MIDI vraag

Langwani

Ingeburgerd
Anybody;

Als ik een een paar soundmodules heb, die ik wil aansturen met 1 masterkeyboard, wat is de beste en meest makkelijke manier om alle modules in één keer aan te sturen, zonder de MIDI kabel constant van het ene naar het andere apparaat te verzetten.

Extra vragen die ik heb zijn:
- Hoeveel apparaten kunnen er max worden aangestuurd met 1 MIDI keyboard?
- Kan/moet ik doorlussen via MIDI Thru?
- Hoe moet ik de masterkeyboard instellen (bijv. ASR10)?
- MIDI patch bay of zoiets?
- Hoe wordt dit in de meeste studio's toegepast?

Is hier ook een tekening van?

Alvast bedankt voor de reacties......

en natuurlijk heb ik al op internet gezocht, maar het is nog niet echt duidelijk geworden.......

Je kan de MIDI OUT van je master keyboard aan de MIDI IN van de eerste module hangen. Dan via de THRU van de eerste module naar de IN van de 2de module en dan nog eventueel via de MIDI THRU van module 2 naar de MIDI in van de derde module.

Via THRU kan je je best beperken tot een drietal doorverbindingen omdat anders het risico op vertraging te groot wordt.

Je kan ook de MIDI OUT van je master keyboard naar een MIDI patchbay brengen. Stel dat je op die patchbay 8 MIDI OUT's hebt, dan kan je zonder doorverbindingen tot 8 modules op die OUT plaatsen.

Succes :okdan:

:doei:

Masterkeyboard

Masterkeyboard

Het is duidelijk.....maar op het masterkeyboard hoef ik niets in te stellen?

Jawel ... je MIDI-kanaal dat je wil activeren (dus één van de 16). Het kanaal waarop je je keyboard instelt, zal door de ganse MIDI-keten gaan en alle gelijkingestelde modules zullen reageren.

:doei:

Thanks

Thanks

Bedankt ik weet nu hoe de basis eruit moet zien.......Bedankt!

Je kan ook de MIDI OUT van je master keyboard naar een MIDI patchbay brengen. Stel dat je op die patchbay 8 MIDI OUT's hebt, dan kan je zonder doorverbindingen tot 8 modules op die OUT plaatsen.

Zoiets zou ik inderdaad ook doen.

Gewoon een goede midi-interface scoren met zoveel outputs als dat je nodig hebt, je masterkeyboard zet je op 1 van de inputs. (interfaces met meerdere outs hebben 9/10 keer ook meerdere inputs)

Het mooie hiervan is bijv. ook, dat als je in je sequencer programma zit (bijv. cubase), je heel simpel je master-keyboard kan 'verwijzen' naar elk van de X outputs. Dus ook meerdere tegelijk :)

Stel je hebt 4 soundmodules, dan zet je in je sequencer programma 4 kanalen neer.
kanaal 1 : input A (masterkeyboard) <> output A (soundmodule 1)
kanaal 2 : input A (masterkeyboard) <> output B (soundmodule 2)
kanaal 3 : input A (masterkeyboard) <> output C (soundmodule 3)
kanaal 4 : input A (masterkeyboard) <> output D (soundmodule 4)

Dat zal vast dik klinken denk ik :P suc6

Mocht een van je soundmodules ook knoppen hebben om mee te freaken, dan zou je die ook nog op een input kunnen zetten die je dan over hebt op je midi-interface, om die bewegingen op te nemen.

Het kan geen kwaad om de manuals van je sound-modules te checken hoe het zit met de midi-kanalen. Soms is het op een manier opgebouwd die je moet weten. Bijv. bij ge-layerde sounds.. misschien zit sound 1 op midi-kanaal 1 en sound 2 op midi-kanaal 2, en om beide aan te sturen kanaal 16 .. noem maar een zijstraat. Ik zou even kijken.

Beste Sander02,
Ik val een beetje midden in de discussie, maar - als je het goed vindt - sluit ik er graag op aan met een vraag.
Stel: ik koop een A880 of een andere midipatchbay. Ik combineer 'm met een hardware seq/master keyboard (xp80) en 4 losse modules. De seq stuurt gewoon midisignaal op 1-16.
Nu wil ik elke module gedeeltelijk gebruiken: van module A midikanaal 1, van B 2-4, van C 5-8 en van D 9-16. Kan ik dit realiseren met een midi-patchbay (bijv. Roland A880)? Of heb ik daar één of ander duur monster voor nodig...
Dank bij voorbaat voor alle slimme reacties; ik heb hoge verwachtingen...
Hartelijk groet,
Larsmannetje.

@ramoonus: Hoezo niet? Is toch gewoon een kwestie van: XP80 op midi input (1)van de 880. Alle modules op midi outputs (2,3,4 en 5)van de 880. Midi input 1 patchen naar outputs 2,3,4 en vijf. Vervolgens in de modules de juiste midikanalen instellen. Klaar!

De 880 fungeert in dit geval als Midi Thru (oftewel 1x in naar 4x out)

@ramoonus: Hoezo niet? Is toch gewoon een kwestie van: XP80 op midi input (1)van de 880. Alle modules op midi outputs (2,3,4 en 5)van de 880. Midi input 1 patchen naar outputs 2,3,4 en vijf. Vervolgens in de modules de juiste midikanalen instellen. Klaar!

