Welke Sequencer Programma

Shadow Child

Ingeburgerd
Welke raden jullie mij aan als beginneling ?

1 Een tracker programma, bv. Mad TRacker, Protracker etc etc.
2 Fruity Loops
3 Reason
4 Cubase
5 Logic
6 Nuendo

Heb je nog nooit iets met muziek gedaan?

Zo ja: Fruity of Reason.

Anders kun je Cubase of Logic oid pakken. Nuendo is niet aan de orde.

mocht je ooit al met trackers gewerkt hebben moet je zeker een keer renoise proberen :)

Ja heb redelijk wat ervaring met Modplug Tracker dat zeker lijkt dat renoise er een beetje op ?

ja, eens je met de tracker manier van werken overweg kan mag renoise zeker geen probleem zijn! :) even een paar tutorials doorlezen en meevolgen en je bent er zo mee weg

renoise combineert zowat al het positieve van andere trackers met degelijke geluidskwaliteit, vst-ondersteuning en midi-mogelijkheden en handige features zoals bijvoorbeeld een globale mixer en send tracks voor je effecten (natuurlijk kun je op elke gewone track ook zowel native effects als vst-plugins zetten).

een aanrader wat mij betreft :)

zeker eens de demo installeren, die moet je al een goed beeld geven van de mogelijkheden. volledige versie is trouwens aan een hele mooie prijs, een kleine 50 euro maar.

Stom om 2 threads te openen met dezelfde vraag... :stupid
Ook knap dat je FL6 met licentie hebt terwijl FL7 al een lange tijd uit is... :bekdicht:

Gewoon beginnen met wat je hebt, dus FL. Je kunt in een later stadium alsnog overstappen op Cubase en dan FL als VST Instrument eraan hangen (en tegenwoordig kan dit ook via Rewire, geloof ik).

Wat is er mis met Sonar?
Het valt mij op dat ze die hier op het forum altijd vergeten.

Origineel geplaatst door machine
vertel eerst wat meer...

waarmee heb je ervaring op het gebied van sequencing?
wat zijn je ambities?
wat voor muziek heeft je voorkeur? (voor verschillende muzieksoorten zijn verschillende sequencers beter geschikt).
wat voor apparatuur heb je?
werk je met mac of pc (pc waarschijnlijk anders noem je fruityloops niet).
wat is je budget?
wil je live gaan optreden?
wat zijn je plannen... wil je uiteindelijk in een superstudio belanden? of wil je alles binnen je pc houden?

en sluit de mogelijkheid van een externe sequencer niet uit... vaak de meest creatieve oplossing

Sorry, maar alle vragen behalve 5 zijn totaal irrelevant voor de vraag welke sequenser.
Vooral 3 vind ik over the hill. Er bestaan namelijk geen 'bepaalde' sequensers voor bepaalde genre's muziek.
That is a load of crap. Zo hoorde ik gisteren nog een leerling van mij (ik geef soms les in Logic aan beginners) zeggen :

"Naar mijn gevoel is Logic meer voor Trance"
Die jongeman mocht even op de gang staan afkoelen.
Met eender welke sequenser maak je eender wat. Punt.

Eender welke sequenser is verder live inzetbaar.
Wat heeft eender welke sequenser overigens te maken met het belanden in een 'superstudio' ?
Daar beland je omdat je 'superoren' hebt of supertracks maakt...

Ambities ?
Elk softwarepakket vraagt een leercurve. En hoe beter je de mogelijkheden leert kennen, des te sneller heb je resultaat.
Dat resultaat hangt overigens niet af van de tools, wel van je talent.

Er bestaat helaas geen sluitend antwoord op de vraag in kwestie.

Persoonlijk ben ik een Logic fan, tesamen met heel veel pro-users. Maar ik werk net zo graag met Cubase, Sonar, FL, Reason, or whatever. En de resultaten verschillen daar niet door.

