik vind het altijd grappig dat sommigen zich zo druk maken over de akoestiek in hun "producers" (wat een kutwoord) ruimte. Maar in de woonkamer hebben ze dan een dure hifiset staan, ZONDER akoestiek aanpassingen. Dus snap ik het nog? Voor velen is het denk ik toch een soort "kijk me is effe vet mooie noppen aan de muur hebben!" :D Handig als je gaat jumpen op je net geproduceerde Jump mega-kaskraker, dan kan je jumpen wat je wil zonder blauwe plekken?

Ik denk dat je het inderdaad niet snapt :) (niet vervelend bedoeld!)
Het druk maken over de akoestiek in de studio is voor velen onder ons het puntje op de i. Je probeert daardoor ook muziektechnisch de puntjes op de i te zetten, zodat het op je hifi setje in de woonkamer, je autoradio en je mp3 speler overal "goed" klinkt. Op het moment ben ik aan het lezen over speakers / microfoons etc die allen een frequentiekarakteristiek hebben. In het artikel dat ik aan het leze ben wordt duidelijk gemaakt dat de afluistering in de studio héél belangrijk is. Heb je bv een setje monitors die het laag te weinig doorgeven dan heb je de kans dat je teveel lage tonen in de mix stopt.

Ik snap het juist heel goed.. En dat is ook niet vervelend bedoeld :D

Denk je nou echt dat je een grotere hit scoort door 6 jaar na te gaan zitten denken over die ene frequentiepiek in het spectrum van je kamertje? Denk je dat het uberhaubt veel uitmaakt in het geheel van je liedjes? Is het niet veel vestandiger om meer na te denken over hoe je liedjes worden?
Wist je dat menig hitje is gemaakt in een kamer waar 0.0 is nagedacht over de akoestiek?

Dat van die lage tone klopt, maar als je WEET dat je daar last van hebt in je kamer, kan je er rekening mee houden in de mix.. Kwestie van ervarig met mixen.

Ik snap het juist heel goed.. En dat is ook niet vervelend bedoeld :D

Denk je nou echt dat je een grotere hit scoort door 6 jaar na te gaan zitten denken over die ene frequentiepiek in het spectrum van je kamertje? Denk je dat het uberhaubt veel uitmaakt in het geheel van je liedjes? Is het niet veel vestandiger om meer na te denken over hoe je liedjes worden?
Wist je dat menig hitje is gemaakt in een kamer waar 0.0 is nagedacht over de akoestiek?

Dat van die lage tone klopt, maar als je WEET dat je daar last van hebt in je kamer, kan je er rekening mee houden in de mix.. Kwestie van ervarig met mixen.

Ik denk dat jij teveel bezig bent met een hit scoren terwijl de meeste onder ons bezig zijn met muziek maken en alle daarbij horende facetten. Ik wil je best wel eens wat artikelen sturen over geluidstechniek en akoestiek hoor. Een van de allereerste opmerkingen in de literatuur is bijna altijd dat je akoestiek niet moet verwaarlozen. Veel beginnende "producers" geloven de term "fix it in the mix" terwijl het veel meer moet zijn "more on the floor". Speel maar eens op een gitaar in bv de garage en in de slaapkamer. Moet je eens opletten wat voor een verschil dit geeft.
En als antwoord op je vragen/opmerkingen: Ja het is heel belangrijk en ja het maakt veel uit dat je je akoestiek van je studiotje kent. En Ja het is verstandig om over je nummer na te denken maar daardoor mag je de afwerking niet verwaarlozen. En als laatste: ik zou het niet weten of menig hitJE in een kamertje is gemaakt van 0.0 akoestiek, echter de grotere artiesten nemen toch echt op in studios als Wisseloord / Galaxy etc etc. Of heb je het over die ééndagsvliegen die een keer eens een hitje hebben? Er schieten me echter geen namen te binnen, maar ja daar zijn het ook ééndagsvliegen voor.....