De 880 fungeert in dit geval als Midi Thru (oftewel 1x in naar 4x out)
ja
had niet gelezen dat het een xp80 was .. meersporen midi bak

@Larsmannetje. Daar heb je helemaal geen patchbay voor nodig (je kan gewoon doorlussen via Midi Through'). Op welke kanalen je modules eventueel reageren of niet, stel je in op je modules zelf.
bvb in een Virus kan je 16 kanalen tegelijk aansturen. Maar ik kan bvb ook kanaal 5 tem 16 disablen (om ze te gebruiken in andere modules) en dan zal mn virus enkel reageren op Midi channel 1-4.

@Seiko en Ramoonus,
Dank voor jullie input; ga ik zeker proberen. Mag jullie nu al.

Overigens heb ik zo'n midi-thru box met 1 in en 4 out, dus ik hoef niet veel met midi-through te doen.

Het lijkt me alleen zo handig als ik gewoon standaard kan instellen dat bijv
midi 9 van mijn xp naar 1 van module A (Kurzweil Micropiano),
10-13 naar kanaal 1-4 van module B (Korg 05R/W),
14 naar (willekeurig welke) van mijn Yamaha YS-200 (ja ja, een museumstukje) en 15-16 naar 1-2 van mijn antieke Roland SC-55.

Midi 1-8 gebruik ik dan voor de xp zelf.

Maar hiervoor moet ik dan toch maar overschakelen op de PC met zo'n usb midi patchbay? Zo ja, wat voor software sequencer (budget is laag!) is dan aan te bevelen?

Daar heb je inderdaad een intelligente patchbay voor nodig, dus eentje die de inkomende midi ook kan bewerken. Of inderdaad via een computer met genoeg poorten en iets als MIDI-OX het werk laten doen.

als je van plan ben een sequencer te kopen, zie ik de zin niet in van een patchbay...je zal met je synth dan het midi kanaal 'bespelen' dat op dat moment 'geselecteerd' staat in je sequencer.
Voor je begint te kopen zou ik eerst eens checken of je in je modules wel midi kanalen kan enablen/disablen ! Er zijn oudere bakjes waar dit helemaal niet mogelijk is (en dan kan je jezelf enkel met een patchbay redden)

@Seiko en Ramoonus,
Dank voor jullie input; ga ik zeker proberen. Mag jullie nu al.

Overigens heb ik zo'n midi-thru box met 1 in en 4 out, dus ik hoef niet veel met midi-through te doen.

14 naar (willekeurig welke) van mijn Yamaha YS-200 (ja ja, een museumstukje) en 15-16 naar 1-2 van mijn antieke Roland SC-55.

Midi 1-8 gebruik ik dan voor de xp zelf.

Maar hiervoor moet ik dan toch maar overschakelen op de PC met zo'n usb midi patchbay? Zo ja, wat voor software sequencer (budget is laag!) is dan aan te bevelen?

Als ik het me goed herinner kan je in de setup van de XP-80 zelf aangeven welk intern kanaal (1-16) aan welk midikanaal gekoppelt wordt. Aangezien ik zelf geen XP-80 heb, weet ik dat helaas niet zeker.

Mocht het kunnen, dan zou je naar het volgende kunnen kijken:
Standaard zijn de kanalen overeenkomstig ingesteld (dat is dus 1 > 1, 2 > 2 etc), maar je kan ook aageven dat 1-8 niet uitsturen of uitsturen op midikanalen die de andere apparaten niet gebruiken (die hou je dan dus intern voor de XP80) en dat de andere kanalen naar de midikanalen gaan zoals je zelf al aangaf.

Edit: Ik zie net dat dit helemaal niet opgaat als je 2 modules afzonderlijk wilt benaderen, maar wel allebei op bv. midikanaal 1. Dan heb je idd een goede patchbay of PC met genoeg midi-poorten nodig. Sequencer software heb je in principe niet nodig om de midi te routen, daar kan je zoals etaion al aangaf bv. Midi-Ox voor gebruiken (gratis).

Tsjonge, ik had eerlijk gezegd niet verwacht zo snel en zo gedegen info te krijgen; mijn complimenten en dank!
Ik zal mijn xp80 nog eens induiken, want het liefste houd ik die als centrum voor mijn setup... Ik heb op zich wel software op mijn PC (Voyetra Midi Producer), en een 4 in/out usb midi interface van Motu, maar... kweetniet. Op de PC werken voelt gewoon niet echt alsof je "in the music" bent....

Wat ik bedoelde met Midi-ox is ook alleen het regelen van je midi-verkeer. Je stelt dat 1x goed in, en daarna kijk je er eigenlijk niet meer naar (tenzij je je midikanalen wilt wijzigen natuurlijk). Het sequencen e.d. doe je dan nog steeds allemaal in je XP-80.

Enige is dan dus dat je als je daarmee bezig bent altijd je computer aan moet hebben staan (met midi-ox) zodat je midi goed overkomt van de XP-80 naar je andere modules.

Als je echt zonder pc wilt werken zal je in dit geval een uitgebreide midi-patchbay nodig hebben.

Back