Ik bedoel maar : als je gaatjes in de muur moet boren, maakt het dan uit dat je dat doet met een B&D of een Makita boormachiene ? :eureka:

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Er bestaan namelijk geen 'bepaalde' sequensers voor bepaalde genre's muziek.
That is a load of crap.

op zich een interessante opmerking, op zich ben ik het wel met je eens.

echter, ik vind wel degelijk sommige sequencers handiger voor bepaalde stromingen dan anderen. Ik denk dat je het onderscheid moet maken of je pattern based wilt werken of juist niet. Afhankelijk van die keuze kun je beter voor de 1 kiezen dan voor de andere. Uiteraard kan je elke track wel in elke sequencer maken, maar een sequencer moet juist een tool zijn voor je eigen werkwijze, en niet een doel.

dus stel je wilt een klassiek arrangement volledig uitwerken, dan is ableton live in dat geval veel minder handig dan cubase of logic. Aan de andere kant als je slechts wat patterns wilt maken die je dynamisch wilt kunnen triggeren dan kun je beter voor ableton live kiezen (want dat is veel onhandiger in cubase of logic).

dus zo zwart wit is een sequencer keuze naar mijn mening niet te stellen :)

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Vooral 3 vind ik over the hill. Er bestaan namelijk geen 'bepaalde' sequensers voor bepaalde genre's muziek.

nou ja,
doepfer regelwerk bijv. eerder aan te raden voor electro
een mpc voordehandliggender als je hiphop wilt maken
fruity loops voor house.
voor loungemuziek is ableton live weer meer geschikt
bijv. trance zou ik een cubase-achtige sequencer aanraden
enz. enz.

natuurlijk kan je met elke sequencer elk soort muziek maken
maar de ene is wel meer geschikt voor sommige stomingen dan andere

ik ga verder maar niet in op het geraas van svlemtkvmn

Origineel geplaatst door SteveJ
Ook knap dat je FL6 met licentie hebt terwijl FL7 al een lange tijd uit is... :bekdicht:

Die opmerking snap ik niet. Ik heb een licensie voor een oudere versie van Matlab, terwijl er al nieuwe uit zijn. Ik heb een licensie voor Windows XP, terwijl Vista al uit is. Ik heb een licensie voor Office 2000, terwijl er al een vrachtwagen nieuwe versies uit. Ik heb een licensie voor Logic 4, terwijl die toch ook al een eind verder zijn. Wil dat iets zeggen? Ik heb een Korg MS2000, terwijl de Korg MS2000B al uit is. Wil dat ook iets zeggen? :D :D ;)

En ook als je iets nog maar net hebt, kan je soms in een winkel (voordelig) een oudere versie kopen. Kan interessant zijn als je een beperkt budget hebt! 2 jaar eerder was datzelfde programma immers nog de bom :).

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Die opmerking snap ik niet. Ik heb een licensie voor een oudere versie van Matlab, terwijl er al nieuwe uit zijn. Ik heb een licensie voor Windows XP, terwijl Vista al uit is. Ik heb een licensie voor Office 2000, terwijl er al een vrachtwagen nieuwe versies uit. Ik heb een licensie voor Logic 4, terwijl die toch ook al een eind verder zijn. Wil dat iets zeggen? Ik heb een Korg MS2000, terwijl de Korg MS2000B al uit is. Wil dat ook iets zeggen? :D :D ;)

En ook als je iets nog maar net hebt, kan je soms in een winkel (voordelig) een oudere versie kopen. Kan interessant zijn als je een beperkt budget hebt! 2 jaar eerder was datzelfde programma immers nog de bom :).

FL heeft lifetime free updates, dus je bent wel erg dom als je bij een oudere en slechtere versie blijft hangen... :Z

Origineel geplaatst door machine
ik ga verder maar niet in op het geraas van svlemtkvmn

Zoals Quif het stelt. Het enige verschil is Pattern-based of niet.
Daar heeft hij een punt. Maar dan gaat het om de werkwijze, niet om het resultaat.
MPC voor hiphop...FL voor house ? Kom nou. Je kan idd maar beter niet ingaan op mijn 'geraas'.

Dit soort onzin past thuis in : 'welke synthesizer voor trance' discussie.

Had je misschien een ideetje voor een sampler? Ik zoek namelijk een sampler voor schlagermuziek...

Sorry machine, maar dit soort uitlatingen sabel ik onmiddellijk neer, kwestie van misvattingen snel de kop in te drukken.

Er bestaat namelijk geen enkele sequenser voor beginnelingen. Dat was de initiële vraag. Als je begint is elk pakket even moeilijk of makkelijk aan te leren. Afhankelijk van je eigen inzicht en leervermogen.

Origineel geplaatst door geschirrspüler
even een paar tutorials doorlezen en meevolgen en je bent er zo mee weg

Zo is dat. En dat geldt dan voor elke software.

'k Geef je gelijk sKeLeTvM ;)

Ik heb wat demo/trial/emule-versie's geprobeerd en na enkele weken heb ik gekozen voor
't geen me het beste beviel, en dat dan aangeschaft....

Back