Sequencer neemt eerste midi-noot niet mee

bombario

Gepokt en gemazeld
Vraagje. Als ik een midi-partijtje inspeel heb ik regelmatig dat hij de eerste noot niet meeneemt. Dan telt de metronoom af - 4, 3, 2, 1 - en dan sla ik de noot net wat te vroeg aan. En hoor ik hem niet en neemt de sequencer hem niet op.

Dit heb ik met Live en met Studio One. Nu kan ik een maat eerder instarten met opnemen, maar gewoon aftellen zou toch ook moeten werken? Weet iemand wat dit kan zijn?

Volgens mij leg je zelf al aardig uit wat er gebeurt. Het is redelijk gangbaar bij sequencers dat midi noten waar de note-on niet in de clip vallen niet worden afgespeeld. Het alternatief zou zijn dat je de note-on naar het begin van de clip verhuist. Maar dan verpest je de timing. Dus dat is een nog slechtere oplossing.
Cubase heeft hier een andere oplossing voor. Hij houdt altijd een buffer van binnenkomende midi bij. Als je te laat begint met recorden kan je de clip oprekken naar voor dat de opname begon. Ik kan me voorstellen dat dat bij live of studio one ook zo is of dat je dat ergens aan kan zetten? Al die daws kijken toch alle features van elkaar af. Dus ik denk niet dat Cubase hier iets unieks heeft.

Back