Origineel geplaatst door nox
haha fransK, dat kwam nou ook als eerst in mij op

in een kamer van 2 bij 3 is 't niet echt handig als je nog zo'n 30 cm rondom moet inleveren als je slot absorbers en basstraps wilt maken, so RealTraps en GIK acoustics come to mind

noppenschuim gebruik je alleen om op bepaalde punten reflecties in het hoog te controleren en niet om 't in je hele kamer te elimineren want dan hou je uiteindelijk een doffe bak geluid over met staande golven all over the place..

basstraps basstraps basstraps

tnx voor de links, ik ben zelf momenteel ook bezig om de akoestiek hier thuis te verbeteren.. die link van gikacoustics is erg bruikbaar.. :okdan:

Origineel geplaatst door Rollie
Ik denk dat jij teveel bezig bent met een hit scoren terwijl de meeste onder ons bezig zijn met muziek maken en alle daarbij horende facetten. Ik wil je best wel eens wat artikelen sturen over geluidstechniek en akoestiek hoor. Een van de allereerste opmerkingen in de literatuur is bijna altijd dat je akoestiek niet moet verwaarlozen. Veel beginnende "producers" geloven de term "fix it in the mix" terwijl het veel meer moet zijn "more on the floor". Speel maar eens op een gitaar in bv de garage en in de slaapkamer. Moet je eens opletten wat voor een verschil dit geeft.
En als antwoord op je vragen/opmerkingen: Ja het is heel belangrijk en ja het maakt veel uit dat je je akoestiek van je studiotje kent. En Ja het is verstandig om over je nummer na te denken maar daardoor mag je de afwerking niet verwaarlozen. En als laatste: ik zou het niet weten of menig hitJE in een kamertje is gemaakt van 0.0 akoestiek, echter de grotere artiesten nemen toch echt op in studios als Wisseloord / Galaxy etc etc. Of heb je het over die ééndagsvliegen die een keer eens een hitje hebben? Er schieten me echter geen namen te binnen, maar ja daar zijn het ook ééndagsvliegen voor.....

Oef wat ken je me slecht. Ik ga hier niet verder over discussiëren..

over en out.

peeps thx voor reacties

de vraag was gewoon "is het nuttig om noppenschuim te gebruiken" .. blijkbaar is het niet nodig, dus ik ga m'n muren gewoon latexen en 1 wand beplakken met noppen puur omdat er anders teveel aan de muur gedaan moet worden (uitvlakken/opvullen)

Oef wat ken je me slecht. Ik ga hier niet verder over discussiëren..

over en out.

Whatever :gaap:

Moet ik je kennen dan? Ben je die mega-producer die de ene hit na de andere scoort op je 0.0 kamertje? Nou mijn excuses dan.... :halleluja :halleluja

Origineel geplaatst door Ro9
Ik heb Arv daarstraks even in de tjet gesproken en ondertussen had hij in een tijdsbestek van 15 minuten idd 3 hits gemaakt.:D

horen, horen, mp3's.......:biertje:

isoleren vor akoestiek: noppenfoam> dan kan je net zo goed je geld wggooien want noopenfoam isoleert niet.

Noppenfoam is voor de akoestiek(d klank van de ruimte) en zwaardere materialen voor je isolatie: wat wil je?

Je krijgt een behoorlijke hoeveelheid staande golven in de doos waar je in zit> helmholzabsorber?

Basstrap/ cornerbins, er is meer dan genoeg te doen, maar dat kost ook> wij waren ruim 2000 euro kwijt voor een soortgelijke ruimte maar dan met isolatie.

In plaats van zoeken naar 1 oplossing met waarschijnlijk duur materiaal, kun je ook 2 lagen gebruiken van goedkoper materiaal. Het gaat er dan om dat die 2 van verschillend materiaal zijn, bv piepschuim en textiel. Het 1 dempt een bepaalde freq .range, het andere een andere range.

ik heb ron weleens horen zeggen dat dikke gordijnen ook helpen en daar kan ik me wel iets bij voorstellen, als je je hok gewoon helemaal "behangt" met van dat dikke theaterdoek dan ben je denk ik meer op weg dan met noppenschuim, als je dan wat ruimte tussen die gordijnen en je muur laat heb je een soort dubbele wand, het beste schijnt een kamer in een kamer te zijn maar das erg veel doe het zelf werk

Back