Welke geluidskaart moet ik hebben

Clivous

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Graag zou ik mijn eerste stappen willen zetten met het bespelen van een MIDI keyboard op een PC. Nu zit ik alleen nog met een type geluidskaart die voor een beginnende gebruiker goed genoeg moet zijn.
Momenteel heb ik een ingebouwde geluidskaart (niet echt bijzonder). Ook ben ik in het bezit van een EMU 1x1 USB MIDI interface, maar vaak blijven de tonen die ik aansla op mijn keyboard hangen. Kan iemand mij een tip geven wat ik eventueel zou moeten kopen om leuk te kunnen spelen??

Mvg,
Hans

PS. zou de De Audigy 2 Platinum eX een goede keuze zijn?

Denk als je met softsynths wil gaan werken dat je een E-mu 0404 kan nemen. Kost ongeveer 100 euro en je krijgt een LE versies van muziek programma's erbij. Heb hem zelf ook en draait prima. Latency van 9

Softsynths? ik ben laat maar zeggen wat nieuw op dit gebied... Ben bezig met de programma's myOrgan en Hauptwerk. Mijn idee wat om een Creative SoundBlaster Audigy Platinum EX aan te schaffen? Maar dit is niet voldoende?

Gr,
Hans

Origineel geplaatst door djlee
Denk als je met softsynths wil gaan werken dat je een E-mu 0404 kan nemen. Kost ongeveer 100 euro en je krijgt een LE versies van muziek programma's erbij. Heb hem zelf ook en draait prima. Latency van 9

De ervaring (reacties van verschillende mensen en mijn eigen ervaring) leert wel dat de delta 24/96 (m-audio) een wat lagere latency haalt :eureka:

Zelfde prijsklasse overigens.

De Audigy is een goede geluidskaart. Maar als het je puur om audio gaat is het volgens mij aan te raden om een echte audio kaart te kopen. lagere latency en het geluid is wat beter...

maar euh... weet je waar je ook veel info krijgt?

klikkerdeklik! TADAAAA

succes

Zelf heb ik ook een Creative Audigy Platinum gehad (niet de 2, maar de '1'-versie zegmaar). Opzich een prima kaart, komt ook met ASIO drivers, veel aansluitmogelijkheden, maar ondanks dat vond ik het een verademing toen ik een Audiophile had. T werkt gewoon met audio-programma's allemaal net ff soepeler. Latency ook wat lager dan op de Audigy (kan natuurlijk dat de Audigy 2 weer een wat lagere latency heeft, dat weet ik niet).

Ik zou dus als je je echt op muziekprogramma's wil storten zeker een wat 'professionelere' geluidskaart kopen, bv de M-Audio Audiophile 24/96, Echo Julia of hierboven genoemde EMU kaart.

Wil je daarnaast ook gamen, 5.1 films kijken etc, dan is misschien een Audigy een betere keuze.

wil je opnemen (gitaar stem e.d) emu 1212m (kan master opnemen en afspelen) maar emu heeft een hoge latency(denk door die dsp chip)(hoog is niet echt hoog maar de m audio trekt net beter)

wil je afspelen uit je copjoeter

dan de goedkope emu 0404 of de m audio kiezen.......denk dat de m audio beter is maar de emu heeft een paar fx die geen cpu gebruiken..dus....

(hebben bijde klasieke midi uit de 80ies en dat werkt vaak beter dan usb)

creative is voor games en vervormt je shit zodat het lekker kinkt, maar je zal nooit weten wat je echt maakt...

ik met mijn domme hoofd heb al deze kaarten gehad en de emu kaarten zijn klasse!!!

Ik denk dat ik de E-MU 1212m ga kopen, dat is volgens mij de beste keuze....

Allen bedankt voor de reactie!!

Hallo,

Dan ga ik ook ff door op deze thread..

Ik wil ook een audio-interface aanschaffen.
Ik heb een laptop met FireWire en natuurlijk USB.
Mijn eisen zijn:
- 1 XLR/Mic ingang, met fantoom voeding - voor zang
- 4 line/jack ingangen - voor piano, synth, gitaar, basgitaar etc.
- MIDI, voor aansturen van virtual instruments..

Ik heb al zitten kijken bij M-Audio en EMU producten, maar die zijn of te weinig of te veel van het goede.

Heeft iemand nog een spetterende tip?

Origineel geplaatst door J0sT
Hallo,
Mijn eisen zijn:
- 1 XLR/Mic ingang, met fantoom voeding - voor zang
- 4 line/jack ingangen - voor piano, synth, gitaar, basgitaar etc.
- MIDI, voor aansturen van virtual instruments..

Omdat je al bij M-audio en Emu gekeken had, moest ik denken aan de Edirol FA-66, maar ik zag later dat je dan maar 4 Jack/line ingangen hebt, waarvan je er 2 ook als XLR met fantoomvoeding kan schakelen.

Daarnaast heb je dan nog 2 digitale inputs, (dus totaal kom je op 6), maar dan moet je wel een apparaat hebben dat ook digitaal uitstuurt, anders zit je weer met convertors te klooien.

De Edirol FA-101 zou wel aan je eisen voldoen, maar dan heb je weer inputs en met name veel outputs over die je niet gebruikt. (neem aan dat je alleen een stereo uitgang op computer gebruikt straks?)

Is het geen optie om voor je microfoon een losse pre-amp aan te schaffen (bv. Art Tube MP Studio v3 of Presonus TubePre) en dan een geluidsinterface te zoeken met 6 line ingangen? Dat maakt het misschien wat gemakkelijker (en je hebt ook gelijk wat meer mogelijkheden om je microfoongeluid te regelen).

Ja.. Maar met die pre-amp is wel beetje gedoe.
Die FA101 is indd wel OK, maar heb niet zoveel inputs nodig, en al helemaal niet zoveel outputs nodig! 2, of 4 uitgangen is genoeg!

Zijn er nog andere goed fabrikanten naast M-Audio, Edirol en EMU?!

Schoot me nog een andere optie te binnen, misschien is de Lexicon Omega iets voor je?

Die zou qua in en outputs denk ik precies aan je wensen voldoen. Aan de andere kant is het misschien ook een idee om te kijken naar een interface met een paar extra in en uitgangen, mocht je dan een keer willen uitbreiden, dan heb je die mogelijkheid. Dan zou je evt. ook nog kunnen kijken naar interfaces van Echo, Focusrite, Presonus of Motu, maar dat kost ook weer aanzienlijk meer dan bv een interface van M-Audio, EMU of Edirol. Je zou ook nog naar ESI kunnen kijken trouwens, al weet ik niet of die ook USB/Fw-interfaces maken met zoveel in en outputs.

Ik wil dus externe audio-interface aanschaffen voor aan mn laptop.
En ik wil thuis een beetje op kunnen nemen: Digitale piano, Synth, Gitaar en Zang.
En ik wil live wat vette sounds uit mn laptop halen.
Moet ik dan een FireWire-interface aanschaffen? Of is USB ook snel genoeg?!

Back